Mint start niet meer!

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
jan-1
Junior
Junior

Mint start niet meer!

Berichtdoor jan-1 » Vr 23 Feb 2018, 00:47

Hallo,

Ik kan Mint (KDE) niet meer starten. Hij blijft hangen op het startscherm met het logo, en soms reset de computer zichzelf daarna. wat kan ik nog doen om het systeem te redden?

bedankt,
groeten,

Jan
(ik gebruik Mint 17-KDE, dual boot met Windows XP, 2 GB RAM, 32 bit)
nahjo
Held
Held

Re: Mint start niet meer!

Berichtdoor nahjo » Vr 23 Feb 2018, 09:51

Dag Jan-1
Bij een oud beestje (Windows XP systeem) kunnen hardware problemen de kop opsteken. Ik zou met een live DVD/USB het systeem opstarten en de bestanden in veiligheid brengen als dat nog kan.
Daarna eens een tijdje met de live werken en kijken hoe het beestje daarmee omgaat. Een beetje lokaliseren waar het probleem nu zit (geheugen / harde schijf / moederbord / warmte / stof)
LM18.3xfce
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Vr 23 Feb 2018, 16:09

Deze vraag was al geplaatst en heb de andere verwijderd.

Weet je wat je hebt gedaan of wat er is gebeurd voordat de pc was uitgezet?

De oplossing van nahjo is de een goede eerste controle van de apparaten..
Als dat niet werkt haal ik alle onnodige apparaten loshalen, zowel buiten als in de pc. Ook de eventuele geluidskaarten en servers. Alleen de drive(s) die nodig zijn voor het systeem zijn dan aangesloten.
Daarna opnieuw starten en als dat goed gaat elke keer 1 apparaat erbij en opnieuw starten.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
jan-1
Junior
Junior

Berichtdoor jan-1 » Za 24 Feb 2018, 02:08

Joan,

Dat was ik inderdaad vergeten: vlak voor de "crash" heb ik de instelling van het Qt graphics systeem (instellingen>desktop effects) veranderd. (ik weet niet meer precies wat).
Ik heb zelf deze site gevonden met diverse oplossingen: https://journalxtra.com/linux/desktop-r ... ktop-back/
welke zouden jullie aanbevelen?
bedankt!
groeten,

Jan
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Za 24 Feb 2018, 03:50

Heb je al met een live versie getest of de apparatuur goed werkt?.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
jan-1
Junior
Junior

Berichtdoor jan-1 » Zo 25 Feb 2018, 00:09

Joan: nee nog niet. heb wel al een live USB stick gemaakt. Ga dat hopelijk morgen doen.
Ik vond nog iets anders wat misschien de oorzaak is: op deze site: https://userbase.kde.org/Desktop_Effect ... ics_System staat: OpenGL mode - Warning: The setting is obsolete and has been removed in 4.7 (Released July 2011). Any setting except the default "Texture from Pixmap" is likely to break your desktop.
Dus ik vrees dat ik de desktop opnieuw moet installeren? Zo ja hoe moet dat? Ik heb overigens de Home map in een aparte partitie staan, dus dat beperkt de schade gelukkig.
groeten,

Jan
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Zo 25 Feb 2018, 02:45

Omdat je de oorzaak niet kent is het ook moeilijk om een goede oplossing te vinden.

Als je drive nog goed is en je home apart staat heb je al een hoop gewonnen.
Voor je geïnstalleerde programma's kun je zelf een installatielijst maken die je met "Reservekopie" in een keer met afhankelijkheden kunt herinstalleren.
Op de LM wiki https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... servekopie staat daarvoor een heel eenvoudige methode.
Het installeren van systeem en programma's is dan maximaal een paar uur werk. Je bent nu al twee dagen bezig en het is niet zeker dat het oude systeem nog gaat werken.
Installeer het hele systeem (met home) dan wel op een en dezelfde partitie, dan hoef je alleen in /etc/fstab de home partitie aan te passen. Als je de oude fstab te pakken kunt krijgen kun je daar in kijken en de twee regels van home kopiëren en later in de nieuwe fstab plakken. Fluitje van een halve cent, zelfs als je het nog nooit gedaan hebt.
Op de LM wiki staat het beschreven https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... oorbeelden bekijk dan de methode voor "Andere partities" en let op jouw partitie indeling NTFS of EXT4.
De nieuwe home kan je verplaatsen maar hoeft niet. Als de oude home in fstab staat, wordt de nieuwe home bij opstart onzichtbaar in de rootmap gekoppeld. Je kan hem dan wel als beheerder in de rootmap zien. Kijk je met een ander systeem in je nieuwe installatie dan zie je daar ook je originele nieuwe home.
jan-1
Junior
Junior

Berichtdoor jan-1 » Do 08 Mar 2018, 23:50

bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een minder drastische oplossing gevonden: De map .KDE verwijderen. Na een herstart wordt deze opnieuw door het systeem aangemaakt. (hoe is mij een raadsel). Dat heb ik gedaan en nu ben ik alleen mijn instellingen kwijt, maar dat is minder werk dan een compleet nieuwe installatie.
groeten,

Jan

Terug naar “Newbie vragen”