hoe werkt Timeshift

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

hoe werkt Timeshift

Berichtdoor draak1955 » Ma 05 Feb 2018, 13:24

Hallo geacht forum, Linux Mint Silvia 18.3 Mate 32byts is me systeem, ik ondekte "TimeShift" (ik snap wel je eigenlijk terug kunt gaan naar een eerder datum/download). Maar naar herhaalde site's te kijken en te zoeken was het te complex/of te onduidelijk. Het is standaard aanwezig op me systeem maar hoe het werkt, ik kan het niet vinden geen Readme. groetjes draak1955
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: hoe werkt Timeshift

Berichtdoor Wilfried1954 » Ma 05 Feb 2018, 14:28

Ik doe dit op een externe drive voor het geval er iets misloopt met een upgrade. Ik doe dit ook gewoon manueel telkens voor ik een update uitvoer of iets nieuw installeer. Daartoe heb ik op een externe drive een aparte partitie gemaakt voor iedere pc waar ik timeshift op gebruik (kwestie van het overzichtelijk te houden).

Start timeshift en ga naar settings (of klik op 'wizard'): In de tab: Type kies je RSYNC, in de tab Location kies je de partitie waar je de restore punten wil zetten. In Schedule doe je wat je wilt (bij mij staat het uit).

Verder hoef je alleen maar op 'Create' te klikken en het resore punt wordt gemaakt op de door jou geselecteerde partitie.
dirkjanl
Held
Held

Berichtdoor dirkjanl » Ma 05 Feb 2018, 21:32

Weliswaar in het Engels, maar de plaatjes laten zien wat Wilfried1954 vertelt. Alleen op de video wordt een schema ingevuld.
https://www.youtube.com/watch?v=qh08GvrUivc&t=914s

Vriendelijke groet,
Linux Mint 18.3 Cinnamon-64, LM 19 Mate & APLinux
Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor draak1955 » Di 06 Feb 2018, 09:41

Hallo Wilfried, Hallo Drikjan, ik ben gestart met TimeShift en (ietsjes anders) Maar het lukte dat ik een backup kon maken, dank jullie wel beide, TimeShift vertelde: sda1 -> ext4 = (schijnt dan hier te staan) /dev/sda1 Maar oké, (stel dat) en het systeem start over nieuw. Welke code start ik dan mee (is het) /dev/sda1 of zegt het systeem (gevonden en start) of moet ik het pad aangeven. Maar is het niet nuttige (omtrent dit) klein stukje op de site te zetten. Alvast bedankt voor dit advies, groetjes draak1955
dirkjanl
Held
Held

Berichtdoor dirkjanl » Di 06 Feb 2018, 21:04

Hallo draak1955
ext4 zegt iets over hoe de schijf is ingedeeld. De locatie is dus sda1.
Als je een zogenaamde 'Momentopname' wilt terugzetten, dan selecteer je de momentopname, klikt op "terugzetten" en dan laat het programma enkele reeds ingevulde gegevens zien. Waarschijnlijk zijn dat de gegevens die jij wilt gebruiken. En anders kun je ze daar wijzigen.

Vriendelijke groet.
Linux Mint 18.3 Cinnamon-64, LM 19 Mate & APLinux
Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor draak1955 » Wo 07 Feb 2018, 15:39

Hallo Dirkjan, dank je wel voor je reactie: Nou de 'momentopname' is me nog beetje moeilijk. Maar als er iets gebeurt kan ik het beste me vasthouden aan sda1. TimeShift wat Wilfried zei: 'handmatige' zag ik niet maar ik ben nu goed (hopelijk ik het nooit hoef te gebruiken) en dank je wel Dirkjan. groetjes draak1955

Terug naar “Newbie vragen”