Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, ik ben 80 jaar en heb een desktop met Windows 10 en een laptop met Windows 10.
Beide systemen voldoen niet aan de eisen van Microsoft om te upgraden naar Windows 11.
Dat is de reden dat ik al een poosje nadenk om te zijner tijd over te stappen naar Linux.
Dat moment is eerder gekomen dan ik had verwacht omdat de harde schijf van mijn laptop het heeft begeven.
Ik heb een nieuwe SSD schijf van het merk Samsung gekocht.
Ik heb op mijn desktop Linux Mint 21.3 gedownload van de linuxmint.com/download site.
Ook heb ik BalenaEtcher gedownload.
Daarna heb ik met BalenaEtcher de ISO naar een 32 GB USB 3.0 stick geflasht.
Ik heb de nieuwe SSD schijf in de laptop ingebouwd de USB stick erin gestopt en opgestart via bios.
Na enkele minuten kreeg ik het LinuxMint symbool op het scherm en even later linksboven in de hoek een pictogram
om LinuxMint te installeren. Na eerst even een aantal toepassingen te hebben geprobeerd, alles werkte goed, klikte ik op het symbool om LinuxMint te
installeren.
En dan stopt het. LinuxMint wordt niet geïnstalleerd. Na enkele uren kreeg ik ineens een zwart scherm waar allerlei
regels tekst overliepen. Ook dat stopte uiteindelijk na zo'n 30 minuten.
Eind van de dag de laptop uitgezet en de USB stick verwijderd.
De volgende dag heb ik de ISO opnieuw gedownload van linuxmint.com/download maar nu van een Nederlandse mirror.
Ook heb ik een nieuwe USB stick gebruikt om de ISO erop te flashen.
Opnieuw de USB stick in de laptop en deze weer opgestart.
Ik krijg weer de testmogelijkheden maar installeren gaat niet.
Opnieuw alles gedownload en op USB gezet, de nieuwe SSD schijf gewist en weer ingebouwd en het het verhaal begint weer van voren af aan
maar LinuxMint wordt niet geïnstalleerd.
Ik weet niet wat er fout gaat. Ik volg de instructies nauwkeurig, heb diverse YouTube filmpjes bekeken maar het blijft fout gaan.
Heeft iemand een idee wat ik kan doen om LinuxMint op mijn laptop te krijgen?
Laptop Lenovo B70-80
Processor IntelCore i7-5500U CPU2.4GHz x 2
Geheugen 8,0 GB
Harde schijf Samsung SSD 870 EVO 500 GB
Grafische kaart Intel Corporation HD Graphics 5500
USB USB 3 en USB 2
Externe muis Rapoo Draadloze laser muis 3900 p
Met vriendelijke groet,
Frans Sanders
Kan Linux Mint niet op nieuwe SSD installeren
Re: Kan Linux Mint niet op nieuwe SSD installeren
Heb je deze link gekeken (klik) ?
Windows 10 is in staat om zelf iso op usb-stick te zetten.
Je hebt daar totaal geen programma nodig want dat zit standaard in Windows 10
Ik heb jaren geen Windows maar volgens mij kan je met de rechtermuisknop op iso klikken.
Ook in Linux heb je ook geen apart app voor nodig want schijfkopieschrijver kan je ook iso doen.
Windows 10 is in staat om zelf iso op usb-stick te zetten.
Je hebt daar totaal geen programma nodig want dat zit standaard in Windows 10
Ik heb jaren geen Windows maar volgens mij kan je met de rechtermuisknop op iso klikken.
Ook in Linux heb je ook geen apart app voor nodig want schijfkopieschrijver kan je ook iso doen.
Misschien helpt dit? https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Niet panikeren, er is een Mintforum
1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
Waar heb je die SSD gekocht ? In de winkel of online besteld .
Uit ervaringen weet ik dat online gebruikte en teruggestuurde SSD's worden verkocht .Normaal moet het probleemloos lukken om op die SSD Linux Mint te installeren .
Welke versie heb je gedownload ?
Cinnamon, Xfce , Mate of Cinnamon Edge ?
Wanneer je Linuw Mint uitprobeert kun je met GParted de schijf bewerken , partities wissen en een nieuwe aanmaken die in EXT4 moet geformateert worden .
Uit ervaringen weet ik dat online gebruikte en teruggestuurde SSD's worden verkocht .Normaal moet het probleemloos lukken om op die SSD Linux Mint te installeren .
Welke versie heb je gedownload ?
Cinnamon, Xfce , Mate of Cinnamon Edge ?
Hoe ben je hiervoor te werk gegaan ? Heb je dat vanuit windows gedaan ?Opnieuw alles gedownload en op USB gezet, de nieuwe SSD schijf gewist en weer ingebouwd en het het verhaal begint weer van voren af aan
maar LinuxMint wordt niet geïnstalleerd.
Wanneer je Linuw Mint uitprobeert kun je met GParted de schijf bewerken , partities wissen en een nieuwe aanmaken die in EXT4 moet geformateert worden .
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
@ Frans,
Ga als volgt te werk:
1) start op met de USB-stick, en open daarmee GParted;
2) Verwijder alle partities;
3) ** je kan ook kiezen om de schijf gewoon volledig te formatteren (ext4)
Sluit de computer af, wacht 5 min (afkoelen USB) en start dan de computer op met ingeplugde Mint USB-stick.
Druk op de F2 of F12 functietoets --- doe dat snel totdat je het keuzemenu hebt van bootvolgorde (bios) en zet de USB-stick bovenaan of klik op de USB-stick ...
Heb wat geduld (het opstarten vanaf een USB-stick is trager dan het opstarten vanaf een SSD).
Daarna doorloop je de installatieprocedure.
Lukt het nu om de installatie uit te voeren ( je moet een keuzemenu zien )?
- https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... stroInstal
Meer info ...
- https://nl.linux-console.net/?p=2504
- https://linuxmint-installation-guide.re ... en/latest/
Ga als volgt te werk:
1) start op met de USB-stick, en open daarmee GParted;
2) Verwijder alle partities;
3) ** je kan ook kiezen om de schijf gewoon volledig te formatteren (ext4)
Sluit de computer af, wacht 5 min (afkoelen USB) en start dan de computer op met ingeplugde Mint USB-stick.
Druk op de F2 of F12 functietoets --- doe dat snel totdat je het keuzemenu hebt van bootvolgorde (bios) en zet de USB-stick bovenaan of klik op de USB-stick ...
Heb wat geduld (het opstarten vanaf een USB-stick is trager dan het opstarten vanaf een SSD).
Daarna doorloop je de installatieprocedure.
Lukt het nu om de installatie uit te voeren ( je moet een keuzemenu zien )?
- https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... stroInstal
Meer info ...
- https://nl.linux-console.net/?p=2504
- https://linuxmint-installation-guide.re ... en/latest/
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
- MenthaSuaveolens
- Held
@Frans. Je moet zorgen dat de USB-stick in de modus UEFI opstart (bij bepaalde BIOS krijg je 2 mogelijkheden). Kan je de SSD koppelen? (Gebruik hiervoor de app Schijven of Disks)? Welke fouten krijg je?