Problemen met toetsenbord

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
MotoGuzzi
Nieuweling
Nieuweling

Problemen met toetsenbord

Berichtdoor MotoGuzzi » Do 15 Okt 2015, 11:03

Hallo, Ik werk nu een tijd met Mint 17.1 .
Bijna alles werkt perfect alleen heb ik problemen met het toetsenbord.
Wat is het geval,heel vaak komt als ik een letter intik,die letter twee keer op het scherm staan.
Tik ik bijv. DAN dan komt er vaak DAAN staan.
Is dat een fout in de laptop of ligt het aan de software? Toen er Windows 8.1 op stond had ik dat probleem niet.
Weet iemand hier misschien meer van.
Vriendelijke groeten, Koos
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: Problemen met toetsenbord

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 15 Okt 2015, 18:01

Kijk eens in Configuratiescherm > Toetsenbord en probeer de instellingen eens te wijzigen voor tijdsduur / dubbele aanslagen / trage toetsen / springende toetsen...
nomko

Berichtdoor nomko » Vr 16 Okt 2015, 13:26

Hallo, Ik werk nu een tijd met Mint 17.1 .
Welke versie van Mint heb je? Met Cinnamon? met Mate? Xfce? KDE?
Bijna alles werkt perfect alleen heb ik problemen met het toetsenbord.
Wat is het geval,heel vaak komt als ik een letter intik,die letter twee keer op het scherm staan.
Tik ik bijv. DAN dan komt er vaak DAAN staan.
Is dat een fout in de laptop of ligt het aan de software?
Welke software gebruik je als je dit tegenkomt? In tegenstelling wat Wilfried meld kan het aan de software zelf liggen (automatische woordcorrectie of automatisch woord aanvullen) aangezien jij hier ook over begint.
MotoGuzzi
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor MotoGuzzi » Za 17 Okt 2015, 10:40

Kijk eens in Configuratiescherm > Toetsenbord en probeer de instellingen eens te wijzigen voor tijdsduur / dubbele aanslagen / trage toetsen / springende toetsen...
Beste Wilfried, bedankt voor de tip. Nu werkt alles naar behoren.
Vriendelijke groet, Koos
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Zo 18 Okt 2015, 11:59

Is hier ook een knappe kop die mijn probleem kan oplossen. Die is, als ik Nederlands in stel kan ik bijvoorbeeld geen @ typen, de ( en de ) zitten dan heel ergens anders, zoekplaatje..... Nu heb ik de VS ingesteld, maar dat is weer een probleem in mijn office en zo. Ik ben in het configuratie scherm geweest en zodoende heb ik VS in gesteld maar ideaal is het niet.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 18 Okt 2015, 19:47

Je hebt 'toetsenbord' en 'varianten'. Bij 'Nederlands' zijn er niet veel varianten maar bij 'Verenigde staten' zijn er een hele hoop. Misschien eens zien of er daar één bij zit die voldoet aan jouw toetsenbordindeling?
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Za 31 Okt 2015, 09:32

Ik switch nog steeds, nu weer VS, daar werk ik toch het meeste mee.
Ben er nu aan gewend dus het zit mij wel goed zo. Ik heb gekeken bij de opties van het toetsenbord maar dat lost dit probleem niet op.
Dus switchen dan maar. :D
Greenhorn
Senior
Senior

Berichtdoor Greenhorn » Zo 01 Nov 2015, 17:11

als je gaat naar menu > Voorkeuren > Toetsenbord, en dan naar toetsenbord indelingen (staat boven In ) Kun je met het + teken onderin het volgende toetsenbord toevoegen mocht je deze nog niet gebruiken: Engels (VS,alternatief internationaal) dan heb je de goede.
testen kun je dit in het 1e register typen in de lege balk

Mocht je nu tijdens de install van Mint verkeerd gekozen hebben kun je dit wijzigen als volgt:
open de terminal en geef volgend commando in : sudo dpkg-reconfigure keyboard-configuration (Kopieeren - plakken gaat het beste) en geef enter, wachtwoord ingeven dan opent er een klein progje vervolgens kies je daar: Algemeen 105 - toetsen (internationaal) PC

dan zou alles weer moeten kloppen met je toetsenbord.

veel succes
Annamintie
Junior
Junior

Berichtdoor Annamintie » Zo 01 Nov 2015, 18:14

als je gaat naar menu > Voorkeuren > Toetsenbord, en dan naar toetsenbord indelingen (staat boven In ) Kun je met het + teken onderin het volgende toetsenbord toevoegen mocht je deze nog niet gebruiken: Engels (VS,alternatief internationaal) dan heb je de goede.
testen kun je dit in het 1e register typen in de lege balk

Mocht je nu tijdens de install van Mint verkeerd gekozen hebben kun je dit wijzigen als volgt:
open de terminal en geef volgend commando in : sudo dpkg-reconfigure keyboard-configuration (Kopieeren - plakken gaat het beste) en geef enter, wachtwoord ingeven dan opent er een klein progje vervolgens kies je daar: Algemeen 105 - toetsen (internationaal) PC

dan zou alles weer moeten kloppen met je toetsenbord.

veel succes

Heb gelijk terminal optie genomen, maar ik ben net zover als voorheen, helaas, blijven switchen dus.
Maar bedankt voor de goede moeite.
Helaas hielden de opties ook niet op bij - Algemeen 105 enz, dus misschien heb ik de verkeerde opties gekozen. ;)
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 14 Nov 2015, 18:08

Annamintie, ik denk dat je de systeem taal met de toetsenbord indeling verward.
Het Toetsenbord geeft de toetsmogelijkheden door de toetsenbord indeling. In NL wordt standaard een Engels toetsenbord gebruikt, waar ook verschillende uitvoeringen van zijn. Het toetsenbord dat boven in de lijst staat van Systeeminstelling > Toetsenbord wordt direct geactiveerd (ook instelbaar op de Menu werkbalk.)
De systeem-taal geeft mogelijkheden voor de namen in menu's en correctie-mogelijkheden bij het typen. Engels zal alles in het Engels weergeven, met Nederlands zal bijna alles in het Nederlands worden getoond. Het is wel belangrijk dat je het "Systeem breed" toepast en Mint opnieuw moet starten om het te effectueren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”