Newby zaken

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
dikcydick666
Nieuweling
Nieuweling

Newby zaken

Berichtdoor dikcydick666 » Ma 01 Sep 2014, 16:56

Hallo beste gebruikers van Mint,

ik als newby loop tegen wat zaken aan...

Als ik XBMC gebruik onder Mint of een spelletje speel dat flikkert het beeld af en toe. Dus de laatste AMD driver voor m'n videokaart gedownload maar dit heeft helaas geen effect... Onder windows heb ik hier geen last van, zal echt wel een driver issue zijn...

Ik wilde mijn Synology NAS mounten, onder windows kun je gewoon op netwerkverbindingen klikken met de rechtermuisknop en een schijfletter toewijzen. Of vanuit een map op mijn NAS op de rechtermuisknop klikken en een snelkoppeling maken op het bureaublad.
Onder linux werkt dit dus niet, je moet aan de gang met de terminal en als je de mapjes dan gemount hebt zijn ze weer weg zodra je de PC opnieuw opgestart hebt.
Dus kwam ik er achter dat je ze moet automounten, wat een gedoe allemaal denk ik dan als Linux noob... dit soort zaken moeten toch veel makkelijker kunnen? Oke ik heb het nu wel werkend maar het heeft me eigenlijk gewoon te veel tijd gekost.
Ik heb nog een heel aantal zaken die ik moet proberen werkend te krijgen waarvan ik eigelijk wel had verwacht dat het in 2014 allemaal wat intuitiever zou moeten kunnen werken.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het een heel mooi systeem, maar man o man, wat een gedoe om alles werkend te krijgen...
Kalyk
Senior
Senior

Re: Newby zaken

Berichtdoor Kalyk » Vr 05 Sep 2014, 11:09

Hallo, welkom op dit forum!!

Linux werkt inderdaad iets anders als Windows.
Als ik Linux Mint nieuw op een computer installeer dan hoef ik helemaal geen drivers voor die computer op te zoeken, te downloaden, uit te pakken, te installeren en een aantal keer te rebooten. En als ik nieuwe software wil installeren dan hoef ik niet te zoeken naar een betrouwbaar adres om de msi te downloaden, te zorgen dan ik het vinkje weghaal waardoor er een werkbalk of erger aan mijn browser wordt toegevoegd of mijn startpagina ineens naar een vreemd adres gaat. En ik hoef nog steeds geen antivirus te installeren, hoewel dat moment vast wel een keer zal komen.
Toen ik vorig jaar een keer voor iemand Windows 7 moest restoren (met zo'n recovery partitie op de harddisk) ben ik vervolgens twee avonden bezig geweest om alle updates te downloaden, reboot, downloaden, reboot, drivers updaten, 4x reboot, enzovoorts.

Waarmee ik dus graag wil zeggen, dat de voordelen wat mij betreft opwegen tegen de nadelen.

Dat gezegd hebbend kan ik het ermee eens zijn, dat de video drivers niet altijd even goed zijn.
Een kernelupdate kan nog wel eens problemen daarmee oplossen.

En er zou misschien best een GUI mogen zijn om een NAS-verbinding permanent te maken.
Deze link http://forum.linuxmint.com/viewtopic.php?f=157&p=760656 suggereert dat die er is, genaamd Gigolo, maar lees hem even door, misschien is het wat.
Citroen
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Newby zaken

Berichtdoor Citroen » Vr 05 Sep 2014, 18:07

Voor AMD videokaarten kun je tegenwoordig het beste de open-source drivers gebruiken, als je al anders kunt.
Als ik me niet vergis worden er helemaal geen gesloten drivers meer voor AMD geleverd.

Die driver die je hebt gedownload heeft zich waarschijnlijk niet geinstalleerd, ligt aan de manier waarop je dit hebt gedaan.

Als je beeld dan alsnog flikkert is hier weinig aan te doen, ik heb om die reden gekozen voor een distro die geen compiz gebruikt, deze is vaak debet aan dit soort merkwaardigheden.
Als je dan toch Mint wilt gebruiken, dan kan dat prima, maar neem dan Xfce, die heeft niet van de mooie effecten, maar hopelijk blijft je beeld wat stabieler.
Mijn ervaring is wat dit betreft positief.

Terug naar “Newbie vragen”