printer HP

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
RaDaR
Junior
Junior

printer HP

Berichtdoor RaDaR » Ma 23 Apr 2018, 19:22

Hallo,
mijn Hp printer met een alternatieve cartridge werkt niet op mijn andere Windows 7 pc, nu wil ik die installeren op mijn Linux mint pc
hoe doe ik dat en waar vind ik de open drivers want ik wil de CD van Hp niet gebruiken indien niet nodig.
mvg; RaDaR
shoshinsha
Nieuweling
Nieuweling

Re: printer HP

Berichtdoor shoshinsha » Ma 23 Apr 2018, 21:07

Kijk eens op: https://sites.google.com/site/computertip/hpprinters , bij mij gaf dit het goede resultaat (Mint 18.3 xfce).
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 18.3 Xfce Sylvia
RaDaR
Junior
Junior

Berichtdoor RaDaR » Wo 25 Apr 2018, 11:54

shoshinsha,
bedankt voor de info, heb nu de hplip gedownload en geopend in de downloads, er staat nu ook een blauw HP icoontje rechts onder in de balk
maar het werkt nog niet , krijg error
gr;RaDar
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Wo 25 Apr 2018, 18:37

HP printers worden normaal direct door Linux Mint herkend. Dit kun je controleren met Afdrukbeheer.
Het is makkelijker om gericht te antwoorden als je ook even meld welke HP printer versie en nummer het is.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
mutse
Senior
Senior

Berichtdoor mutse » Do 26 Apr 2018, 10:00

@ RaDaR,

Zoals Joan schrijft:
HP printers worden normaal direct door Linux Mint herkend. Dit kun je controleren met Afdrukbeheer.
Het is makkelijker om gericht te antwoorden als je ook even meld welke HP printer versie en nummer het is.
Ga als volgt te werk:

open Mint Menu: Systeeminstellingen > Apparatuur > Afdrukbeheer <--- sluit de printer aan ( laptop/desktop ), druk de aan-knop in van de printer (even wachten... ) en die zal dan automatisch verschijnen in het pop-up venstertje.

Er kan ook een pop-up venstertje verschijnen met de melding dat er een printer wordt/werd gevonden en ingesteld, nadat je de printer ingeplugd en ingeschakeld hebt. ( = directe herkenning door 'Linux Mint' )

* Om het inktniveau te zien en om andere instellingen voor de printer te kunnen doen:

Ga als volgt te werk:

Open Synaptic Pakketbeheer > Herladen > in het zoekveld tik je in: libink <enter> > klik het vierkantje vóór INK aan en er verschijnt dan een venstertje met de aan te vinken keuze: markeren voor installeren. Doe die keuze.
Er zal nu een pop-up venster ( "benodigde extra veranderingen markeren? ) verschijnen, met de melding dat 'libinkdevel5' wordt mee genomen bij de installatie -- klik op Markeren.
> klik dan op Toepassen. Daarna wordt het gemarkeerde geïnstalleerd -- even wachten -- daarna kan je Synaptic afsluiten.

(Het inklevel van de printer kan nu bekeken worden, andere instellingen van de printer kan je er in wijzigen...)

* via: Menu: Afdrukbeheer > Apparatuur > dubbelklik op de printer: het pop-up venster van de Printereigenschappen opent --- nu kan je die instellingen wijzigen en aanpassen ....

Succes.
Bericht ons hier verder.

Groet,
mutse.
Laptop HP G62 - LinuxMint 19 Xfce -64bit -
RaDaR
Junior
Junior

Berichtdoor RaDaR » Do 26 Apr 2018, 13:57

oke, ga ik ook proberen, de printer is een HP Deskjet 2542
alvast weer bedankt voor alle info
gr; RaDaR
mutse
Senior
Senior

Berichtdoor mutse » Do 26 Apr 2018, 14:13

Ter aanvulling een plaatje ( afbeelding "zegt soms meer" dan woorden ):

Dit in verband met de systeeminstellingen > Apparatuur (Apparaatbeheer) > Afdrukbeheer (toevoegen printer):

Afbeelding
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 26 Apr 2018, 14:35

En met Toevoegen (in je afbeelding) lukt het ook niet?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
RaDaR
Junior
Junior

Berichtdoor RaDaR » Zo 29 Apr 2018, 14:09

alle hulpbronnen,
bij Apparatuur_ er staat bij mij geen printer afgebeeld.
dan ben ik naar Synaptic-pakketbeheer gegaan en heb daar alles wat met Libink en HP printer te maken had aangevinkt en daarna install uit het bestand.
maar dan is het antwoord; kan het bestand niet downloaden ......
mutse
Senior
Senior

Berichtdoor mutse » Zo 29 Apr 2018, 15:25

@ RaDaR,

jij schrijft:
alle hulpbronnen,
???

---> graag hier eens mededelen welke LinuxMint - versie je gebruikt.

Je moet niet zoeken in hulpbronnen, maar wél in het Menu---> afbeelding: Afbeelding

en dan krijg je volgend scherm te zien ( het Mint Menu met alle geïnstalleerde programma's ):

Bij Alle Toepassingen, scrol naar beneden tot je Systeeminstellingen kan aanklikken;

Afbeelding zoals ik reeds beschreven heb.

....waarna een volgend scherm opent met de mogelijke systeeminstellingen...

Dan krijg je dit te zien:

Afbeeldingupload a gif

...--> bij Apparatuur, klik je op Afdrukbeheer waarna een nieuw pop-up venstertje verschijn waar je dan de printer kunt toevoegen ... proberen maar ...

De afbeeldingen zijn met Shutter genomen en ik gebruik als besturingssysteem LinuxMint 18.03 <Cinnamon> -64bit-

Succes,
mutse.
RaDaR
Junior
Junior

Berichtdoor RaDaR » Zo 29 Apr 2018, 18:24

hallo,
ik bedoelde met hulpbronnen, iedereen die bezig is mij te helpen met het probleem op te lossen.
dus sorry, een misverstandje, en daarnaast , ik ben totaal leek op pc gebied, maar Linux mint
werkt vele malen beter dan windows, zal even kijken welke versie ik heb en dan kom ik
er wel op terug,
gr; Radar
RaDaR
Junior
Junior

Berichtdoor RaDaR » Zo 29 Apr 2018, 18:38

ik heb Linux mint 7.1 Cinnamon
mutse
Senior
Senior

Berichtdoor mutse » Zo 29 Apr 2018, 20:31

Je bedoelt wellicht Linux Mint 17.1 ?

Indien dit het enige besturingsysteem die op de computer geïnstalleerd is, zou je beter een nieuwe installatie doen.

Maak wel, op voorhand een KOPIE van alle belangrijke documenten en foto's op een externe Hdd of een USB-Stick (16 of 32 GB )

Download de .iso van Linux Mint 18.3 Cinnamon van: https://sites.google.com/site/computertip/ --- lees eerst goed hoe je te werk moet gaan en weet ook de juiste te downloaden --> 32 of 64 bit !

Om dit te weten te komen: open de terminal en tik volgende toverspreuk in :

Code: Selecteer alles

lscpu
selecteer deze code,kopieer en plak dan in de terminal. Een terminal sluit je, door de toverspreuk

Code: Selecteer alles

exit
in te typen en dan op <enter> te tappen/drukken.

Maak dan een opstartbaar medium aan -- gebruik een USB-staafje van 8GB. Staat ook beschreven op bovenstaande link.
Met het programma schijfkopieschrijver , (staat in het Mintmenu), maak je een opstartbare (bootable) USB-staaf/-stick aan.

Dan kan je een nieuwe installatie uitvoeren. Staat ook, op diezelfde link, uitgelegd hoe je daarbij te werk gaat.
Na deze nieuwe installatie zal je, na uitvoeren van updates, finetunen van het besturingssysteem, dan de printer kunnen toevoegen zoals ik beschreven heb. Maar lees je eerst eens goed in op de website van Pjotr ( zie link: https://sites.google.com/site/computertip/ ).

Als alles gelukt is, bericht ons hier dan weer. Bij problemen of onduidelijkheden ... stel je vraag maar ...

Succes!
Groet,
mutse.

Terug naar “Newbie vragen”