Toetsenbordindeling

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
markwiering
Nieuweling
Nieuweling

Toetsenbordindeling

Berichtdoor markwiering » Wo 21 Okt 2015, 14:02

Hallo,

Eergisteren heb ik Linux Mint geïnstalleerd op een schootcomputer (Aspire 4920G) waar eerst Windows Vista op draaide. Nu ben ik van Puppy Linux gewend dat ik het toetsenbord dusdanig in kan stellen dat ik met de rechter "Ctrl"-knop kan schakelen tussen "VS - internationaal met dode toetsen" en "Russisch" (voor Kyrillische letters). Wanneer de alternatieve toetsenbordindeling aan stond, "Russisch", ging het toetsenbordlampje bij "Num Lock" branden. Dat had ik zo ingesteld. Zodoende kon ik heel makkelijk zowel Nederlandse, Engelse als Russische teksten sturen wanneer dat nodig was en kon ik ook zien welke toetsenbordindeling geactiveerd was.

Linux Mint is een andere Linuxvariant, dus ik denk dat dat hier ook mogelijk is, maar ik heb nog geen enkele optie gezien om:
1. Een alternatieve toetsenbordindeling toe te voegen aan de bestaande toetsenbordindeling.
2. Om, er vanuit gaande dat 1 gelukt is, tussen die twee toetsenbordindelingen te schakelen met een toets op het toetsenboard, zoals de rechter "Ctrl"-knop.
3. Om, er vanuit gaande dat 1 en 2 allebei gelukt zijn, ervoor te zorgen dat "Num Lock" en/of "Scroll Lock" gaan branden wanneer de alternatieve toetsenbordindeling (in mijn geval "Russisch") aan staat.

Nu kan het zijn dat Linux Mint deze optie helemaal niet heeft en dat ik gewoon gewend geraakt ben aan een bijzondere functie van Puppy Linux, maar mocht dit wel mogelijk zijn op Linux Mint, hoor ik graag hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. In de instellingen heb ik hier niks over gevonden en een aantal zoekopdrachten in de zoekmachine van Google hebben mij niet de gewenste informatie geleverd.

Dan is er nog een klein probleempje: de standaard meegeleverde webbladeraar, Mozilla Firefox, biedt mij niet de optie om de zoekmachine van Google in te stellen als de standaardzoekmachine van die webbladeraar. Ik kan zoekmachines toevoegen aan Mozilla Firefox als ik een bepaalde website bezoek, zoals YouTube, maar als ik Google bezoek, krijg ik nergens de optie om de zoekmachine van Google toe te voegen aan de lijst met beschikbare zoekmachines van Mozilla Firefox. Hoe verhelp ik dit? Ik geef sterk de voorkeur aan de zoekmachine van Google daar ik met andere zoekmachines zelden vind wat ik zoek. Ik vind het prettiger om direct in de adresbalk een zoekterm in te kunnen voeren dan om eerst naar http://www.google.nl/ te gaan om dan pas mijn zoekterm in te voeren.

De gebruikte variant en versie van Linux Mint is: Linux Mint 17.2 “Rafaela” Xfce.
nahjo
Held
Held

Re: Toetsenbordindeling

Berichtdoor nahjo » Za 24 Okt 2015, 12:36

Hoi Mark,
1. Een alternatieve toetsenbordindeling toe te voegen aan de bestaande toetsenbordindeling.
Ja dat kan.
Kies Menu – instellingen – Toetsenbord
In het tabblad Indeling kan je dan een toetsenbordindeling toevoegen.
2. Om, er vanuit gaande dat 1 gelukt is, tussen die twee toetsenbordindelingen te schakelen met een toets op het toetsenboard, zoals de rechter "Ctrl"-knop.
Ik weet niet of dat mogelijk is met een Ctrl toets maar misschien is dit ook iets voor jou:
Rechtsklikken op de werkbalk – werkbalk – nieuwe elementen toevoegen – toetsenbordindelingen
Dan is er nog een klein probleempje: de standaard meegeleverde webbladeraar, Mozilla Firefox, biedt mij niet de optie om de zoekmachine van Google in te stellen als de standaardzoekmachine van die webbladeraar.
Ook dat is redelijk eenvoudig. In Firefox klik op het vergrootglas in het zoekvenster.
Zoekinstellingen wijzigen – Meer zoekmachines toevoegen - scroll in de getoonde webpagina naar beneden en klik op het google logo (onder Commercial engines).
LM18.3xfce
Greenhorn
Senior
Senior

Berichtdoor Greenhorn » Zo 25 Okt 2015, 15:50

Moin waarschijnlijk gaat dit niet lukken, wat jij wil met het toetsenbord swingen tussen 3 talen.
wat je zou kunnen uittesten of dat bevalt is 2 extra gebruikers aan te maken en deze gebruiken voor de andere talen, je kunt namelijk wel per gebruiker het toetsenbord instellen.
en dan wisselen van gebruiker als je in een andere taal wilt werken.

je kunt ook nog via menu> voorkeuren > toetsenbord > toetsenbord instellingen: verschillende toetsenbord lay outs opgeven voor verschillende schermen. kun je ook nog mee proberen.

voor wat betreft google toevoegen boven in je browser, is dit heel eenvoudig klik met je linker muis knop op het vergrootglas in het kleine invoer balkje (zoekmachine venster) dan klikken op zoekinstellingen wijzigen dan kom je in een nieuw scherm scroll helemaal naar beneden en dar kun je dan de optie aanklikken zoekmachines toevoegen, hierna kom je weer in een ander scherm helemaal naar beneden weer dan vind je google bij comercial search engines. als je die dan aanklikt kun je hem toevoegen.
bij zoek instellingen wijzigen kun je dan de volgorde indelen en welke als eerste zoekmachine genomen word, ook kun je hier zoekmachines aan en uit zetten om te gebruiken.
markwiering
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor markwiering » Vr 13 Nov 2015, 04:57

Dank voor de hulp.

De standaardzoekmachine van Mozilla Firefox is nu Google. Tevens heb ik bij de opties de gewenste toetsenbordinstellingen gevonden. Ik heb nu twee toetsenbordindelingen: VS - internationaal met dode toetsen en Russisch. Ik kan tussen beide toetsenbordindelingen schakelen met de rechter Ctrl-knop. Het is alleen jammer dat ik niet heb kunnen instellen dat één van de toetsenbordlampjes branden wanneer de alternatieve toetsenbordindeling geactiveerd is. Nu moet ik dus eerst wat tekst neerzetten om te controleren welke toetsenbordindeling aan staat.

Het gros van de problemen is opgelost, dus ik ben tevreden. Mocht iemand toch weten hoe ik - als de alternatieve toetsenbordindeling aan staat - één van de toetsenbordlampjes kan laten branden, hoor ik het graag.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 13 Nov 2015, 10:17

Ik heb het niet getest, maar in "Software beheer" heb je een toevoeging: "Xfce4 xkb plug-in". Als je dit installeert kan je het erna toevoegen in de taakbalk. Ik denk dat je dan in de taakbalk een indicatie hebt welk toetsenbord op het ogenblik actief is.

Gevonden op: https://launchpad.net/xkb
xfce4-xkb-plugin is the Keyboard layout switcher for xfce4 environment. It enables to user convenient way of changing keyboard layouts and showing currently active layout on the xfce4-panel. It also make install for keyboard layouts available and setting default keyboard change shortcut in a easy way.

Er staan op die site packages om te downloaden, maar dat is niet nodig vermits het gewoon in "Software beheer" zit.

mvg, Wilfried
nahjo
Held
Held

Berichtdoor nahjo » Vr 13 Nov 2015, 12:09

Heb het nog een keer getest als ik:
Rechtsklikken op de werkbalk – werkbalk – nieuwe elementen toevoegen – toetsenbordindelingen
doe krijg ik op mijn werkbalk een Amerikaans vlaggetje bij VS toetsenbord en het vlaggetje van Rusland bij een Russisch toetsenbord.
Het is dan wel geen lampje maar wel duidelijk zichtbaar welk toetsenbord actief is en je kan er op klikken voor snel schakelen :).

Mint 17.2 Xfce
LM18.3xfce

Terug naar “Newbie vragen”