Nu kan ik melden dat het mij niet verwonderd dat je een volle schijfpartitie hebt en het verbaast mij dat uw systeem (/boot) nog werkt.
Timeshift heeft dus gelijk.
Wat ik ook jammer vind is, dat de partitie /dev/nvme0n1p3 versleutelt is -- is die versleuteling bewust aangebracht/ingesteld ? Of ... heb je niet goed opgelet in de beginsituatie van de installatieprocedure??
LinuxMint heeft minimaal 10GB nodig om deftig te kunnen werken.
Ik vrees dat je de installatie zult moeten overdoen ...
Je zal, tijdens de installatieprocedure, moeten kiezen om de gehele schijf te gebruiken (en ook wissen).
Gebruik geen versleuteling van uw /Home !!
Bewaar (Kopieer), op een externe schijf alle belangrijke documenten op voorhand.
Volg de installatieprocedure zoals die beschreven staat in de LinuxMint Wiki (die link heb ik jou al medegedeeld) precies op.
Na de nieuwe installatie moet je het systeem volledig bijwerken (update doorvoeren) en de programma's die je extra wil gebruiken opnieuw installeren/instellen.
Ook uw systeem naar uw 'hand zetten'.
Wees voorzichtig met alle toevoegingen -- vraag hier naar hulp en raad bij twijfels.
Succes.
Groet,
mutse.
Wow, dit had ik niet verwacht. Ik kan je zeggen dat ik hiervan schrik.
Ik heb Linux zelf niet geïnstalleerd dus die versleuteling heb ik niet bewust aangebracht of ingesteld.
Ik heb een laptop met Linux gekocht (hier kan je tussen de regels lezen waar ik hem gekocht heb, ik wil geen namen noemen)
Dus ik zal terug moeten (2e keer al deze maand)
Ik baal hier ongelooflijk van.
Ik had eerst al problemen met de installatie van de drivers, dat was volgens hen een softwareprobleem.
De Timeshift kon ik toen wel 'gewoon' instellen, er was ruimte genoeg.
Ik heb de laptop terug gestuurd, zij hebben Linux opnieuw geïnstalleerd, ik kon er goed mee van start
Maar nu kan die dus zomaar vastlopen...
Gruwelijk idee, dat ik weer bij ze moet aankloppen en weer een foutmelding moet doorgeven
Ik moet eens goed nadenken hoe ik dat ga doen, want blij word ik er niet van.
En het zelf opnieuw installeren - ik met mijn ienemienie kennis van Linux - ik moet er niet aan denken.
Ik wil het voor alles bij hun neerleggen, misschien vraag ik mijn geld terug.
Mutse, dankjewel voor het meekijken en meedenken (en alle anderen ook). Je bent er zo diep ingedoken dat ik met deze informatie naar de winkel toe kan gaan.
Groet
Hyacint
Na Mint 22 Cinnamon nu een ander pad: Debian Mate.