Echte beginnersvragen

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Hyacint48
Junior
Junior

Echte beginnersvragen

Berichtdoor Hyacint48 » Vr 29 Nov 2024, 15:48

Hallo.
Hyacint is de naam, helemaal onbekend met Linux.
Maar wel heel gemotiveerd om te leren hoe ik er mee om moet gaan.
Sinds gisteren heb ik de laptop met Linux Mint 22 Cinnamon in mijn bezit (de oude was aan vervanging toe).
Ik moet zeggen dat het me best wel meevalt.
Ik had het ooit gezien bij een ander.
De motivatie om van Windows over te stappen naar Linux is dat ik Windows 11 niet meer vertrouw
Maar dat is een ander verhaal

Ik heb nu enkele vragen, ja als een echte Newbie.

- Het bureaublad wil ik graag in een effen kleur, waarbij de documenten en mappen die ik daarop zet duidelijk wil zien. Ik heb niet veel keus voor schermafbeeldingen, dus mijn vraag is: kan ik die ergens vinden en toevoegen? Ik vind de Linux opties veel te donker (zwart en groen).
- Ik heb een externe Samsung Portable SSD-schijf. Ik dacht dat ik al mijn bestanden op die schijf zo mee kon nemen naar de nieuwe laptop. Ik moet - bij elke laptop - altijd eerst de software downloaden, maar deze keer is dit niet zomaar te doen. Heeft iemand ervaring hiermee. Hoe kan ik de schijf aan de praat krijgen?

Ik weet niet of dit een Linux probleem of een Firefox probleem is, maar:
- Ik gebruik Firefox al jaren, maar hier valt het me op dat de letters van de werkbalk bovenaan zo klein zijn. Ik heb via Firefox al wel de paginagrootte ingesteld, maar de lettergrootte kan ik niet veranderen. Of zie ik iets over het hoofd?

- Nu gebruik ik Libre Office ipv Microsoft Word. Het is een cosmetische vraag, maar weet iemand hoe ik de achtergrond rond een document wat donkerder kan maken. Het is nu een wit document op een witte achtergrond?

O ja en tot slot: ik heb een bestand in de werkbalk, die Terminal heet. Wat moet/ kan ik daarmee?

Ik ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen. Alvast dank!
Mint 22 Cinnamon
stegiman
Moderator
Moderator

Re: Echte beginnersvragen

Berichtdoor stegiman » Vr 29 Nov 2024, 17:38

Zoek het niet te ver: het is zoals in Word

Klik op leeg achtergrond en dan Pagina-opmaakprofielen / Vlak / Kleur
Ook bovenaan op Opmaakprofielen / Opmaakprofielen beheren / Vlak / Kleur

Firefox werk in Linux precies hetzelfde als in Windows als Mac
In adresbalk ziet je naast de ster een bladje en klik daarop en dan op Aa klikken.

Ik heb een Samsung Portable SSD van 1 TB maar ik moet geen enkel software downloaden.
Waarschijnlijk heb je die beveiligd en dan betekend dat je wel software nodig hebt.
Normaal gezien zie je in de root van SSD software maar ik heb die gewoon verwijdert.
Opgelet: als je vingerdruk deed moet je wel software (klik) hebben.
Maar het bestaat alleen voor Windows, Mac en android. Dus moet je die eerst uitschakelen in betreffende besturingssysteem
HWE64
Held
Held

Berichtdoor HWE64 » Vr 29 Nov 2024, 18:06

Je kunt misschien ook dit eens doorlezen https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... namon.html
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce (HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desk
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Vr 29 Nov 2024, 20:33

Zoek het niet te ver: het is zoals in Word

Klik op leeg achtergrond en dan Pagina-opmaakprofielen / Vlak / Kleur
Ook bovenaan op Opmaakprofielen / Opmaakprofielen beheren / Vlak / Kleur

Firefox werk in Linux precies hetzelfde als in Windows als Mac
In adresbalk ziet je naast de ster een bladje en klik daarop en dan op Aa klikken.

Ik heb een Samsung Portable SSD van 1 TB maar ik moet geen enkel software downloaden.
Waarschijnlijk heb je die beveiligd en dan betekend dat je wel software nodig hebt.
Normaal gezien zie je in de root van SSD software maar ik heb die gewoon verwijdert.
Opgelet: als je vingerdruk deed moet je wel software (klik) hebben.
Maar het bestaat alleen voor Windows, Mac en android. Dus moet je die eerst uitschakelen in betreffende besturingssysteem
Dank je wel voor je hulp.
Om met het laatste te beginnen, ik heb inderdaad een wachtwoord op de SSD van Samsung zitten. Ik ga proberen de beveiliging te verwijderen, zodat ik de SSD toch kan blijven gebruiken.

Firefox en Word: ook daar ga ik - morgen - mee aan de slag, ik wil dat toch voor elkaar zien te boksen.
Goeie tip van je om het niet te ver te zoeken, thanks!
Mint 22 Cinnamon
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Vr 29 Nov 2024, 20:35

Je kunt misschien ook dit eens doorlezen https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... namon.html
Hey bedankt, deze link kende ik nog niet, maar vind het erg overzichtelijk. Ik wil eigenlijk doorgaan, maar ik ga er ook morgen mee aan de slag. Nu even wat anders doen dan alleen maar Linux 8)
Mint 22 Cinnamon
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 30 Nov 2024, 11:55

@Stegiman: Firefox werk in Linux precies hetzelfde als in Windows als Mac. In adresbalk ziet je naast de ster een bladje en klik daarop en dan op Aa klikken.

Dat past enkel het lettertype aan van de leesmodus. Het lettertype aanpassen van de titelbalk en dergelijke moet je via SysteemInstellingen -> Uiterlijk -> LettertypeSelectie aanpassen. Je past dan natuurlijk ook de lettertypes aan van al de andere app's.

@Hyacinth48: speel wat met die instellingen.
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Za 30 Nov 2024, 17:06

@Stegiman: Firefox werk in Linux precies hetzelfde als in Windows als Mac. In adresbalk ziet je naast de ster een bladje en klik daarop en dan op Aa klikken.

Dat past enkel het lettertype aan van de leesmodus. Het lettertype aanpassen van de titelbalk en dergelijke moet je via SysteemInstellingen -> Uiterlijk -> LettertypeSelectie aanpassen. Je past dan natuurlijk ook de lettertypes aan van al de andere app's.

Hmm, ik ben aan het experimenteren en zo geslagen, maar ik vind het nog niet zo simpel. Jij schrijft over Systeeminstellingen maar waar vind ik die knop? In Firefox neem ik aan?

Ditzelfde experimenteren geldt voor Libre Office, ook dat vind ik nog niet zo simpel. Want ik kan dat voor 1 pagina doen maar het lukt me niet dit op te slaan voor alle tekst documenten.

Ik ben al wel wat verder gekomen met de link van HWE64, maar daar moet ik ook alle tijd voor nemen.

Ben ook niet zo jong meer, 60+ ;) , maar ik ga ervan uit dat ik het toch op een gegeven moment onder de knie ga krijgen.
Mint 22 Cinnamon
HWE64
Held
Held

Berichtdoor HWE64 » Za 30 Nov 2024, 18:30

Hmm, ik ben aan het experimenteren en zo geslagen, maar ik vind het nog niet zo simpel. Jij schrijft over Systeeminstellingen maar waar vind ik die knop? In Firefox neem ik aan?

Ditzelfde experimenteren geldt voor Libre Office, ook dat vind ik nog niet zo simpel. Want ik kan dat voor 1 pagina doen maar het lukt me niet dit op te slaan voor alle tekst documenten.

Ik ben al wel wat verder gekomen met de link van HWE64, maar daar moet ik ook alle tijd voor nemen.

Ben ook niet zo jong meer, 60+ ;) , maar ik ga ervan uit dat ik het toch op een gegeven moment onder de knie ga krijgen.
Die Systeem instellingen zit niet in FF maar onder " menu " knop ( links onder in de taakbalk)(denk Cinammon het zelfde als Xfce die ik gebruik).

Kijk goed in menubalk boven in het scherm en zeg dan in Bestand "opslaan als" dan kun je de plaats kiezen.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22 Xfce (HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desk
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Za 30 Nov 2024, 19:12

Die Systeem instellingen zit niet in FF maar onder " menu " knop ( links onder in de taakbalk)(denk Cinammon het zelfde als Xfce die ik gebruik).

Kijk goed in menubalk boven in het scherm en zeg dan in Bestand "opslaan als" dan kun je de plaats kiezen.
En yes! dit is in ieder geval gelukt. Ik was er al eens geweest bij de lettertypes maar ik durfde niet zo goed iets te veranderen. Dankjewel HWE64!
Mint 22 Cinnamon
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Zo 01 Dec 2024, 16:29

Even een update

Ben bezig met de makkelijke linuxtips en zodoende dus aan het experimenteren
Probeer ook wat te downloaden maar er komt steeds een foutmelding (foutwaarde 19)
Heb dus contact opgenomen met degene die de computer in elkaar gezet heeft, maar ja het is weekend
Wel jammer want op die manier kan ik niets downloaden en via Programmabeheer is toch wel de gemakkelijkste manier lijkt me
Het leek me leuk om alvast de printer etc te koppelen, maar als ik steeds foutmeldingen krijg, doe ik dat nog maar niet

Al met al krijg ik er lol in
Heel wat anders dan een laptop met Windows kopen
Ik moet me er echt in ga verdiepen hoe Linux nu eigenlijk in elkaar zit, boeiend

Ik worstel nog met Libre Office
Ben niet zo blij met al die witte symbolen boven in de taalbalk, die mogen wel zwart zijn
Wie weet los ik dat probleem zo op, we zullen zien

Dank forumleden voor het meedenken tot nu toe, ik waardeer het!
Mint 22 Cinnamon
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Zo 01 Dec 2024, 17:07

LibreOffice

Extra / Opties / Beeld
Pictogramthema moet op Colibre staan.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Zo 01 Dec 2024, 17:17

LibreOffice

Extra / Opties / Beeld
Pictogramthema moet op Colibre staan.
Wow, hoe simpel kan het zijn, dankjewel!
Mint 22 Cinnamon
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 01 Dec 2024, 17:56

Foutcode 19 wil zeggen dat er geen device-driver gevonden wordt. Met andere woorden, heb je wel een internetverbinding? Wordt de internetverbinding gemaakt via een usb-dongle?
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Zo 01 Dec 2024, 19:58

Foutcode 19 wil zeggen dat er geen device-driver gevonden wordt. Met andere woorden, heb je wel een internetverbinding? Wordt de internetverbinding gemaakt via een usb-dongle?
Ik heb zeker een internetverbinding, meestal aan een kabel, maar omdat ik nog de oude laptop-bestanden over moet zetten op deze nieuwe laptop, vergeet ik de kabel wel eens aan te sluiten. Dan werkt ie dus op WIFI maar die verbinding loopt niet helemaal lekker. Ik zal het eens in de gaten gaan houden. Het zou fijn zijn als het daar aan ligt, dat is op te lossen.
Mint 22 Cinnamon
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Zo 01 Dec 2024, 20:31

Dat klopt niet ! Bij Windows en Mac moet je kiezen voor Extra >> Instellingen
Bij Linux is dat Bewerken >> Instellingen 8)
En je dan bij Algemeen, het lettertype en lettergrootte kan aanpassen naar jouw wens , als ook de vormgeving . "Automatisch" , "Licht" of "Donker"
En bij mij is Fierefox zo ingesteld dat ik de Menubalk bovenaan zichtbaar heb staan, vind ik veel gemakkelijker .
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips

Terug naar “%s” Newbie vragen