extra HD voor data-opslag

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
TheoB12
Junior
Junior

extra HD voor data-opslag

Berichtdoor TheoB12 » Zo 13 Okt 2024, 16:02

Beste mensen,

Naast een SSD had ik een HD geplaatst. Die is helaas gecrasht.
Daarom de HD vervangen.

Bij Bestandsbeheer zijn nu enkele dingen veranderd in de linker kolom. Bij ‘Apparaten’ staat nu:
~ opslagmedium van 200 GB [windowspartitie, denk ik; /dev/sda3]
~ de ‘verse’ HD. [/dev/sdb1]

Ik meen dat er voor de crash nog 2 apparaten vermeld stonden; ik gok op:
~ /dev/sda1 [105 MB]
~ /dev/sda2 [17 MB]

Misschien is het belang te weten dat de kabels van de SSD losgekoppeld zijn geweest.

De vervelendste verandering is dat ik nu vanuit het gebruikersaccount steeds het beheerders-wachtwoord moet invoeren om toegang te krijgen tot de HD (of de W-partitie) .

Ik vermoedde dat het iets met rechten te maken heeft. Wat ik ook geprobeerd heb daaraan te veranderen, er blijft gevraagd worden om het beheerders-ww.

Ik denk dat ik het als tamelijke leek niet voor elkaar ga krijgen, zonder een advies.

Alvast dank,
Theo
emvedeesje
Guru
Guru

Re: extra HD voor data-opslag

Berichtdoor emvedeesje » Zo 13 Okt 2024, 17:45

Ietwat verwarrende uitleg, daarom volgende vragen:
- Wat zat er oorspronkelijk in van drive(s)?
- Welke OS waren er oorspronkelijk actief?
- wat stond er op de gecrashte HD?
- Als de kabels los geweest zijn, zitten ze terug op de juiste plugin?
- Wat ga je doe met die W-partitie? staat daar nog een actieve Win op?
- Is dat dan een multiboot computer?
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
TheoB12
Junior
Junior

Berichtdoor TheoB12 » Zo 13 Okt 2024, 19:54

Sorry voor de verwarring. Met mijn beperkte kennis kan ik niet goed beoordelen welke info relevant is om te vermelden.

- Wat zat er oorspronkelijk in van drive(s)?
Als ik de vraag goed begrijp, een SSD en een HD. De HD had ik geformatteerd en gepartitioneerd en gebruikte ik voor het opslaan van bestanden.

- Welke OS waren er oorspronkelijk actief?
Op de SSD stond (en staat) Windows 10 en LM 21.1

- wat stond er op de gecrashte HD?
tekst-, audio- en videobestanden. [Daar wil ik de verse HD ook voor gaan gebruiken. Liefst zonder dat ik steeds het beheerderswachtwoord moet invoeren als ik vanuit het gebruikersaccount een bestand dat op de HD staat, wil gebruiken.]

- Als de kabels los geweest zijn, zitten ze terug op de juiste plugin?
Waarschijnlijk wel, want de SSD werkt zoals ik dat gewend was.

- Wat ga je doe met die W-partitie? staat daar nog een actieve Win op?
Toen ik de PC kocht, stond er W10 op. LM heb ik erbij gezet. [Ik ben tevreden over LM, dus Windows al lang niet meer gebruikt.]

- Is dat dan een multiboot computer?
Ik denk dat het een dubbelboot computer genoemd kan worden. In de grub kan ik kiezen tussen LM (‘standaard’) en Windows.
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Zo 13 Okt 2024, 21:32

Als die schijf uit een Windows PC gehaald werd wat ik vermoed zul je die met Gparted eerst moeten herpaioneren en in EXT4 bestandsformaat formateren . Kun je Gparted eens starten en een screenshot maken om een beter overzicht te hebben van die schijf . Gparted kun je installeren vanuit programma beheer.
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Zo 13 Okt 2024, 21:37

Als die schijf uit een Windows PC gehaald werd wat ik vermoed zul je die met Gparted eerst moeten herpationeren en in EXT4 bestandsformaat formateren . Kun je Gparted eens starten en een screenshot maken om een beter overzicht te hebben van die schijf . Gparted kun je installeren vanuit programma beheer.
sda1 en sda2 zijn twee partities op dezelfde schijf sda en geen twee aparte schijven.
De tweede HD moet dan weergeven worden als sdb en partitie sdb1 , bij een tweede bijgemaakte partie zou dat dan sdb2 zijn .
Moest sdb de tweede schijf niet weergeven worden , controleer dan of de sata kabels goed aangesloten zijn op de schijf , sata controller aansluiting op moederbord, maar ook de voedingskabel/stroomkabel .
Toch goed aangesloten sluit dan eens aan op een andere sata controller op het moederbord.
Maar je kan dat ook nagaan in het (UEFI) BIOS welke schijven er aangesloten zijn op het moederbord.
Smalle aansluiting is voor sata controller , de brede aansluiting om de schijf te voorzien van stroom .

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shop ... s1qNpvVtej
Laatst gewijzigd door Swake op Zo 13 Okt 2024, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Linuxtips
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Zo 13 Okt 2024, 22:52

Met rootrechten en het commando chown kun je de rechten overdragen , als gebruiker eigenaar worden van map of bestand , als root eigenaar is .

https://nl.eitca.org/cybersecurity/eitc ... mand-line/

https://askubuntu.com/questions/623864/ ... ot-to-user
Linuxtips
TheoB12
Junior
Junior

Berichtdoor TheoB12 » Ma 14 Okt 2024, 13:22

Hoi Swake,

Ik zie dat mijn antwoord van gisteravond niet is doorgekomen. Probeer ik het nog een keer.

Ik was al bezig met Gparted voordat ik je 2e bericht had gezien. Vanavond kan ik daarmee niet meer aan de slag, wellicht pas morgenavond.

Ik heb Gparted van een staafje gebruikt.
Ik zie niet hoe ik een screenshot kan sturen. Misschien is het volgende voldoende info:
/dev/sdb1 ext 4 298,09 GiB 5,74 GiB 292,35 GiB msftdata

Ook al is het bestandsformaat van de HD EXT4, toch wordt er om authenticatie van de beheerder gevraagd. Bij de oude HD was dat niet het geval.
Ik heb geen idee wat ik bij de verse HD anders gedaan zou hebben dan bij de eerdere HD.
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Ma 14 Okt 2024, 15:00

Hoi Swake,

Ik zie dat mijn antwoord van gisteravond niet is doorgekomen. Probeer ik het nog een keer.

Ik was al bezig met Gparted voordat ik je 2e bericht had gezien. Vanavond kan ik daarmee niet meer aan de slag, wellicht pas morgenavond.

Ik heb Gparted van een staafje gebruikt.
Ik zie niet hoe ik een screenshot kan sturen. Misschien is het volgende voldoende info:
/dev/sdb1 ext 4 298,09 GiB 5,74 GiB 292,35 GiB msftdata

Ook al is het bestandsformaat van de HD EXT4, toch wordt er om authenticatie van de beheerder gevraagd. Bij de oude HD was dat niet het geval.
Ik heb geen idee wat ik bij de verse HD anders gedaan zou hebben dan bij de eerdere HD.
Hier klopt iets niet:
Een EXT4 geformatteerd bestand kan NIET de vlag "msftdata" hebben, tenzij je die er zelf op zet.

Je dient eigenaar te worden van die schijf:
Open terminal en kopieer onderstaand command:
Code: Selecteer alles
sudo -H nemo
Geef vervolgens je paswoord in.
Je ziet een extra rode band in de bestandsbeheerder nemo.
LET nu OP wat je doet!
R-klik op de schijf en ga naar Eigenschappen/Rechten.
In de velden Eigenaar en Groep: verander de eigenaar naar je inlognaam.
Je kan tevens de maptoegangen aanpassen in: Bestanden aanmaken en verwijderen.
Sluit dat venster.
Sluit nemo.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Ma 14 Okt 2024, 16:45

Meld je eerst aan, met paswoord, op de lastig vallende disk.
Met bestandsbeheer ga naar de map /media
Rechter muisklik op de map /media/gebruikersnaam open als beheerder/administrator/root,
Wijzig de rechten van /media/gebruikersnaam/NaamvandeDisk naar toegankelijk voor jezelf of iedereen.
Met gparted of schijven/disks kun je de naam van partities wijzigen, zonder naam is de NaamvandeDisk het UUID nummer.
TheoB12
Junior
Junior

Berichtdoor TheoB12 » Di 15 Okt 2024, 00:53

Een half jaar heb ik de pc probleemloos kunnen gebruiken.
Daarna heb ik hem enkele keren hard moeten afsluiten. Niet lang na de laatste keer merkte ik het probleem met de HD. Of er een verband is……..

De verwijderde HD was een Windows-schijf geweest. (De verse HD was een dualboot W10/Ubuntu.)

Voor mij is een pc vooral een gebruiksvoorwerp.
Van wat er onder de motorkap gebeurt, weet ik vrijwel niets. Voordat ik iets met de adviezen ga doen, ben ik eerst maar eens her en der gaan grasduinen.

Bij ‘Systeeminformatie’ vond ik
Drives:
Local Storage: total: 745.22 GiB used: 143.56 GiB (19.3%)
ID-1: /dev/sda vendor: Crucial model: CT480BX500SSD1 size: 447.13 GiB speed: 6.0 Gb/s
type: SSD serial: <filter> rev: 056 scheme: GPT
ID-2: /dev/sdb vendor: Hitachi model: HCS5C3232SLA380 size: 298.09 GiB speed: 3.0 Gb/s
type: HDD rpm: 5700 serial: <filter> rev: A37E scheme: GPT
[De HD lijkt me goed aangesloten.]

Op de SSD (500GB) staat o.a.
~ een W-partitie van 200 GB; die is gekoppeld aan /media/gebruiker/D8B246ABB2468E46
(Desondanks wordt in ‘Bestandsbeheer’ gevraagd om het beheerderswachtwoord als ik die map wil openen.)
~ een LM-partitie van 200GB die gekoppeld is aan ‘Bestandssysteem root’

Kan het zijn dat ik bij het formatteren en/of partitioneren van de HD iets over het hoofd heb gezien of onhandige opdrachten heb gegeven?
Op de HD staat nl slechts 1 partitie van 320GB, gekoppeld aan /media/gebruiker/e95bbad5-fe7a-4057-8dbe-e93baf0fa069
Partitionering: GUID Partition Table
Partitietype: Basic Data
En ‘root’ blijkt eigenaar te zijn. (Ik meen dat je als root veel kapot kunt maken als je niet deskundig bent.)
Het is nu onmogelijk om een bestand op te slaan op de HD.

Dat van EXT 4 en msftdata snap ik niet. Ik weet niet wat msftdata inhoudt en heb daar niet voor gekozen; misschien door onkunde ergens een opdracht daartoe gegeven.

Ook al even gekeken naar het advies van DeBaas. Dat leek het minst complex. Na de nodige zijpaden – wie zoekt, vindt – kwam ik bij ‘Sharing options’. Als dat de goede weg is, moet ik eerst ‘Samba’ installeren.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Di 15 Okt 2024, 08:45

Lees dit eens door, volgens mij moet je niks doen met 'Sharing options'maar is het een rechten probleem.
viewtopic.php?f=5&t=6750&p=30642&hilit= ... pen#p30642
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
emvedeesje
Guru
Guru

Berichtdoor emvedeesje » Di 15 Okt 2024, 08:56

Samba heeft hier niets mee te zien.
Maak je eigenaar van die partitie en je bent AF van je probleem.
Mint cinnamon fan
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Di 15 Okt 2024, 10:20

En deze misschien ook eens doornemen?
viewtopic.php?f=5&t=3837&hilit=schijven&p=20763#p20723

En lees eens de gouden tips
viewtopic.php?f=1&t=3264 voor het onderdeel 'Foto's / afbeeldingen plaatsen.'
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Di 15 Okt 2024, 10:37

@ TheoB12,
1) Meld je eerst aan, met paswoord, op de lastig vallende disk.
2) Met bestandsbeheer ga naar de map /media
3) Rechter muisklik op de map /media/gebruikersnaam open als beheerder/administrator/root (je zal uw rootwachtwoord moeten ingeven + <enter>),
4) Eigenschappen -> Rechten -- wijzig de rechten van /media/gebruikersnaam/NaamvandeDisk naar toegankelijk voor jezelf of iedereen.

5) Met GParted of schijven/disks kun je de naam van partities wijzigen, zonder naam is de NaamvandeDisk het UUID nummer.
--> ! - Voer uit wat DeBaas adviseert, daarna kan je verder met het opnieuw indelen (met het aanmaken van de nodige/wenselijke datamappen) van de extra HDD/SSD.

De verwijzing naar het andere topic (van bmwpiet) gaat over een gelijkwaardige vraag.
Ik heb ook een reactie geplaatst bij de andere vraag in topic: viewtopic.php?f=7&p=43327#p43327

(Persoonlijk, zal ik een nieuwe, externe (met USB) SSD nooit formatteren.
De nieuwe externe SSD wordt automatisch herkend na het inpluggen --kan enkele seconden duren...-- bij mijn systeem.
Ik bekijk -- als beheerder/Root -- wel altijd de rechten en wijzig die, indien nodig.)

Rechten wijzigen ... met plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klik op bovenstaande miniatuurafbeeldingen om groter te vertonen.

Succes.
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Di 15 Okt 2024, 13:04

Sorry voor de naamsvergissing ...

Voorgaande bericht is bedoelt voor: @ TheoB12

De verwijzing naar het andere topic (van bmwpiet) gaat over een gelijkwaardige vraag.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit

Terug naar “%s” Newbie vragen