linux installeren

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
ensu
Nieuweling
Nieuweling

linux installeren

Berichtdoor ensu » Ma 12 Mar 2018, 19:41

Toen ik Linux Mint in het verleden op mijn desktop had geinstalleerd moest ik de ethernetkabel aansluiten voor het verder installeren. Voor de latere versies heb ik dit ook altijd automatisch gedaan. Is dit nog steeds zo? Ik overweeg nl een laptop aan te schaffen maar bij de meesten is geen ethernetaansluiting aanwezig. Hoe moet dit dan?

Ik hoor graag van u.
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: linux installeren

Berichtdoor draak1955 » Di 13 Mar 2018, 09:01

Hoi ensu, wat wil je precies weten?? Ja anno 2018 gebruiken we kabels en internet. Mag ik je vragen over welke versie's heb je het precies. Ik zelf doe ongeveer nu 8 weken Linux Mint 18.3 silvia 32bits Mate. groetjes draak1955
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 13 Mar 2018, 18:31

Volgens mij kan je met de (nieuwste) Linux Mint zonder kabel installeren. Het wordt aan het begin van de installatie al aangegeven.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij "de gouden regels" https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=3264.
Leon

Berichtdoor Leon » Di 13 Mar 2018, 20:15

Kan ook met oudere versies van Mint / Ubuntu. Voor de meeste / een hoop draadloze kaarten hebben ze de drivers al in de kernel zitten of anderszins in de installatie bestanden.
Zelf geef ik overigens nog steeds de voorkeur aan een bedrade installatie.
ensu
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor ensu » Do 15 Mar 2018, 16:09

Beste draak1955, Leon en Joan,
Bedankt voor jullie reactie; ter toelichting vd bedoeling van mijn vraag: ik heb in de afgelopen jaren op een HP 7660 uit 2007, 1 G Ram, 32 bits, Linux Mint Mate, Ubuntu, Xubuntu e.d. geprobeerd, na Windows XP, als reservesysteem. De laatste versie LM 18.3 xfce. Gewoontegetrouw met kabel verder installeren. Nu is de HP kapot, piepend geluid en start niet door. Dus kijk ik naar een laptop voor reserve naast mijn MacBook Pro. Dacht aan i3 of i5 HP, Lenovo of Asus, om een Linuxversie als bv Mint Cinnamon o.i.d. op te zetten en uit te proberen. Maar als ik de aanbevelingen van Consumentenbond ed bekijk zijn die meestal zonder ethernetaansluiting. Of kan het met een usb-conversie kabeltje? Bestaat dat want dan is het probleem opgelost.
Ik hoor graag van jullie.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 15 Mar 2018, 17:29

Met Linux Mint 18.3 Cinnamon werkt het in ieder geval wel via wifi.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij "de gouden regels" https://forum.linuxmintnl.nl/viewtopic.php?f=1&t=3264.
ensu
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor ensu » Do 15 Mar 2018, 19:15

OK Joan, bedankt voor de tip. Dus ik kan het er op wagen.

Met vriendelijke groet,
ensu
aartje
Junior
Junior

Berichtdoor aartje » Vr 16 Mar 2018, 10:14

ensu schreef:Ik overweeg nl een laptop aan te schaffen maar bij de meesten is geen ethernetaansluiting aanwezig. Hoe moet dit dan?

Uit nieuwsgierigheid.... Bij welke laptops zitten geen RJ45 aansluiting meer ? Is dat alleen bij de nieuwste, ik ben er nog geen tegengekomen.
ensu
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor ensu » Vr 16 Mar 2018, 21:25

Beste Aartje,
Ik heb bij de consumentenbond-testen gekeken, veel Lenovo zoals yoga 520-15, idem 520-14, de ideapad 520s, idem 5205, HP pavillon, en meerdere HP's heb ik vergeleken, maar ik heb niet alle nummers genoteerd. Keek tussen € 500- 850 als richtprijs. Het waren wel vrij nieuwe laptops, 2017 en 2018. Maar er waren ook bij die wel een ethernetaansluiting hadden maar dat waren er veel minder. Asus moet ik nog bekijken.

Groet,
ensu.
aartje
Junior
Junior

Berichtdoor aartje » Zo 18 Mar 2018, 10:29

Ik heb ook bij de specificatie van je genoemde laptops gekeken en alle hebben
volgens mij een ethernetaansluiting (1GB) (volgens tweakers). Het zullen wel alle RJ45
aansluitingen zijn.
johnbeen
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor johnbeen » Vr 06 Apr 2018, 08:10

Hallo Ensu,

Misschien is een alternatief voor een nieuwe laptop een refurbished machine uit de lenovo of dell business series. De thinkpads en de Latitudes zijn heel erg goedkoop te krijgen en veelal veel degelijkere machines dan de gelijkgeprijsde nieuwe consumenten machines. En door de betere componenten is de zekerheid groter dat Linux zonder problemen te installeren is. Beide laptop merken / typen hebben standaard nog steeds een ethernetaansluiting.
Ik zeg dit omdat ik toevallig deze week een refurbished Dell Latitude E7450 I5 processor 16Gb intern 256Gb SSD Full HD scherm laptop heb aangeschaft voor de prijs van slechts 499 euro met een jaar garantie. De nieuwprijs voor deze configuratie was 2 jaar geleden 1800 euro. De laptop is in uitmuntende staat. Linux Mint was binnen 10 minuten geinstalleerd, herkende alle interne componenten out-of-the-box en draait als een zonnetje. En overigens had ik die ethernetaansluiting niet nodig bij het installeren, want WiFi werd tijdens het installatieproces automatisch herkend.

Groeten,
John
www.reallinuxuser.com / www.johnbeen.nl / Linux Mint 19 Cinnamon op een I7 desktop, een I5 Dell laptop en een Core2Duo MacBook
draak1955
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor draak1955 » Vr 06 Apr 2018, 09:33

Hallo ensu https://www.pcmagazijn.nl/refurbished-laptops/ deze was ik ook kijken, in Drute.
Maar weet je, als je accu leeg is laad hem gewoon op en ga dan weer beginnen.
Dat Wi-Fi ongelooflijk, dat die dit zo op pakt.
https://www.mycom.nl/laptop/laptops wat me opvalt Lenova niet zo een groot scherm maar wel handig.
nette prijs, is wat jezelf eigenlijk verwacht, gebruik je hem alle dagen of paar keer in maand.
refurnis is windows 7 of 8.1 (achtergrond) groetjes draak1955

Terug naar “Newbie vragen”