Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Joan » Di 26 Jun 2018, 18:19

Niets veranderen als het goed werkt ;) en.... Met een live versie van een Linux Mint verander je niets aan een systeem. Het wordt daarom ook wel Probeer versie genoemd.

"PRC_RP, Recover, en Boot, met telkens het "uitwip"-embleempje erachter..."

"uitwip"-embleempje erachter..." wordt alleen getoond als die partitie is gekoppeld (bruikbaar of open). Klikken op een partitienaam zou als Open/Dicht schakelaar moeten werken.
Recover is belangrijk om Windows te herinstalleren. Dus veilig zonder "uitwip"-embleempje erachter..."
PRC_RP en Boot kunnen gebruiker mappen bevatten. De boot partitie is in Linux de systeem partitie waarvan het systeem is gestart en normaal ook de gebruikers mappen herbergt. Het is mogelijk dat Windows (start altijd in C:) deze de naam Boot geeft. Jij hebt Mint 13 en 17 en kunt met Gparted deze partities zien als boot (niet actieve systeem partitie) en / (actieve systeem partitie).
Dit (automatisch) koppelen kan je in de Bestandsbeheerder instellen bij Bewerken > Voorkeuren > Gedrag "Afhandeling van media" (kan ook een andere naam hebben)

"ik kon dus gewoon in Linux aan al mijn bewaarde documenten en foto's etc.En nu nog steeds."
Deze partitie is waarschijnlijk nog een oude Windows partitie (fat of ntfs).
Met Windows10 kan het gebeuren dat het Windows systeem wordt afgeschermd door de Windows beveiliging (UEFI).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Wo 27 Jun 2018, 10:52

Mijn DELL Latitude E6400 is een 32bit'er, maar waar kan ik (via Mint 17.1) het RAM-geheugen aflezen? In Windows lukte me dat maar nu staat er enkel nog Mint op... Deze vraag omdat ik dus aan het bekijken ben of ik de Mint 18.3 (64 bit) dvd er eens in zou opstarten... Ik vermoed dat ik dit dus best niet doe omwille van de 64 bit (?) Maar ik zou sowieso ook even het RAM kennen van deze oudere laptop...
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Wo 27 Jun 2018, 10:57

Oeps alweer! Ik zie nu pas dat een tweede pagina gestart was in mijn "dossier", dus had je antwoord hierboven niet gelezen toen ik de RAM-vraag indiende. Sorry!
Maar ik dacht dus al "never change a winning team" en was dus niet geneigd mijn goed werkende DELL met Mint17 te veranderen.
Maar de RAM-vraag blijft geldig...
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor dirkjanl » Wo 27 Jun 2018, 12:39

@Panda500. Ja, ik had beter 'bestandsbeheer' kunnen noemen. Grappig hoe dat dus werkt als je al een paar jaar met Linux werkt. Nemo is de naam van de bestandsbeheerder in Cinnamon. (Zoals in Windows de bestandsbeheerder Explorer heet dacht ik.) Het is ook mogelijk om meerdere bestandbeheerders te installeren alhoewel sommige onder ons dat afraden in verband met de gevoeligheid daarvan voor het systeem, maar het is dus wel mogelijk.
Hier een voorbeeld van hoe het er bij mij uit ziet. Iedere regel is partitie. Een hardeschijf kan 1 of meerdere partities hebben. Een partitie is een afgebakend deel van een hardeschijf. In Windows geven ze die een letter: C voor de eerste , B voor de floppydrive en D etc voor de volgenden.
Afbeelding
De benaming van de partities op deze afbeelding: De bovenste 5 zijn door mij aangepast en zijn voor mij logisch.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Joan » Wo 27 Jun 2018, 14:50

En denk eraan dat de systeem partitie (van het systeem dat je gebruikt) niet bij apparaten staat. De inhoudt van je systeem partitie wordt vermeld bij "Mijn computer".
Deze partities kan je ook vinden in /etc/fstab.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Do 28 Jun 2018, 11:21

Beiden bedankt alweer, maar euh... die RAM-vraag zie ik nog niet beantwoord (?) Of moet ik dat met de laatste 2 posts kunnen vinden?
@joan: "mijn computer", is dat niet enkel in Windows? Dat staat dus niet meer op mijn DELL, en daarvan zou ik het willen weten. Ik vermoed dat het slechts 2GB is. Gewoon ter info, want ik laat hem zolang de LTS voor 17.1 loopt onveranderd...
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Maik » Do 28 Jun 2018, 11:41

Kijken hoeveel RAM geheugen erin zit kan op drie manieren, althans bij mijn Cinnamon installatie:

1. Via Systeem Info
2. Via Systeem Monitor
3. Met inxi.
Open een terminal en typ:

Code: Selecteer alles

inxi -Fxz
Je krijgt dan een overzicht output over je systeem hardware etc. Copy/paste die output dan even hier tussen de codetags. Onderaan dat overzicht zie je Info staan, daar staat Memory bij en zie je hoeveel RAM erin zit en verbruikt wordt.
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Joan » Do 28 Jun 2018, 11:53

Het programma "Systeeminformatie" in het Menu geeft alle basis info.
Met 2GB kan je alle Linux Mint versies gebruiken als ze voldoen aan de pc kracht (32bit op alle pc's, 64bit alleen op 64bit pc). Met meer geheugen kan je meer programma's tegelijk draaien.
"Mijn computer" is de naam van een onderdeel van Bestandsbeheer waarin de gebruikers mappen (Persoonlijke, Bureaublad, Afbeeldingen,Muziek enz.) worden vermeld.
Met het "Computer" pictogram op het Bureaublad worden alle partities van de aangesloten opslag-apparaten getoond (behalve de partitie(s) van de Mint waarmee je op dat moment werkt).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor dirkjanl » Do 28 Jun 2018, 12:02

Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Zo 01 Jul 2018, 10:44

Ik zit nu een paar dagen aan zee (Telenet WiFree-verbinding) en heb dan enkel mijn ("goeie ouwe") DELL mee als PC; dus met alleen Mint 17.1 erop. Hier even gekeken en met de "inxi -Fxz" inderdaad heel wat info over deze PC gekregen. Niet echt vermeld dat het RAM is, maar wél "memory": " Memory: 398.6/3991.2MB " Die 2 zou dus kunnen kloppen, al staat er niet bij dat het RAM is, en MB erachter (?)... Anderzijds zou "bijna" 4000 MB dan weer 4GB kunnen betekenen(?) Niet echt duidelijk eigenlijk maar 't heeft weinig belang: mijn DELL doet het prima en ik hou hem zo!
Met de andere tips kwam ik er niet. "Mijn computer" en ook "Systeem" (info en monitor) krijg ik niet te zien, zelfs niet met de zoekfunctie, en kan ik dus niet aanklikken.

Maar in principe is mijn titelvraag over Mint18.3 opgelost.

Ik wens alle helpers nogmaals van harte te bedanken voor de geleverde hulp en toch met succes, mag ik besluiten: ik kan dus wél aan mijn documenten en foto's etc., met Windows 10 erop gezet. Al is het dus via de omweg van "apparaten", maar beter zo dan helemaal niet!
Ik zal ook nog eens proberen de schrijver van "computertip" aan te schrijven over het UEFI-probleem met W10-PC's (Ik meen hem als "Moan" (of zoiets) gezien te hebben op een Engels Mintforum.)
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Maik » Zo 01 Jul 2018, 10:53

Ik zal ook nog eens proberen de schrijver van "computertip" aan te schrijven over het UEFI-probleem met W10-PC's (Ik meen hem als "Moan" (of zoiets) gezien te hebben op een Engels Mintforum.)
De schrijver van Computertip is Pjotr en niet Moan, Pjotr zit hier en ik dacht ook op het Engelstalige forum. ;)
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Zo 01 Jul 2018, 18:12

OK, bedankt voor de correctie/info! ;-)
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Wo 22 Jun 2022, 11:44

Hallo experten...
Jàrenlang tevreden gebruiker op nog steeds die oude Dell Latitude 32-bit met enkel Mint 17.3 erop, en daarnaast dus een 'recentere Medion 64-bit met dual boot Windows 10 en Mint 18.3 Cinnamon.
Ook daarmee nog steeds tevreden maar... het Windowsdeel zit 99% vol, met slechts 300Gb partitie toebedeeld destijds. Dat begint dus ondraaglijk langzaam te werken, maar soms blijf ik Windows toch nodig hebben, (als 'beginner')
Ik wil Windows terug de volledige 500 Gb van de HD geven en dus 'helaas' Linux van die Laptop verwijderen.
Kan iemand me daarvoor naar een goede instructie doorverwijzen? Echt voor 'beginners' graag. Ik, heb de dual boot er destijds eigenhandig opgezet met stap voor stap (en copy paste) instructies.
Op Windows disk management zie ik Linux of Ubuntu niet vermeld in de partities... Enkel de 300 Gb van Windows en nog wat kleinere dingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Joan » Do 23 Jun 2022, 14:37

Stel nieuwe vragen in een nieuw onderwerp.
Dit onderdeel wordt gesloten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten