Mint17.2 herkent mijn wifi-dongle niet

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
robert9
Nieuweling
Nieuweling

Mint17.2 herkent mijn wifi-dongle niet

Berichtdoor robert9 » Zo 11 Okt 2015, 18:58

Mint 17.2 installeerde goed, behalve de Wifi. Het betreft een nogal oude desktop-computer waarvan de originele Wifi niet meer werkte. Onder Windows kon ik zonder problemen met een dongle werken. Nu ik er Mint op gezet heb, krijg ik geen reactie. De dongle is een Eminent EM4554, ik heb er zelfs enige jaren geleden eens met Ubuntu mee gewerkt. Ik vermoed dat het iets met de drivers te maken heeft. Op de Eminent website heb ik een bestand EM4554-Linux.zip gevonden en gedownload, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik er mee aan moet...
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken?
Alvast bedankt!
Rob
Greenhorn
Senior
Senior

Re: Mint17.2 herkent mijn wifi-dongle niet

Berichtdoor Greenhorn » Zo 25 Okt 2015, 16:48

als het een oud dongeltje is zul je waarschijnlijk hier mee moeten werken : ndiswrapper-utils, ndiswrapper-common en ndisgtk.Hiermee zul je het toen ook wel gedaan hebben.

maar of je dat gepuzzel moet gaan beginnen is natuurlijk de volgende vraag.
er zijn inmiddels heel veel USB dongels die direkt werken in linux mint voor een paar euro.
robert9
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor robert9 » Zo 25 Okt 2015, 17:29

Je schat goed in dat ik die installatieproblemen niet zie zitten. Maar het probleem schijnt te zijn dat de USB "hard blocked" is. Lost een andere dongle dat op?
nomko

Berichtdoor nomko » Ma 26 Okt 2015, 14:20

Probeer deze commando in een terminal:

Code: Selecteer alles

rfkill unblock all
robert9
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor robert9 » Ma 26 Okt 2015, 14:55

Bedankt voor je reactie.
Via de Ubuntu website heb ik al talloze suggesties geprobeerd.
De desktop is zo'n 10 jaar oud. Het enige wat voor mij zinvol lijkt is dat iemand weet wat er aan de hand is als Linux zegt dat de USB hard blocked is.
Er zit geen Wi-Fi schakelaar op de desktop en ik weet niet meer welk toetsenbord er indertijd bij zat, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat daar geen toets op zat... Het huidige toetsenbord is vrij recent.
Met W7 werkt het probleemloos (ja, een beetje traag).
nomko

Berichtdoor nomko » Ma 26 Okt 2015, 21:00

Bedankt voor je reactie.
Via de Ubuntu website heb ik al talloze suggesties geprobeerd.
De desktop is zo'n 10 jaar oud. Het enige wat voor mij zinvol lijkt is dat iemand weet wat er aan de hand is als Linux zegt dat de USB hard blocked is.
Er zit geen Wi-Fi schakelaar op de desktop en ik weet niet meer welk toetsenbord er indertijd bij zat, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat daar geen toets op zat... Het huidige toetsenbord is vrij recent.
Met W7 werkt het probleemloos (ja, een beetje traag).
Maar heb je mijn commando ook geprobeerd??? En nee, wifi adapters komen zelden met een schakelaartje o.i.d.
Vaak zijn losse toetsenborden universeel, je kan zomaar zonder meer elke toetsenbord aansluiten op jouw systeem. Het besturingssysteem zal direct de juiste of best passende layout toepassen.

Waar heb je die driver gedownload? Goede tip voor een volgende keer, plaats altijd een link van de site waar je iets hebt gelezen of hebt gedownload. Dat scheelt zoeken voor andere gebruikers. Zeer waarschijnlijk gaat het dus om deze dongle:http://www.eminent-online.com/draadloze ... m4554.html ?

Goed, net even dat zip bestand bekeken en kan me best voorstellen dat je er geen weet van hebt hoe je dit moet aanpakken. Het lijkt mij een aardige puzzel om dat voor mekaar te krijgen alhoewel er wel een readme file bij zit maar die staat mijn inziens ook vol met abracadabra.

Standaard wordt jouw dongle niet ondersteund door Linux, alleen voor Windows en MacOS.

@ robert9:
Kan je het volgende doen met de dongle in jouw systeem geprikt:
  • open een terminal
  • type de volgende commando:

Code: Selecteer alles

inxi -Nn
  • kopieer en plak de uitkomst hier

Terug naar “Newbie vragen”