Mijn computer heeft enkel een 1 TB harddisk, met een LN installatie.(computer is linux-only, geen dualboot)
Er zijn 4 partities: /, /home, /data en swap; het fs. is ext4.
Omdat de disk bijna vol is, wil ik alles overzetten naar een 2 TB disk.
Ik wil de / en swap grootten zo behouden, en /home en /data in grootten verdubbelen.
Mijn idee is:
de nieuwe disk als ext4 te formatteren, dan 4 partities te maken in de gewente grootten, (b.v. met gparted0,
en dan met Clonezilla (vanaf een live stick) elke partitieinhoud apart over te copieeren van de oude naar de nieuwe disk.
E.e.a. via kabels.
Moet diit zo lukken of zullen er problemen optreden?
Graag jullie licht hierop.
Dank.
hele lm-systeem overzetten naar gotere hd.
-
- Senior
Re: hele lm-systeem overzetten naar gotere hd.
Kan je niet beter de tweede SSD erbij plaatsen zodat alles blijft zoals het is.
Data kan je overzetten naar nieuwe data partitie
Voordeel: als LM crash of wat dan ook dan heb je altijd uw data partitie en kan je LM eventueel opnieuw installeren zonder probleem.
Als je met 1 TB niet genoeg hebt: amai
Voordeel: als LM crash of wat dan ook dan heb je altijd uw data partitie en kan je LM eventueel opnieuw installeren zonder probleem.
- MenthaSuaveolens
- Held
Inderdaad, als je met 1TB niet genoeg hebt, dan heb je blijkbaar geen goede huishouding van je bestanden. Zelden gebruikte bestanden staan bij jaren ergens op één van de backup-media te verkommeren. Als ik ooit nog gebruik dan is het door een backup aan te koppelen. Bestanden ouder dan 2 jaar verwijder ik systematisch van mijn computers.Kan je niet beter de tweede SSD erbij plaatsen zodat alles blijft zoals het is.
Veel bestanden bijhouden maakt ook het zoeken naar bestanden (of hun inhoud) traag.
Klonen is een identieke kopie (Image) maken van je harddiskde nieuwe disk als ext4 te formatteren, dan 4 partities te maken in de gewente grootten, (b.v. met gparted0,
en dan met Clonezilla (vanaf een live stick) elke partitieinhoud apart over te copieeren van de oude naar de nieuwe disk.
Je kan zonder formateren je 1 TB gerust naar de 2 TB klonen .
Wat je wel zal moeten doen na het klonen is de 1 TB niet toewezen ruimte bij de 2 TB schijf moeten toewijzen om een volume van 2 TB te bekomen .
Dan ben je beter af om een externe schijf van 4 TB voor je data aan te schaffen, veel duurder dan een 2 TB zal die niet zijn .
https://id.nl/huis-en-entertainment/com ... rde-schijf
https://www.youtube.com/watch?v=UTQKAbn2Wis
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips