Absoluut lvl nul. Ik wil MINT installeren. Wat eerste vragen+wat ik wil.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
MintNoChew
Nieuweling
Nieuweling

Absoluut lvl nul. Ik wil MINT installeren. Wat eerste vragen+wat ik wil.

Berichtdoor MintNoChew » Di 27 Mar 2018, 09:16

Hoi,

Ik wil MINT installeren als opstapje naar het LINUX wereldje.

Wat ik voorlopig ermee wil is:
-email
-Firefox (internet)
-Gamen (Dosgames, windowsgames, en online games zoals WoW, SWTOR, MARVEL HEROES, en Star Citizen)

Voor online gamen begreep ik dat men VINE nodig heeft. Is dit een 2e versie van LINUX die men naast MINT op een andere/dezelfde partitie installeert, of schuift men deze over MINT heen? (u ziet gelijk hoeveel ik 'weet' ;) )

Ik heb meerdere opties voor installatieplekken.
Ik draai nu windows 7. Ik heb 2T en genoeg plek op een andere partitie voor MINT/VINE. Ik heb tevens een externe schijf die ik via SATA en een docking station kan aansluiten. Daar kan ik eventueel MINT ook opzetten.
Ik hoorde dat er gevaren zijn met dualbooten. Namelijk dat beide systemen het bij verkeerde (installeer)acties niet meer doen. Ik wil geen gevaar lopen dat ik windows er opnieuw op moet zetten.

Ik wil graag weten welke ruimte ik op 1 of 2 partities nodig heb met wat ik wil. En of ik 1 of 2 partities nodig heb voor VINE+MINT.

Tevens wil ik weten of MINT kan kijken op NTFS geformateerde partities naar afbeeldingen en video's, of dat MINT alleen maar op MINT geformateerde partities kan kijken.
(Ik wil namelijk backups gaan maken, en ooit van windows af, dus ik moet weten of MINT mijn persoonlijke files kan zien die ik op een NTFS (of FAT?) partitie heb staan)

Wat kan er fout gaan met dualboot HD, en hoe voorkom ik dit?
En als vraagje wat er nu bij me op komt: Kan MINT ook images maken voor als het systeem eruit klapt om zichzelf weer terug te toveren? Moet die backup ook op een niet-geformateerde plek opgeslagen worden?

Is er een handige link voor de absolute beginner die essentieel is om alvast te bekijken, zonder al gelijk in het diepe te zitten? (ik weet dat ik in ieder geval de termen moet leren, maar de laatste nederlandse handleiding is blijkbaar nog niet 18,3, correct? Is de laatste Nederlandse handleiding nog wel een aanrader, of is er al te veel veranderd? Wanneer komt de 18,3.nl manual?)

Mijn learning curve is vele malen trager dan die van normale mensen. Ik heb vele maanden nodig, waar anderen maar weken nodig hebben.

Ik zag ook dat er 4 versies zijn van MINT. Verwarrend waarom dit is, en wat het verschil is.

Ik hoop dat mijn gebrek aan huiswerk niet te obvious is. Ik heb immers geen idee met welk huiswerk ik als eerste moet beginnen. ;) (Ik heb enkele MINT youtubes gezien, maar dat was al minstens lvl 3 :) )
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Re: Absoluut lvl nul. Ik wil MINT installeren. Wat eerste vragen+wat ik wil.

Berichtdoor Joan » Di 27 Mar 2018, 15:45

Alles wat je hier vraagt is mogelijk.

De drie echte Linux Mint uitvoeringen (Cinnamon, Mate en Xfce) zijn grafisch meer of minder uitgebreid om op pc's met meer of minder mogelijkheden te werken.
KDE is in de basis wat anders en LMDE is een sterk op Debian gebaseerde versie.

Voor Linux Mint is minimaal 10GB schijfruimte nodig. Er is dan weinig ruimte voor andere data. Je kan een grote partitie maken of een aparte systeem en home partitie.
Hoe groot die partities moeten worden is afhankelijk wat er op moet komen.
Linux Mint kan ook standaard ntfs en anders ingedeelde partities lezen en bewerken.

Wine (Vine) is een starter voor Windows waarin programma's en spelletjes kunnen worden gestart en werk als een normaal programma in Linux Mint. Let wel, het is geen heel Windows systeem dus er zijn beperkingen.

Alles kan fout gaan. Het is ook afhankelijk van de pc en of Windows normaal is geïnstalleerd. De Linux Mint distributie op dvd of stick kan zonder installatie worden gebruikt om alles uit te proberen. Als het goed op een dvd of usbstick staat kan er bij de installatie weinig fout gaan.

Nederlandstalige informatie is te vinden op https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php (beschrijvingen en handleidingen van programma's) en https://sites.google.com/site/computertip met veel tips en oplossingen voor problemen.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19

Terug naar “Newbie vragen”