Bij dualboote Windiws7 en Linux Mint ging er iets fout

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Dummy
Senior
Senior

Bij dualboote Windiws7 en Linux Mint ging er iets fout

Berichtdoor Dummy » Ma 22 Sep 2014, 22:12

Op mijn laptop heb ik twee 500GB ATA HD's. Op de C:\schijf staat Windows7 geïnstalleerd. Windows7 moet blijven bestaan omdat ik met toepassing werk die (nog?) niet door Linux worden ondersteund.

Bij installeren van Mint netjes aangegeven dat die naast W7 moest worden geïnstalleerd. Na een uurtje werken, moesten partities worden aangemaakt en in ext4 worden geformatteerd, en ik toen aan moest geven in welke plaats ik mij bevond raakte ik per ongeluk de dvd-lade aan en die is van het gevoelige type en ging open. Installatie werd afgebroken. >:D >:D

Dus opnieuw Mint gaan installeren en deze keer ging het allemaal heel vlotjes. Wat mij wel opviel is dat de gereserveerde ruimte voor Mint en data kleiner was dan de eerste keer. Nu zie ik dat mijn D:\schijf in vier partities is opgedeeld, waarvan 1 in NTFS waar mijn data van W7 staat. De overige partities zijn ongeveer 87 GB groot.

In mijn leerboek over Linux kan ik niet terug vinden of Linux met één partitie werkt waarin zowel Mint als data komen te staan of inderdaad meerdere partities maakt. Indien er maar één partitie door Mint wordt gebruikt kan ik de overige dan bij elkaar schrapen? Of misschien beter dat ik Mint deinstalleer, de D:\schijf opnieuw formatteer (data van W7 wordt dagelijks op home-server gesaved) en dan Mint opnieuw installeren? En hoe verwijder ik dan de dualboot?
Als je Windows heb leren kennen ga je van Linux houden.
Kalyk
Senior
Senior

Re: Bij dualboote Windiws7 en Linux Mint ging er iets fout

Berichtdoor Kalyk » Di 23 Sep 2014, 07:35

Het klinkt alsof er niet zoveel fout is gegaan.
Voor Linux heb ik altijd een ext4-partitie waar het hele systeem op staat (/) en een swap partitie.
Vaak wordt geadviseert om een extra /home te maken, maar aangezien ik net als jij belangrijke data op mijn nas zet is dat wat mij betreft niet nodig en ook niet handig.
Eventueel probeer ik altijd nog een extra ext4-partitie aan te maken om een andere Linux-versie te kunnen proberen zonder mijn oude te verwijderen.
Daarnaast zijn er dan een Windows-partitie indien van toepassing en een data-partitie voor uitwisseling.
Je kunt het overnieuw doen, maar het belangrijkste is om te weten waar elke partitie voor is en dan te proberen het netjes aangesloten te houden, zodat je niet een ongebruikte partitie ergens tussenin hebt staan.
Dummy
Senior
Senior

Berichtdoor Dummy » Di 23 Sep 2014, 10:14

Dank Kalyk voor je reactie. Ik ben nog teveel dummy om te kunnen zien welke partitie er mogelijk en onnodig teveel staat op de D:\schijf. Ik heb ook nergens aangegeven dat er een eventuele extra partitie aangemaakt moest worden. Het zit mij nu nog niet in de weg hoor en Linux draait als een zonnetje maar als ik later meer ruimte nodig heb voor data etc. is het voor mijn gevoel geen probleem om toch even alles van Mint van schrijf te wissen, uiteraard na veiligstelling van data, en Mint opnieuw te installeren.

Klopt deze conclusie?

Ben op Linux nog echt een dummy hoor ;)
Dummy
Senior
Senior

Berichtdoor Dummy » Wo 24 Sep 2014, 01:36

Nu wordt die lekker en knap even af op Linux en in dit geval Mint. Zoals eerder aangegeven in deze topic had ik een mogelijk probleem met een niet lekker gegaan zijnde installatie van Mint. Op zich leek het "probleem" te overzien en werkte Mint naar behoren en ook W7.

Maar dan komt de realiteit. Op mijn D:\schijf staat al mijn data van Windows7. Nu blijkt Mint al het overige ruimte van mijn D:\schijf in beslag te hebben genomen. Resultaat? Ach zit vele uren aan een rapport te werken onder MS Office en wil die vastleggen op de D:\schijf. Kreeg tussentijds naargeestige meldingen dat een kopie niet kon worden gemaakt maar die negeerde ik (ten onrechte achteraf) omdat ik wel eens vaker loze meldingen van Windows kreeg.

Maar jawel, er was geen bitje ruimte meer voor mijn document die ik wilde saven. En dan maar ter einde raad het grote en belangrijke document tijdelijk op mijn C:\schijf veiliggesteld. Daarna alle partities op mijn D:\schijf m.b.t. Mint verwijderd en jawel hoor, na herstel van de partities naar W7 kon ik mijn document weer op zijn plaats saven of opslaan zoals het in het Nederlands terecht wordt genoemd.

Mijn conclusie is nu dat Linux Mint elke vrije bit pakt op de schijf resp. partitie die Mint zich toe eigent en je dus bij dualboot problemen krijgt als je over twee hd's hebt en ik niet weet wat er gebeurd als je maar één hd hebt.

Onkunde mijnerzijds bij installatie van Mint? Schrijf het en schrijf de oplossing graag. Of toch manco bij dualboot bij laptop met 2 hd"s? Meldt het mij. Nu uit dez ellende Mint moeten verwijderen. Jammer want ik werd steeds positiever over Linux en met name Mint.
Kalyk
Senior
Senior

Berichtdoor Kalyk » Wo 24 Sep 2014, 08:53

Linux Mint heeft ruimte nodig om geïnstalleerd te worden. Het is nuttig om van tevoren te weten waar je dit op wilt zetten. Maar de installer heeft ook een handige functie om dit zelf te doen als je niet weet wat je moet.
Voor de meeste mensen is die automatische installatiefunctie een uitkomst, hij kan dan partities verkleinen en daardoor ruimte maken voor installatie. In jouw geval had dat consequenties die je nog niet kende, maar niets ernstigs.

Als ik een situatie heb met één 500Gb schijf dan start ik Gparted vanaf de live-usb en verklein ik de Windows7-partitie tot 100Gb, genoeg voor jaren, zeker als je ook veel met Linux wilt werken. Vervolgens maak ik een swappartitie iets groter dan het geheugen en een ext4-partitie van 40Gb voor Linux. Van de resterende ruimte maak ik dan een datapartitie.

In jouw situatie zou ik ervoor kiezen om op de eerste harddisk de Windows-partitie 50Gb kleiner te maken en daar achteraan een swappartitie en een Linux-partitie te maken. De andere harddisk blijft dan gewoon helemaal data.
Een installatiescript dat alles automatisch doet kan dergelijke keuzes niet maken en heeft daar dus andere standaard keuzes voor.

Uiteraard altijd de waarschuwing: zorg dat je een goede backup hebt want een menselijke fout is zo gemaakt.
Dummy
Senior
Senior

Berichtdoor Dummy » Wo 24 Sep 2014, 16:26

Ok, ik snap wat je bedoelt en ik ga je stappen volgen. (Zal mogelijk weekeinde worden) En mijn data wordt dagelijks veiliggesteld op mijn Home Server en twee maal per week wordt er een image van de eerste schijf (Windows en programs) gemaakt.
Citroen
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Citroen » Vr 26 Sep 2014, 12:56

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb eveneens 2 harde schijven in mijn desktop.
Wat ik heb gedaan, zonder dat ik dat vooraf gepland had, was om Win en Linux ieder een eigen schijf geven.

Daarbij heb ik gewoon 1 schijf fysiek ontkoppeld door de kabel los te trekken, ik besef me dat dit met een laptop misschien minder handig is, maar toch.

Als er dus maar 1 schijf aangekoppeld is, kunnen ze elkaar onmogelijk beïnvloeden.

Op 1 schijf stond al een linux, toen heb ik deze ontkoppeld en de andere schijf aangekoppeld en win er op gezet. Klaar.

Als je win en linux samen in de grub wilt hebben kan dat ook, nadat alles op de 2 schijven staat sluit je alle kabels aan, start je linux op en doe een

Code: Selecteer alles

# update-grub
Daarna staan linux en windows beiden in de grub.

Misschien niet de meest charmant manier, maar wel de veiligste en meest makkelijke.

Succes!
dreamboy
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor dreamboy » Zo 28 Sep 2014, 09:44

Op een laptop is er ook voorzien dat je 2 harde schijven kan plaatsen, maar eentje ontkoppelen door een draad/stekker uit te trekken is onmogelijk.Of bedoel je een externe schijf die kan je dan wel ontkoppelen?@citroen
Als je een dualboot wil maken naast windows dan maak je op voorhand een aparte partitie aan en laat deze op een niet toegestane ruimte staan.Bij het installeren van linux daar zie je dan staan free space (vrije ruimte) deze kan je dan gebruiken om linux op te plaatsen, zou doe ik dat en werkt.

dreamboy
Tester van besturingsystemen tot ik de juiste keuze heb gemaakt.
Citroen
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Citroen » Zo 28 Sep 2014, 10:55

Dreamboy, ik bedoel 2 interne harde schijven en ik besef dat dit met een desktop iets eenvoudiger gaat dan met een laptop.
Je kunt met je laptop geen stekker lostrekken, maar misschien kun je hem er even uittrekken, dat zou ook moeten lukken.

Ik heb een ssd in mijn laptop gepropt en het was 2 schroefjes losdraaien, een klepje verwijderen en je kunt zo de schijf er uit trekken.
dreamboy
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor dreamboy » Zo 28 Sep 2014, 12:17

Aja dat bedoel je dit is inderdaad ook een mogelijkheid @citroen

Mvg
Tester van besturingsystemen tot ik de juiste keuze heb gemaakt.
Dummy
Senior
Senior

Berichtdoor Dummy » Di 30 Sep 2014, 17:51

vandaag de dualboot geïnstalleerd. Met dank aan Kylak en Jan E die in de topic Linux Mint video's een link naar YouTube aangaf waarin het installeren van o.a. een dualboot met Windows7 wordt gedemonstreerd. In dit voorbeeld wordt Mint 15 gebruikt maar werkt ook gewoon op Mint 17.

Op mijn c:\schijf programs met Windows etc. als ook Mint 17 in de root en ook nog een Swappartitie. De data allemaal op de D:\ schijf.

Terug naar “Newbie vragen”