zwart scherm na LM logo

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
TheoB12
Junior
Junior

zwart scherm na LM logo

Berichtdoor TheoB12 » Ma 21 Apr 2025, 16:51

Op het forum kon ik mijn probleem niet vinden.

PC, zonder Windows, werkte naar wens met LM 20.3, maar EOL kwam er aan.

Dus LM 22.1, Xfce vanaf een staafje geïnstalleerd. Deze keer heb ik dat gedaan volgens de adviezen op https://linuxmint-installation-guide.re ... en/latest/
(Misschien is er hele reeks oude troep achtergebleven.)

Na herstart verschijnt korte tijd het LM logo en daarna blijft het scherm zwart. Hard afgesloten. Herstart, in de grub 2 mogelijkheden, waarvan een de recovery mode.
Dat leverde weer een zwart scherm. Hard afgesloten.
Herstart. Advanced options gekozen. 4 grub-mogelijkheden:
…….22.1 xfce.. . 6.8.0-58-generic (+ recovery)
………………… 6.8.0-51-generic (+ recovery)
Gekozen voor ... 6.8.0-58 recovery mode
Meteen ‘Resume’ (normale opstartprocedure hervatten) gekozen.

Daarna verscheen een tijdje een prompt waarna ik mijn wachtwoord kon invullen en verder verliep het normaal en kon ik de PC gebruiken.

Dit is nogal omslachtig en vast niet de bedoeling.

Vraag me af of het zin heeft om opnieuw vanaf het staafje te installeren en of ik dan eerst de HD moet formatteren.
Maar hopelijk is het eenvoudiger op te lossen.
MenthaSuaveolens
Held
Held

Re: zwart scherm na LM logo

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 21 Apr 2025, 17:11

Is dat iedere keer dat je opstart, of start de computer nu normaal op?
TheoB12
Junior
Junior

Berichtdoor TheoB12 » Ma 21 Apr 2025, 20:16

Helaas nooit normaal, bij het opstarten steeds het zelfde verhaal.
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Ma 21 Apr 2025, 22:51

Had je bij installatie gekozen voor volledig nieuwe installatie?
Dat is altijd de beste manier
TheoB12
Junior
Junior

Berichtdoor TheoB12 » Ma 21 Apr 2025, 23:21

Ik weet niet echt wat een volledig nieuwe installatie inhoudt, maar ik denk niet dat ik dat gedaan heb. Ik heb het gedaan zoals beschreven staat op https://linuxmint-installation-guide.re ... stall.html

Dus LM 20.3 stond er nog op. Gestart vanaf het staafje en geklikt op installeren. Kan ik nu het beste vanaf het staafje de HD formatteren en daarna LM 22.1 installeren? Of moet ik iets anders doen?
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Di 22 Apr 2025, 08:47

Zet eerst je persoonlijk data veilig.
De schijf leegmaken via gparted vanaf de Live-usb.
Verwijder er alle partities.
Installeer.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Di 22 Apr 2025, 14:35

Als je geen ervaring hebt met HD formatteren of met Gparted, zou ik bij het installeren kiezen voor de tweede optie:
"Wis schijf en installeer Linux Mint"
Je bent dan wel alles kwijt wat op die schijf stond. Zie de afbeelding waar dit naar verwijst. https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... tal-4a.png
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
TheoB12
Junior
Junior

Berichtdoor TheoB12 » Di 22 Apr 2025, 21:11

Ik heb een back-up van mijn bestanden.

Ik heb wel eens een HD geformatteerd en Gparted gebruikt.
Bij het installeren had ik gekozen voor de optie: "Wis schijf en installeer Linux Mint".

Maar na het opstarten van LM 22.1 verschijnt korte tijd het LM logo en daarna blijft het scherm zwart. Dat probleem is hardnekkig. Allen via safe mode kan ik de PC gebruiken.

Nog verschillende keren gestart vanaf het staafje. Maar nu leidt ook dat opeens tot het zelfde probleem: korte tijd het LM logo en daarna blijft het scherm zwart. Via de safe mode krijg ik wel het bureaublad van LM 22.1.

Voor mij is het een raadsel wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik dat kan oplossen (of omzeilen).

Nog wat info die misschien een indicatie geeft wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Na fsck kreeg ik de melding dat de fysieke volumes slecht zijn. (Ik heb een extra HD geplaatst voor Timeshift.)

Opgestart vanaf het staafje en ‘Disks’ geopend. De Timeshift-HD zou “undamaged” zijn.
Van de HD waar LM 22.1 opstaat, zouden partities 2 en 3 “undamaged” zijn. Partitie 1, /dev/sda1 [BIOS Boot] is niet bereikbaar voor controle, dus misschien zit daar een beschadiging die de oorzaak is.

Verify ISO image had ik gedaan, was OK. Kan het staafje toch corrupt zijn? Kan dat eventueel de oorzaak zijn?
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Di 22 Apr 2025, 22:17

Het lijkt erop dat uw HD niet goed meer werkt.
Ik zou SSD kopen.
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 23 Apr 2025, 10:52

Het beste is op te starten van de USB-stick en alle partities op de schijf samen te voegen. Daarna doe je met Disks de schijftest. Als de test lukt, dan lijkt het me dat de schijf in orde is. Als de test niet lukt, dan is je schijf stuk natuurlijk en dient ze vervangen te worden. Als de schijf vervangen dient te worden, kijk dan met disks welk soort schijf je hebt. Als je dan een nieuwe SSD aankoopt, dan moet de SDD natuurlijk dezelfde aansluitingen hebben als die van je oude schijf.

Vreemd is wel dat het zwarte scherm optreedt als je soms opstart van de usb-stick. Om je verder te kunnen helpen, is het nodig dat we het type laptop kennen en de grafische kaart. Heb je wat aan de BIOS-instellingen gewijzigd? Gebruik je UEFI of één of andere legacy modus?

Gebruik in het begin ook geen Timeshift.
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Wo 23 Apr 2025, 14:39

Misschien ook met Bootrepair eens aan de slag te gaan:

https://pkgs.org/download/boot-repair

https://nl.linux-console.net/?p=14171

Lees ook het volgende: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html

Andere info / herstelmogelijkheid: https://www.howto-do.it/linux-mint-boot-repair/
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
TheoB12
Junior
Junior

Berichtdoor TheoB12 » Do 24 Apr 2025, 00:16

Was me niet duidelijk hoe ik partities moest samenvoegen. Gekozen om te deleten. Leidde tot een grote partitie en een heel kleine. Checks gedaan. Undamaged.

Vervolgens opgestart van een staafje met LM 21.3. Dat ging probleemloos. Tijdelijk LM 21.3 geïnstalleerd. Ging goed.

Daarna opgestart met staafje met LM 22.1. Dat leidde opnieuw tot een zwart scherm. In compatibility mode opstarten ging wel.
Dus waarschijnlijk is er alleen maar iets mis met dat staafje. Misschien formatteren en een schijftest doen. Of de ISO op een ander staafje zetten.

Of kan er iets misgegaan zijn bij het downloaden van de ISO en kan ik dat betere opnieuw doen?
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Do 24 Apr 2025, 06:01

Ik vermoed dat iso niet goed is.
Je hebt toch iso bestand niet rechtstreeks op usb-stick gezet maar met een programma (klik)
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 24 Apr 2025, 09:07

Was me niet duidelijk hoe ik partities moest samenvoegen. Gekozen om te deleten. Leidde tot een grote partitie en een heel kleine. Checks gedaan. Undamaged.

Vervolgens opgestart van een staafje met LM 21.3. Dat ging probleemloos. Tijdelijk LM 21.3 geïnstalleerd. Ging goed.

Daarna opgestart met staafje met LM 22.1. Dat leidde opnieuw tot een zwart scherm. In compatibility mode opstarten ging wel.
Dus waarschijnlijk is er alleen maar iets mis met dat staafje. Misschien formatteren en een schijftest doen. Of de ISO op een ander staafje zetten.

Of kan er iets misgegaan zijn bij het downloaden van de ISO en kan ik dat betere opnieuw doen?
Wat bedoel je juist met "Tijdelijk LM 21.3 geïnstalleerd"? Mogen we stellen dat alles goed werkt met LM 21.3? Je kan de integriteit van een ISO nagaan onder LM 21.3.
Koppel de schijf aan waar je ISO op staat of kopieer de ISO naar je LM-schijf. Open het bestandsbeheer, rechtermuisknop op de ISO en kies voor Verifiëren. Indien ok, maak
dan de usb-stick aan met je LM 21.3

Indien je geen bijkomende stick wil aanmaken, doe gewoon een upgrade van LM 21.3 naar LM 22
Code: Selecteer alles
sudo apt update
sudo apt install mintupgrade
TheoB12
Junior
Junior

Berichtdoor TheoB12 » Do 24 Apr 2025, 21:48

Nee, ik had het iso bestand niet rechtstreeks op usb-stick gezet maar een opstart-staafje gemaakt.

Ik vermoedde dat met dat staafje iets mis was en wilde uitsluiten dat er met de PC iets mis was. Ik had nog een opstart-staafje met LM 21.3 liggen en probeerde uit of het daarmee wel goed zou gaan. Dat ging goed. Ik besloot 21.3 provisorisch te installeren. (Niet netjes afgewerkt, maar alleen bijwerkbeheer gedaan.)

Toen nog een keer vanaf de problematische 22.1-stick opgestart. Weer een zwart scherm. Dus die stick was niet goed bruikbaar. (Misschien een fysiek defect.)

Nieuw/ander opstartstaafje LM 22.1 gemaakt met het bestand dat ik eerder had gedownload. Ook dat leidt bij opstarten tot een zwart scherm. Het lijkt erop dat er iets mis is met gedownloade bestand.

Het lijkt me het verstandigst om van voren af aan te beginnen en de ISO opnieuw te downloaden.

Ik zou natuurlijk ook met LM 21.3 verder kunnen gaan. Maar op die PC staan geen bestanden of instellingen die ik zou willen houden. Dus als ik toch bezig ben kan ik beter de nieuwste mogelijkheid gebruiken; dan kan ik weer even vooruit.

Ik kan inderdaad een upgrade van LM 21.3 naar LM 22.1 doen, maar ik heb ooit begrepen dat een schone installatie beter is.
Ik was van plan om eerst met Gparted de Mintpartities te vernietigen en daarna de HD te formatteren. (Veel schoner lijkt me niet mogelijk.) En dan LM 22.1 te installeren.

Kan even duren voor ik er weer mee aan de slag ga, maar op den duur staat er een mooie LM 22.1 op.

Terug naar “%s” Newbie vragen