Hallo Forum supperuser naar user

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Hallo Forum supperuser naar user

Berichtdoor draak1955 » Do 01 Feb 2018, 08:26

Hallo geacht forum, hoe kan ik (als SupperUser) naar User toegaan. Ik was wezen zoeken en lezen maar ik begrijp het niet. Alvast bedankt voor de moeite, groetjes draak1955
Pjotr
Held
Held

Re: Hallo Forum supperuser naar user

Berichtdoor Pjotr » Do 01 Feb 2018, 12:21

Meer info graag. Concreet. Ik begrijp absoluut niet wat je bedoelt.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 19
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor draak1955 » Do 01 Feb 2018, 14:54

sorry, Linux Mint 18.3 silvia Mate 32byts (pas begonnen +/- net week) beveiliging richting: supperuser naar user. dank je voor de herinnering pjort. groetjes draak1955
johnbeen
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor johnbeen » Vr 02 Feb 2018, 21:25

Hallo draak1955. Ik interpreteer uit jouw vraag dat je in de terminal wilt kunnen schakelen tussen super user en de normale user. Om van de normale user naar super user te schakelen type je in "sudo su" en dan enter. Wanneer je weer terug wilt schakelen van de super user naar de normale user dan type je "sudo su [username]", maar je kunt ook "exit" typen gevolgd door enter. Ik hoop dat dit antwoord helpt.
www.reallinuxuser.com / www.johnbeen.nl / Linux Mint 19 Cinnamon op een I7 desktop, een I5 Dell laptop en een Core2Duo MacBook
Pjotr
Held
Held

Berichtdoor Pjotr » Vr 02 Feb 2018, 23:19

draak1955 schreef:sorry, Linux Mint 18.3 silvia Mate 32byts (pas begonnen +/- net week) beveiliging richting: supperuser naar user. dank je voor de herinnering pjort. groetjes draak1955

Ik begrijp er nog steeds niks van. :vraagteken:

Je hoeft helemaal niets te veranderen; je Mint is standaard veilig. Lees dit artikel eens:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 19
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken, niets is geheel veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. (Ramana)
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor draak1955 » Za 03 Feb 2018, 00:16

beste pjotr, eigenlijk wat ik lees is eigenlijk je een beveiliging moet hebben, eigenlijk je van superuser naar user want stel je voor kwaadwillende enzovoort, enzovoort. Ik word als (beginner) newbey op een verkeerd been gezet. Ik werk nu ongeveer een goede week met LInux Mint 18.3 silvia Mate. Het is mooi Unix. Linux mint is echt mooi, is echt heel apart. Maar dank je pjotr. Je geeft me weer hou vast. Bedankt je toch even reageerde. groetjes draak1955
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 03 Feb 2018, 08:31

In terminal kan je het doen zoals johnbeen vertelt (zie hiervoor). In de grafische omgeving kan je ook iets openen als beheerder. Dan ben je superuser voor dat programma maar nog steeds gewone user voor de andere programma's. In terminal zoals johnbeen vertelt ben je ook alleen maar superuser in die terminal (terminal is ook een programma). Dus zoals Pjotr reeds verteld: het is allemaal goed beveiligd. Als je ergens extra rechten voor nodig hebt zal Linux je paswoord vragen.
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor draak1955 » Ma 05 Feb 2018, 13:10

dank je wel Johnbeen, Pjort, Wilfried, ik doe nu ongeveer net een week. Overal (de site Linux) praten over beveiliging, dan ga je hier in mee. Dat ik niet zo goed overkomt is geen onkunde, meer leren. Ik dank jullie wel voor de reactie groetjes draak1955
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 05 Feb 2018, 15:54

Het hele verhaal eens doorgelezen en voor de duidelijkheid het volgende.

Als normale gebruiker (user) van Linux Mint heb je geen extra rechten nodig.

Om programma's te installeren heb je extra (root of superuser) rechten nodig. Dit kan door in die situatie je eigen wachtwoord in te toetsen als daarom wordt gevraagd en is hetzelfde als je inlog wachtwoord bij het aanmelden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij "de gouden regels" https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=3264.
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor draak1955 » Di 06 Feb 2018, 09:49

Dank je wel Joan, ik ben eigenlijk net goede week bezig. Wat je eigenlijk in dit enorme Bos zoekt is kennis. Nu begrijp ik ook TimeShift. Steeds klein beetje kennis ik mee werk. Ik ben blij dat jullie dit kleine beetje geduld kunnen op brengen, dank jullie allemaal. groetjes draak1955

Terug naar “Newbie vragen”