Ik wilde gisteren een grote iso-file 9een programma) verplaatsen naar een andere plek (map)
op dezelfde computer.
I selecteerde de file en koos voor 'cut', ging naar de andere map en koos daar 'paste'.
De overdracht begon.
Omdat het transport traag ging, brak ik de operatie af met 'cancel'.
Nu heb ik in de doelmap een kleine file gekregen met dezelfe naam als de orsprongsfile,
maar veel kleiner dus (het reeds overgebrachte deel)
Mijn vraag: is de oorsprongsfile nog volledig intact OF is er een stukje 'afgeknabbeld?
Ik was bezorgd, maar denk nu dat de oorsprongsfile nog volledig intact is (heeft een
timestamp vav een paar jaar geleden, en de nieuwe kleine file heeft een timestamp van
gisteren.
Klopt dat?
Mogelijk wordt een file bij de 'cut..paste) operatie eerst gecopieerd en daarna pas de
oorsprongsfile 'gecut'.
Kan iemand dat vanuit kennis bevestigen??
Dank
cut en paste
-
- Senior
- emvedeesje
- Guru
Re: cut en paste
De meest logische redenering zou zijn:
- als het naar een andere partitie is, zal dat gebeuren via een harde kopie en pas als de actie succesvol is, pas dan wordt het originele gewist.
Ik kan me niet voorstellen dat men een stukje zou kopiëren en dat direct dat stukje in de bron gewist wordt. Vervolgens het volgende stukje...
- als het op dezelfde partitie is, wordt enkel de filetabel aangepast en blijft de file staan waar ze staat, zonder te kopiëren. Dit is in een seconde gebeurd.
Groetjes.
- als het naar een andere partitie is, zal dat gebeuren via een harde kopie en pas als de actie succesvol is, pas dan wordt het originele gewist.
Ik kan me niet voorstellen dat men een stukje zou kopiëren en dat direct dat stukje in de bron gewist wordt. Vervolgens het volgende stukje...
- als het op dezelfde partitie is, wordt enkel de filetabel aangepast en blijft de file staan waar ze staat, zonder te kopiëren. Dit is in een seconde gebeurd.
Groetjes.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Mint cinnamon-22.1 (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
-
- Senior
Ik schreef dat het overbrengen traag ging, dus 'een flits van een seconde' was het echt niet.
Het ging dan ook om een andere partitie, i.v.m. beschikbare ruimte.
Het ging dan ook om een andere partitie, i.v.m. beschikbare ruimte.
Bij verplaatsen (cut&paste) word aan het eind ook de rechten overgedragen, dit kan bij van ext4 naar NTFS partities wel eens tot foutmeldingen lijden.
Bij kopiëren heb je daar geen last van.
Maar dat terzijde.
Bij een niet voltooide overdracht is er nog niets aan de oorspronkelijke file verdwenen.
Ik adviseer bij belangrijke files altijd een kopie te doen, controleer of de overdracht goed is gegaan (grootte en datum), verwijder nu pas het origineel.
Bij kopiëren heb je daar geen last van.
Maar dat terzijde.
Bij een niet voltooide overdracht is er nog niets aan de oorspronkelijke file verdwenen.
Ik adviseer bij belangrijke files altijd een kopie te doen, controleer of de overdracht goed is gegaan (grootte en datum), verwijder nu pas het origineel.
In Linux mint dan is de optie er niet maar in Ubuntu wel . Rechtsklikken op file en kiezen voor verplaatsen naar en dan doelmap selecteren .Ik wilde gisteren een grote iso-file 9een programma) verplaatsen naar een andere plek (map)
Maar in het terminal venster kun je het commando mv van MOVE of verplaatsen gebruiken .
https://community.linuxmint.com/tutorial/view/834
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=130609
Het commando cut heeft een andere functie dan mv (verplaatsen).
https://www.geeksforgeeks.org/cut-comma ... -examples/
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips