Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Za 23 Jun 2018, 15:02

Ik ben geen IT-er maar heb toch al enkele jaren positieve ervaringen met Mint 13 (ex-XP) en 17 (ex-W7), op mijn 2 oudere PC's (32-bit). Die heb ik trouwens nog steeds in gebruik "als speelgoed" en oefenmateriaal.
Nu op mijn "dagelijkse" laptop (Medion-Aldi- 64-bit) met origineel Windows10 in dual boot Mint 18.3 Cinnamon-Sylvia gezet. In principe succesvol verlopen, Thunderbird werkt, maar ik heb geen toegang tot mijn "oude" Windows-documenten en afbeeldingen. Via Windows wél... Op de oudere PC's gaf dit nooit problemen, ik kreeg gewoon al mijn bestanden te zien en kon ze openen in Linux zonder iets te hebben moeten "overzetten... Nu dus niet.

Ik meen gelezen te hebben op één van de vele info-pagina's dat Windows mogelijk moet "gedwongen" worden om de toegang tot mijn documenten etc. "vrij te geven", maar vind niet meer terug waar dat stond of hoe dat moet gebeuren... Ik vermoed dat hier mijn probleem schuilt.
Kan iemand me hierbij helpen?. Misschien moet ik de 18.3-installatie herdoen? Moet ik dan de huidige wissen? Hoe doe ik dat dan?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Joan » Za 23 Jun 2018, 19:49

Normaal kan je met Linux Mint 18.3 Cinnamon in de bestandsbeheerder (Nemo) alle partities zien, dus ook die van Windows.
Als dat zo is, zo je ook de mappen daarin moeten kunnen openen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Leon

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Leon » Za 23 Jun 2018, 22:54

Ligt dat niet aan de windows 10 instellingen ivm die snelle opstart?
Ik weet niet waar, maar je kan windows 10 instellen dat hij echt afsluit ipv naar een soort slaapstand gaat en daardoor de toegang tot je schijf blokkeerd.
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Ma 25 Jun 2018, 11:09

Bedankt Joan en Leon;
Eerst het laatste punt: ja, tijdens de installatie heb ik die snelle opstart uitgezet, en nog andere dingen gedaan in de UEFI. Ik volg steeds de instructies van de site "Computertip" (https://sites.google.com/site/computertip/Home) die jullie wellicht kennen.
Zo heb ik enkele jaren geleden voor het eerst Mint13 op een WinXP computer gezet, met prima resultaat, en ik kon dus meteen gewoon aan alle foto's en documenten die er met XP waren opgezet. Enkele jaren later hetzelfde gedaan met een DELL-laptop met Win7 erop. Zelfde goede resultaat: "alles" werkt goed.
En dus alzo aangemoedigd wou ik nu op mijn "dagelijkse" laptop ("ALDI"-medion met Win10 voorgeïnstalleerd) er Mint18.3 Cinnamon Sylvia 64bit installeren maar zit dus met dit probleem...
Wat Joans opmerking betreft: Neen, ook via Nemo zie ik enkel de dingen (document en afbeelding) die ik met Mint 18.3 er als testje op gezet heb. Net zoals wanneer ik dus via de normale weg die zaken zou willen bekijken. Windows10 en Mint18.3 werken dus beide "goed", maar op zichzelf, alsof de andere (en alle zaken die daarin opgemaakt werden) er niet is. Dus echt alsof het twee aparte computers zijn.
Vandaar mijn idee dat W10 de zaken "voor zich houdt" en dus niet vrijgeeft voor Linux.
Eventuele verdere instructies graag "op beginnersniveau" daar ik geen IT-kennis heb. Wél wat werk-praktijk ivm settings wijzigen in de BIOS bvb. van computergestuurde machines. Ik weet dus wél dat elke punt en komma en spatie belangrijk zijn, maar veel details over hoe een besturingssysteem werkt weet ik niet...Deze Linux installaties zijn met nauwgezet copy/pasten zowat het "moeilijkste" peil dat ik op een computer aandurf... ;-)
Ik denk eraan eventueel gewoon de hele installatie een keer opnieuw te doen, maar weet dus niet hoe ik de eerste installatie kan verwijderen...(indien nodig)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Joan » Ma 25 Jun 2018, 14:18

Vreemd dat je de partities van Windows niet kan zien in Linux.
Zijn de partities van Windows gecodeerd (encryptie)?
Hoe heb je de Linux partities gemaakt?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Ma 25 Jun 2018, 17:32

Ik heb de instructies gevolgd zoals op de hierboven vernoemde website aangegeven. Die stap komt ergens in de installatieprocedure vanaf de dvd. Je kunt dan gewoon met een soort schuifbalk de grootte van de Linuxpartitie instellen. Er wordt aangeraden wanneer je voldoend schijfruimte hebt tot 100GB te nemen om erg vlot te kunnen werken. Ik had op mijn 500GB schijf, met Win10 en al mijn docs en afbeeldingen en Thunderbird en LibreOffice, nog zo'n 150GB vrij, en heb dus voor de voorgestelde 100GB gekozen en zo ingesteld. Via bijgaande link kun je dat (hoop ik ) bekijken...
https://sites.google.com/site/computert ... tara-3.png
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Ma 25 Jun 2018, 17:34

De waarden op die link zijn een voorbeeld, niet van mijn PC. Ik heb 99.9 aangeduid met de schuiver.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Joan » Ma 25 Jun 2018, 21:55

Jij hebt waarschijnlijk gebruik gemaakt van de mogelijkheid "Er naast installeren". Daarmee wordt door Linux de partitie van Windows verkleind en ik weet niet of dat met Windows 10 goed kan gaan.

Kijk eens of je met de live versie, van het systeem dat je hebt geïnstalleerd, de Windows partities wel kunt openen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Ma 25 Jun 2018, 22:45

Bedoel je met "live versie" werken vanop de dvd? Dat geeft precies hetzelfde resultaat, en dat had ik dus vooraf eigenlijk al gezien. Maar ik dacht/hoopte dat het kwam omdat ik vanaf de dvd werkte en het na installatie op mijn hard disc wél goed zou werken... Niet dus ;-(.
Uiteraard "eigen schuld", maar de vraag blijft in feite dus dezelfde: waarom kan ik niet bij mijn bestanden vanaf Linux, en vice versa vanaf Windows niet aan hetgeen ik in Linux aanmaakte. Ik weet niet of je de site van "computertip" kent, maar daar is echt alles helemaal voorbereid en voorgekauwd zodat je eigenlijk niet veel meer moet doen dan kopiëren en plakken. Ook waarschuwen ze voor mogelijke verrassingen of fouten, en meteen na installatie een hele hoop correcties enz. Maar dat lukte dus allemaal, en had ik bij de vorige versies (Mint 13 en 17) ook gedaan.
Maar ik vermoed dat je het fenomeen met "ernaast geïnstalleerd" goed omschrijft. Ze werken dus echt totaal naast elkaar, alsof het twee aparte pc's zijn. Ik denk dat ik dus best gewoon helemaal opnieuw installeer, extra oplettend over dat "naast elkaar". Ik weet dat er verschillende sites zijn die de "dual boot" installatie voorzien maar de meeste andere lijken mij meer voorkennis van IT te vereisen, en daar heb ik niet veel van...
Maar hoe wis ik nu de huidige installatie? Of gaat dat vanzelf wanneer ik Mint18.3 opnieuw installeer?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Joan » Ma 25 Jun 2018, 23:02

Windows kan geen Linux systemen lezen. Linux kan wel Windows lezen.
De Linux installatie kan je gewoon verwijderen. zelfs door de Linux partitie te vernieuwen.

Het lijkt mij echter niet dat een nieuwe installatie van Linux zin heeft als je met de Linux live versie Windows niet kunt bereiken.
Wat belangrijk is, hoe is Windows geïnstalleerd? Want daar is iets aan de hand waardoor Linux die partities niet kan bereiken.

Ik gebruik geen Windows dus kan het ook op geen enkele manier proberen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor dirkjanl » Di 26 Jun 2018, 08:42

Wat ik in bovenstaande nog niet tegenkom: Kun je in Nemo in het linkerdeel "Apparaten" zien? De zogenaamde zijbalk?
En als je dat aangevinkt hebt, zijn daar de partities / schijven zichtbaar? Partities die zijn 'gemount' daar staat een rondje met een tekentje in achter, daarvan moet je de mappen en bestanden kunnen lezen. Partities die dat niet hebben: klik op de naam en hij wordt gemount.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Di 26 Jun 2018, 10:04

@ Joan: op mijn oudere computers met dus resp.Mint13 en Mint17 kon ik (en nog steeds) gewoon meteen alle documenten en foto's bekijken die er met Windows opgezet waren... Openen met LibreOffice wat er met Windows Office was opgezet (of binnengekregen)... Ik was daar dus redelijk verbaasd over en blij verrast. Mede daardoor aangemoedigd nu op mijn "goede" computer Mint18.3 gezet (Mint19 lijkt me nog wat voorbarig voor een beginner als ik)
@ dirkjanl: ... wat is Nemo, of hoe kom ik er in? Ik ben dus geen kenner en zeer voorzichtig met "zo diep" in mijn pc te gaan als partities etc. Bij de installatie heb ik die dus wél ingesteld maar "aan het handje gehouden" door de installatieprocedure van "computertip". Ik zal eens voorzichtig proberen of ik je tip kan uitvoeren/beantwoorden...
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Di 26 Jun 2018, 14:15

@ dirkjanl: Sorry, een beginner antwoordt... als een beginner! Intussen Nemo gevonden (ik noem dat "bestandsbeheer", maar ik begrijp dat een gevorderde ook gevorderde namen hanteert ;-) )
Maar belangrijker: JA maar... Ik bedoel, ik kan blijkbaar dus via een omweg bij mijn spullen! bvb muziek afspelen werkt! Maar dus... Ik zie niet de partities of schijven zoals je vraagt, maar onder "apparaten" vind ik enkel de volgende 3 zaken: PRC_RP, Recover, en Boot, met telkens het "uitwip"-embleempje erachter...
Bvb. via "boot" kan ik kiezen: documents en setting/Frans/documents/ ((Frans is mijn voornaam en mijn computernaam)
Dàn kan ik dus een document kiezen en openen! Blij dat het dus "werkt" maar het lijkt me niet de normale handige manier. Alleszins een stap vooruit!!!
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Joan » Di 26 Jun 2018, 16:36

Op de nieuwe pc staat Windows 10 en waarschijnlijk een UEFI-bios, dat veroorzaakt het probleem.
Als je de live versie van Linux Mint 18.3 op de pc met Windows 7 probeert zal je geen problemen ondervinden. Je kunt het uitproberen zonder iets te installeren.

Nemo is de bestandsbeheerder van Linux Mint. https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Nemo
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Documenten en afbeeldingen onbereikbaar in Mint 18.3

Berichtdoor Panda500 » Di 26 Jun 2018, 16:54

Ahum... De Windows 7 is daar vanaf gewist omdat die regelmatig vastliep... (Dat is een Dell Latitude 32 bit. "Afdankcadeautje" van mijn werk toen. Maar hij had wél een redelijk recente nieuwe Hard disc erin zitten, kort voor mijn ontslag, eind 2014).Toen ik hem nadien toch een keer weer aan de praat kreeg meteen de toenmalige Mint 17.3 (?) gedownload en op gezet. Dus W7 toen even later verwijderd, maar ik kon dus gewoon in Linux aan al mijn bewaarde documenten en foto's etc.En nu nog steeds.
Je hebt gelijk met je UEFI : BIOS-verhaal, maar de instructies( van "Computertip") houden hier rekening mee en zeggen wat je vooraf moet aanpassen...
Maar ik kan het eens op die oudere DELL zetten, al neem ik daar liever geen risico mee ;-) Gezien "alles" daar werkt met Mint17 denk ik dat hij dus ook zal werken met Mint18.3, maar het is een 32 bit'er dus zie ik de nood niet in van hem te upgraden. Maar ik begrijp je bedoeling: gewoon eens vanaf de dvd proberen. Dat zal ik eens doen. (al bekijk ik toch eerst even het 32bit-64bit verschil!)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten