USB-verbinding tussen mobiele telefoon en computer

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
KeesS
Senior
Senior

USB-verbinding tussen mobiele telefoon en computer

Berichtdoor KeesS » Zo 22 Apr 2018, 20:59

Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag; maar probeer het toch maar.

OS= LinuxMint 18.3
Mobiel= Doro 6050

Ben 83 jaar; rijdt met een scootmobiel. Om contact te hebben met thuis en in geval van pech hulp te kunnen vragen bij een service-dienst heb ik een mobiele telefoon aangeschaft.
Ik heb ontdekt dat ik met dat toestel ook foto's kan maken. Dat is mooi meegenomen. Nu wil ik die foto's naar mijn dochter zenden.
Dat blijkt alleen maar mogelijk middels "MMS". Dat mislukt; volgens de leverancier 'Phone House' wordt MMS niet meer gebruikt, terwijl het nog wel in de handleiding hiervoor wordt beschreven.
Daarom probeer ik nu de foto's met een USB-kabeltje van de Doro 6050 over te zetten naar mijn computer.
Maar helaas ook dat mislukt. :'( Als ik verbinding maak met de USB-kabel wordt direct gestart met het opladen van de accu.
Ik kan de Doro-telefoon nergens op mijn computer of monitor-scherm vinden.
Phone House beweert dat zo'n verbinding met Linux niet mogelijk is; ik betwijfel dat.

Welke meer deskundige dan ik, kan me vertellen hoe ik wél een werkende USB-verbinding kan maken tussen het mobieltje en mijn PC zodat ik vandaar mijn foto's alsnog kan verzenden ??
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 83 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
dirkjanl
Senior
Senior

Re: USB-verbinding tussen mobiele telefoon en computer

Berichtdoor dirkjanl » Zo 22 Apr 2018, 22:17

Heb even gegoogeld op dat toestel, maar ik ken het niet.
Meestal zit er op een telefoon die verbonden kan worden met een PC een functie (menu-item) waarop je kan aangeven wat er moet gebeuren: bestanden overzetten of alleen batterij laden. Probeer dat menu-item te vinden.

Heeft de 6050 Bluetooth? Zo ja, dan is dat ook een mogelijkheid.
Een andere mogelijkheid is de vraag voorleggen aan de winkel waar de telefoon vandaan komt. Het maakt niet uit of de telefoon met een Windows PC of een Linux PC verbonden wordt.

Vriendelijke groet,
Laptop Clevo N240BU 14", HD Graphics 620, Intel i7-7500U, RAM 16GB, Linux Mint 18.3 Cinnamon-64 bit
Vaste PC Intel i7-6700, Nvidea Geoforce GT730 4 gb, 16 GB RAM, Asus B250M moederbord. Linux Mint 18.3 Cinnamon-64 bit
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 23 Apr 2018, 01:18

Dat het ding gaat opladen is normaal, maar wordt dan ook in 'Bestandsbeheer' van Linux Mint zichtbaar.
Kijk dan of er een op de mobiel een map 'DCIM' of 'Pictures' of iets dergelijks te vinden is, daarin staan de foto's.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Ma 23 Apr 2018, 02:31

dirkjanl schreef:Heb even gegoogeld op dat toestel, maar ik ken het niet.
Meestal zit er op een telefoon die verbonden kan worden met een PC een functie (menu-item) waarop je kan aangeven wat er moet gebeuren: bestanden overzetten of alleen batterij laden. Probeer dat menu-item te vinden.

@dirkjanl,
Als ik de telefoon via USB verbind met mijn PC begint automatisch het opladen van de accu; ik kan dan verder niets doen.
Wel heb ik ontdekt dat ik (zonder aansluiten op USB) in het menu kan kiezen voor:
Afbeeldingen> Opties> Verzenden> en dan kiezen uit:
1. verzenden via MMS (maar dat schijnt niet meer te bestaan)
2. verzenden via Bluetooth. ( dat heb ik nog nooit gebruikt maar ga ik nader bestuderen)
3. verzenden via e-mail. (hiervoor moet nog een account geconfigureerd worden; ook dat moet ik nog uitzoeken hoe dat moet)
Is dat hetzelfde account bij Thunderbird wat ik voor mijn mail op de computer gebruik??

dirkjanl schreef:Heeft de 6050 Bluetooth? Zo ja, dan is dat ook een mogelijkheid.
Een andere mogelijkheid is de vraag voorleggen aan de winkel waar de telefoon vandaan komt. Het maakt niet uit of de telefoon met een Windows PC of een Linux PC verbonden wordt.

Vriendelijke groet,

Zoals ik schreef; Bluetooth ga ik onderzoeken hoe ik dat moet/kan gebruiken. Het zit wel op de Doro-telefoon.
Op mijn vraag in de winkel (Phone House) kreeg ik als antwoord: "USB-verzenden gaat niet lukken met Linux"
Dezelfde mededeling kreeg ik bij de klantenservice van DORO. Dit, terwijl in de handleiding vermeldt wordt dat het wel kan.
Het is mij alleen niet duidelijk hoe ik te werk moet gaan om niet direct tot laden van de accu over te gaan, maar op mijn PC-scherm de bestandsstructuur met afbeeldingen van het toestel in beeld te krijgen.
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Ma 23 Apr 2018, 02:44

Joan schreef:Dat het ding gaat opladen is normaal, maar wordt dan ook in 'Bestandsbeheer' van Linux Mint zichtbaar.
Kijk dan of er een op de mobiel een map 'DCIM' of 'Pictures' of iets dergelijks te vinden is, daarin staan de foto's.

@ Joan,
Bij aansluiten met een USB-kabel aan mijn PC wordt op het telefoontoestel alleen een icoon/plaatje van een opladende accu zichtbaar.
Op mijn PC is dan niets van een "Bestandsbeheer" of iets van de telefoon te zien.

Ter informatie; deze mobiele telefoon is niet zo'n modern ding met allerlei toeters en bellen die met aanwijzen en vegen op het scherm bedient wordt.
Mijn mobieltje is een eenvoudige: "DORO 6050 Senioren GSM klaptelefoon" die alleen met toetsen gebruikt kan worden.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Ma 23 Apr 2018, 05:36

"Phone House beweert dat zo'n verbinding met Linux niet mogelijk is; ik betwijfel dat."
Kan het wel met Windows? Dan kan het zeer waarschijnlijk ook met Linux of het moet een echte Windows mobiel zijn, maar de meeste mobiele telefoons werken met Android en dat werkt met Linux dus dan ook in Linux Mint.

Modern of klassiek maakt niet uit, als er foto's mee kunnen worden gemaakt worden ze ergens opgeslagen in een map op je mobiel en die map moet je kunnen vinden.
De bestandsbeheerder is een programma in Linux Mint zie https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... andsbeheer.
Nemo is de naam in LM Cinnamon 17 en 18 en komt niet vanzelf te voorschijn, even openen met 'Persoonlijke map' of in het 'Menu' met 'Locatie' of iets dergelijks.
Als je mobiel daarin verschijnt kun je ook zoeken naar de fotomappen.
Mint 19 Cinnamon 64bit , kernel 4.15 + gezamenlijke home voor LM 17.x - 18.x - 19
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Ma 23 Apr 2018, 23:05

Joan schreef:"Phone House beweert dat zo'n verbinding met Linux niet mogelijk is; ik betwijfel dat."
Kan het wel met Windows? Dan kan het zeer waarschijnlijk ook met Linux of het moet een echte Windows mobiel zijn, maar de meeste mobiele telefoons werken met Android en dat werkt met Linux dus dan ook in Linux Mint.

Vanmiddag een inloopspreekuur van Seniorweb bezocht. Hier heeft men mijn DORO-telefoon met een USB-kabeltje aan een "Windows-7"-computer gehangen. De DORO-telefoon was vrijwel direct op het scherm zichtbaar en er konden bestanden (heen en weer) worden gekopiëerd.
Joan schreef:Modern of klassiek maakt niet uit, als er foto's mee kunnen worden gemaakt worden ze ergens opgeslagen in een map op je mobiel en die map moet je kunnen vinden.

Op de DORO-telefoon zit een map "Afbeeldingen" als ik die aanklik en kies voor "Verzenden" krijg ik onder "Verbindingen" de keuzemogelijkheid:
1. Bluetooth. (dat ga ik nog bestuderen of die mogelijkheid bruikbaar is)
2. Internet profiel (ik weet niet wat hiermee bedoeld wordt en/of dit een voor mij bruikbare methode is)
3. Mobiele Data (ook hier weet ik niet wat het is)....ik word te oud voor die ro............ :(
Joan schreef:De bestandsbeheerder is een programma in Linux Mint zie https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... andsbeheer.
Nemo is de naam in LM Cinnamon 17 en 18 en komt niet vanzelf te voorschijn, even openen met 'Persoonlijke map' of in het 'Menu' met 'Locatie' of iets dergelijks.
Als je mobiel daarin verschijnt kun je ook zoeken naar de fotomappen.

Zowel in mijn "persoonlijke map" als onder "Locaties" is niets te vinden van een aangesloten telefoon.
Op de DORO-telefoon vind ik wel een map: "Afbeeldingen", waarin mijn foto's zijn opgeslagen; maar als ik wil "Verzenden" begint het probleem.
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 24 Apr 2018, 01:10

Het moet mogelijk zijn om de Dor op Linux aan te sluiten.
Hier een Engelse handleiding voor Wifi, USB en Bluetooth
Doro 8035 https://phones.brain-start.tech/connect ... doro-8035/
Doro 6520 https://phones.brain-start.tech/photos/ ... 0-to-a-pc/
Doro 6050 volledige handleiding https://www.doronederland.nl/fileupload ... 881%29.pdf

En een NL pdf handleiding https://www.gebruikershandleiding.com/D ... 17330.html
KeesS
Senior
Senior

Berichtdoor KeesS » Di 24 Apr 2018, 18:55

Probleem met de "DORO 6050 Senioren GSM klaptelefoon" is opgelost.
Ik zocht ook op het Ubuntu-forum en daar kwam "vanadium" met de volgende bijdrage:
Dit is wellicht een toestel van het type dat zich eerst voordoet als iets anders, teneinde onder Windows automatisch de drivers te installeren als die nog niet geïnstalleerd zijn (dank je, Microsoft). Als de drivers wel geïnstalleerd zijn, dan vertoont het apparaat zich in zijn "ware" gedaante.
Linux vangt dat op met het pakket usb-modeswitch, maar dat gaat niet altijd zoals verwacht.

Je zou eens kunnen proberen tijdelijk modeswitch uit te schakelen door in het systeemconfiguratiebestand /etc/usb_modeswitch.conf DisableSwitching op 1 in te stellen.
Als je toestel dan wel als een harde schijf verschijnt, dan is dat het probleem.

Dat bleek de oplossing. Direct na aansluiten van de USB-kabel aan de telefoon verscheen op de PC onder <Apparaten> "Opslagmedium van 5,2 MB" (dat is de DORO-telefoon)
Met openen daarvan verschijnen alle mappen die op de telefoon aanwezig zijn en kan ik uit de map /Photos alle afbeeldingen met knippen en/of kopiëeren en plakken op mijn computer zetten.

Dank aan allen die aan de oplossing van mijn probleem hebben meegewerkt.
dirkjanl
Senior
Senior

Berichtdoor dirkjanl » Di 24 Apr 2018, 19:03

Top dat het is opgelost,
goed dat je het op meerdere fronten hebt uitgezet
en fijn dat je het hier ook mededeelt!

Vriendelijke groet,
Laptop Clevo N240BU 14", HD Graphics 620, Intel i7-7500U, RAM 16GB, Linux Mint 18.3 Cinnamon-64 bit
Vaste PC Intel i7-6700, Nvidea Geoforce GT730 4 gb, 16 GB RAM, Asus B250M moederbord. Linux Mint 18.3 Cinnamon-64 bit
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Di 24 Apr 2018, 19:05

Mooi, opgelost en bedankt voor het melden van de oplossing.

Terug naar “Newbie vragen”