Echte beginnersvragen

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Swake
Held
Held

Re: Echte beginnersvragen

Berichtdoor Swake » Zo 01 Dec 2024, 20:45

- Ik heb een externe Samsung Portable SSD-schijf. Ik dacht dat ik al mijn bestanden op die schijf zo mee kon nemen naar de nieuwe laptop. Ik moet - bij elke laptop - altijd eerst de software downloaden, maar deze keer is dit niet zomaar te doen. Heeft iemand ervaring hiermee. Hoe kan ik de schijf aan de praat krijgen?
Het eerste waar ik aan denk , is omdat je die bij Windows en in NTFS geformateert is , je geen rechten hebt bij die schijf , of dat ze niet aangekoppeld is .
Lees dit eens door , bij Aan of afkoppelen .
https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php/Schijven

Of als je Engels begrijpt , lees dit topic eens
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=402211
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Ma 02 Dec 2024, 08:27

- Ik heb een externe Samsung Portable SSD-schijf. Ik dacht dat ik al mijn bestanden op die schijf zo mee kon nemen naar de nieuwe laptop. Ik moet - bij elke laptop - altijd eerst de software downloaden, maar deze keer is dit niet zomaar te doen. Heeft iemand ervaring hiermee. Hoe kan ik de schijf aan de praat krijgen?
Het eerste waar ik aan denk , is omdat je die bij Windows en in NTFS geformateert is , je geen rechten hebt bij die schijf , of dat ze niet aangekoppeld is .
Lees dit eens door , bij Aan of afkoppelen .
https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php/Schijven

Of als je Engels begrijpt , lees dit topic eens
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=402211
@Swake, dank voor je reactie. Ik heb de schijf idd in combinatie met Windows gebruikt. De linken die je stuurde vind ik zelf nogal ingewikkeld. Ik heb nu een manier gevonden om alle bestanden via een simpele USB-stick over te zetten. Maar ik blijf het jammer vinden van die SSD-schijf. Misschien moet ik hem opnieuw formatteren, zodat ik hem ook op de Linux kan gebruiken. Maar dan moet ik eerst echt alle bestanden van de SSD afhalen, gelukkig heb ik meer dan voldoende ruimte op mijn nieuwe laptop.
Na Mint 22 Cinnamon nu een ander pad: Debian Mate.
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Ma 02 Dec 2024, 09:44

Foutcode 19 wil zeggen dat er geen device-driver gevonden wordt. Met andere woorden, heb je wel een internetverbinding? Wordt de internetverbinding gemaakt via een usb-dongle?
Ik heb zeker een internetverbinding, meestal aan een kabel, maar omdat ik nog de oude laptop-bestanden over moet zetten op deze nieuwe laptop, vergeet ik de kabel wel eens aan te sluiten. Dan werkt ie dus op WIFI maar die verbinding loopt niet helemaal lekker. Ik zal het eens in de gaten gaan houden. Het zou fijn zijn als het daar aan ligt, dat is op te lossen.
Na foutwaarde 19 krijg ik nu foutwaarde 10 als ik iets wil downloaden. Ik heb mijn internetverbinding in de gaten gehouden maar daar is niets mee aan de hand, dus geen foutwaarde 19. Ik hoop dat de programmeur van mijn laptop van zich laat horen. Dit is niet prettig. :(
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Ma 02 Dec 2024, 10:01

Voor de foutcode kan je op deze pagina (klik) lezen en hopelijk ook oplossen.
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Ma 02 Dec 2024, 10:08

Voor de foutcode kan je op deze pagina (klik) lezen en hopelijk ook oplossen.
Hmm? Dit gaat over foutcodes in Windows?? Je brengt me wel op een ander idee en dus kom ik in elk geval uit bij https://www.hpe.com/psnow/doc/c01931775. Geen idee of dit mij verder brengt maar ik zal eens kijken.
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Ma 02 Dec 2024, 10:23

Foutcode 19 wil zeggen dat er geen device-driver gevonden wordt. Met andere woorden, heb je wel een internetverbinding? Wordt de internetverbinding gemaakt via een usb-dongle?
Ik heb zeker een internetverbinding, meestal aan een kabel, maar omdat ik nog de oude laptop-bestanden over moet zetten op deze nieuwe laptop, vergeet ik de kabel wel eens aan te sluiten. Dan werkt ie dus op WIFI maar die verbinding loopt niet helemaal lekker. Ik zal het eens in de gaten gaan houden. Het zou fijn zijn als het daar aan ligt, dat is op te lossen.
Als je de kabel verwijdert, mag je niet vergeten de Wifi aan te zetten in je verbindingen. Maar ik vrees dat het probleem elders steekt gezien er niet met een extern communicatie-device gewerkt wordt. Als je die melding krijgt, ga dan eens na of je nog met je browser kan werken. Het commando in de terminal "sudo apt upgrade" kan je eventueel ook al meer info verschaffen.
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Ma 02 Dec 2024, 10:44

Als je de kabel verwijdert, mag je niet vergeten de Wifi aan te zetten in je verbindingen. Maar ik vrees dat het probleem elders steekt gezien er niet met een extern communicatie-device gewerkt wordt. Als je die melding krijgt, ga dan eens na of je nog met je browser kan werken. Het commando in de terminal "sudo apt upgrade" kan je eventueel ook al meer info verschaffen.
Dank voor je reactie en meedenken. De laptop is nu constant bekabeld. Ik kan vanaf het begin elke dag werken met FF, ben er erg tevreden over. Heb de Mullvad VPN die ik gratis kreeg bij de aankoop niet verbonden. Ik ken het programma nog niet goed genoeg.
Ik heb het commando "sudo apt upgrade" in de terminal gegeven en dit is de uitkomst:

Error! Bad return status for module build on kernel: 6.8.0-49-generic (x86_64)
Consult /var/lib/dkms/lwl-drivers/4.11.4/build/make.log for more information.
dpkg: fout bij verwerken van pakket lwl-drivers (--configure):
subproces van pakket lwl-drivers werd script post-installation geïnstalleerd gaf de foutwaarde 10 terug
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
lwl-drivers
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Ma 02 Dec 2024, 17:22

Update:

Ik heb even contact gehad met de winkel. Het was dus idd een driver probleem:
Door een foutje in onze repository zal hij tijdens een upgrade een nieuwere versie hebben binnengehaald die nog niet helemaal klaar voor gebruik is.
Ik moest vervolgens een paar commando's invoeren en voila het werkt nu prima.
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Di 03 Dec 2024, 09:56

Ben ik weer :-x met een paar vragen nu de drivers goed zijn en ik diverse dingen kan downloaden:
- welk programma gebruiken jullie om printscreens te bewerken? Ik maak een printscreen, normaal zou ik dit in Paint doen bij WIndows, maar nu weet ik nog niet hoe ik dat moet doen. Misschien is het heel simpel en doe ik weer moeilijk maar ik kom er niet zo 1,2,3, uit
- ik heb wat lettertypes geïnstalleerd, zoals verdana (ik vind dat een prettig lettertype). Maar hoe kan ik ze integreren in Libre Office?

Mogelijk hebben jullie een paar tips voor mij, een link naar een artikel is ook goed hoor. Ik weet het, ik vraag veel aan jullie, maar jullie zijn niet voor niets ´helden' en 'guru's'.
In ieder geval alvast dank voor het meedenken.
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 03 Dec 2024, 11:36

Ben ik weer :-x met een paar vragen nu de drivers goed zijn en ik diverse dingen kan downloaden:
- welk programma gebruiken jullie om printscreens te bewerken? Ik maak een printscreen, normaal zou ik dit in Paint doen bij WIndows, maar nu weet ik nog niet hoe ik dat moet doen. Misschien is het heel simpel en doe ik weer moeilijk maar ik kom er niet zo 1,2,3, uit
- ik heb wat lettertypes geïnstalleerd, zoals verdana (ik vind dat een prettig lettertype). Maar hoe kan ik ze integreren in Libre Office?

Mogelijk hebben jullie een paar tips voor mij, een link naar een artikel is ook goed hoor. Ik weet het, ik vraag veel aan jullie, maar jullie zijn niet voor niets ´helden' en 'guru's'.
In ieder geval alvast dank voor het meedenken.
Je kan de print-screens verwerken in Draw (LibreOffice), Gimp (alternatief voor Photoshop), ...

Geïnstalleerde fonts worden automatisch door LibreOffice opgenomen. Als je een lettertype of font installeert terwijl LibreOffice open staat, dan moet je eerst LO afsluiten.
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Di 03 Dec 2024, 13:01

Andere fonts zoals arial kan je zo doen:
Open terminal
Code: Selecteer alles
sudo dpkg -P ttf-mscorefonts-installer
sudo apt install ttf-mscorefonts-installer
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Di 03 Dec 2024, 15:14

Andere fonts zoals arial kan je zo doen:
Open terminal
sudo dpkg -P ttf-mscorefonts-installer
sudo apt install ttf-mscorefonts-installer
Dank! Ik ga het noteren en ermee aan de slag (maak zo een heel boekwerk zo langzamerhand).
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Di 03 Dec 2024, 15:16

Je kan de print-screens verwerken in Draw (LibreOffice), Gimp (alternatief voor Photoshop), ...

Geïnstalleerde fonts worden automatisch door LibreOffice opgenomen. Als je een lettertype of font installeert terwijl LibreOffice open staat, dan moet je eerst LO afsluiten.
Dat automatisch opnemen zie ik niet direct terug in LO, maar ik zie nu wel opeens VERANDA als lettertype, wat heeeel veel lijkt op VERDANA.
Gimp en Draw ga ik nu eens uitproberen. Thanks!
MenthaSuaveolens
Held
Held

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 03 Dec 2024, 15:47

Dat automatisch opnemen zie ik niet direct terug in LO, maar ik zie nu wel opeens VERANDA als lettertype, wat heeeel veel lijkt op VERDANA.
Als je het lettertype Verdana hebt geïnstalleerd, dan dien je ook Verdana terug te vinden. Hoe heb je dat dan geïnstalleerd? (gebeurt normaliter automatisch door op het gedownloaded lettertype te klikken). De Microsoftcore-fonts kan je gemakkelijk vanuit het software-centrum installeren. Zoek eventueel daar ook naar fonts om nog andere te vinden.

Afbeelding
Hyacint48
Junior
Junior

Berichtdoor Hyacint48 » Di 03 Dec 2024, 16:16

Als je het lettertype Verdana hebt geïnstalleerd, dan dien je ook Verdana terug te vinden. Hoe heb je dat dan geïnstalleerd? (gebeurt normaliter automatisch door op het gedownloaded lettertype te klikken). De Microsoftcore-fonts kan je gemakkelijk vanuit het softaware-centrum installeren. Zoek eventueel daar ook naar fonts om nog andere te vinden.

Afbeelding
Ik heb via Programmabeheer - Lettertypen de Verdana gedownload, daarna heb ik nog niets gedaan. Het was gisteren laat dat ik dat nog deed. Had ik dan nog wat moeten doen. Als ik kijk naar het gedownloade bestand, zie ik staan:

This package provides fonts which can be used as drop-in replacement for Microsoft shipped fonts Arial, Times New Roman and Verdana.

These fonts are designed for screens and printing. It includes Aerial, Aeirial Mono, Tymes and Veranda.

Daar zie ik dus eerst Verdana staan en in de laatste zin Veranda.
Maar had ik nog wat moeten doen?

Terug naar “%s” Newbie vragen