HDD Hernoemen zonder te partitioneren

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Mentha
Junior
Junior

HDD Hernoemen zonder te partitioneren

Berichtdoor Mentha » Do 08 Feb 2018, 19:38

Ik heb recent een HDD gekocht van 1 TB. Echter thuis bleek deze tot mijn grote verrassing niet 1 TB aar zelfs 1.5 TB groot te zijn en dat er maar 1 TB was voorzien van een partitie. Dus ik driftig met GParted aan de gang en de schijf in 2 partities van 750 GB verdeeld. (Om een of andere reden lukte het maar niet om de hele schijf in 1 partitie te veranderen van 1.5 TB, want ik kreeg foutmeldingen als ik dat wel probeerde.
En fin nu heb ik in mijn over ijver bij het gebruik van Gparted vergeten de partitie volumes een naam te geven. Op welke manier kan ik dat nog op eenvoudige wijze doen? Om een of andere manier kan ik maar niet de volume namen veranderen zonder de partities te moeten aanpassen. Zelfs met formatteren lukt me dit om een of andere reden niet. Alleen het verwijderen en opnieuw aanmaken van de partities schijnt dat te tackelen. Is er geen snellere mogelijkheid zoals gebruik van commando's in de terminal, zonder verwijdering van de partities? Ik vind dat nogal omslachtig om iedere keer je de namen wilt veranderen de partities te verwijderen en dus ook de opgeslagen bestanden.
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
Machine: HP Pavilion Desktop PC 570-p5xx; System; Host: R-Daneel-Olivaw; Kernel: 4.15.0-36-generic x86_64; CPU: AMD A8-9600 RADEON R7 10 COMPUTE CORES 4C+6G (-MCP-); Distro: Linux Mint 19 Tara
dirkjanl
Held
Held

Re: HDD Hernoemen zonder te partitioneren

Berichtdoor dirkjanl » Do 08 Feb 2018, 20:01

Kijk eens bij het programma Disk / schijven. En dan bij de partities onder het icoontje van de tandwieltjes.
Linux Mint 18.3 Cinnamon-64, LM 19 Mate & APLinux
Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
johnbeen
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor johnbeen » Do 08 Feb 2018, 21:21

Hoi Mentha,

Het is een beetje een verwarrend proces, aangezien het onder "Edit filesystem..." moet gebeuren en je daar niets anders kan doen dan de naam aanpassen.

De stappen:
1) Ga naar menu / Accessories / Disks
2) Selecteer aan de linkerzijde de harddisk
3) Selecteer vervolgens rechts onder Volumes de te hernoemen partitie
4) Klik op het blokje om de partitie te unmounten (Unmount selected partition)
5) Klik op het tandwieltje
6) Kies de optie "Edit filesystem..."
7) Vul hier bij Name de gewenste naam in
8 Druk op Change
9) Druk op het driehoekje / play icoon om weer te mounten (Mount selected partition)

Je zal nu in je file manager de partitie met de zojuist aangemaakte naam zien staan.

Succes

Groeten,
John
www.reallinuxuser.com / www.johnbeen.nl / Linux Mint 19 Cinnamon op een I7 desktop, een I5 Dell laptop en een Core2Duo MacBook
Mentha
Junior
Junior

Berichtdoor Mentha » Vr 09 Feb 2018, 12:00

Dankjewel allemaal. Tja dat is iets ingewikkelder dan ik vroeger gewend was. Maar als je het eenmaal weet. Nogmaals bedankt!
Geniet van het leven want het duurt maar heel even!
Machine: HP Pavilion Desktop PC 570-p5xx; System; Host: R-Daneel-Olivaw; Kernel: 4.15.0-36-generic x86_64; CPU: AMD A8-9600 RADEON R7 10 COMPUTE CORES 4C+6G (-MCP-); Distro: Linux Mint 19 Tara

Terug naar “Newbie vragen”