Na installatie LM 19 staan alle schijven op read only

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
kneops
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Ma 09 Jul 2012, 21:41

Na installatie LM 19 staan alle schijven op read only

Berichtdoor kneops » Za 21 Jul 2018, 15:51

Ik zet deze vraag maar eens even in het forum voor newbies, want hoewel ik al een jaar of zes alleen maar LM gebruik begrijp ik even niet hoe ik dit moet oplossen. Dat krijg je als het systeem zo stabiel is dat je er nauwelijk naar hoeft om te kijken ;).

In mijn pc had ik een SSD en vier SATA schijven. Een van die SATA schijven ging kapot en dus heb ik ook maar meteen een grotere SSD in de pc gezet voor LM. Na de schone installatie van LM merk ik opeens dat schijven allemaal op read only staan. De nieuwe schijf moest ik na indeling in partities via chown de juiste rechten geven, maar bij alle andere (oude) schijven werkt dat niet en blijf ik de melding krijgen read only.

Hoe krijg ik dit weer goed?
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Na installatie LM 19 staan alle schijven op read only

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 21 Jul 2018, 18:59

Kan je niet na aankoppelen van de schijven in /media/ of /mnt/ (waar ze ook aangekoppeld staan, de folder openen als root en de rechten aanpassen?
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Na installatie LM 19 staan alle schijven op read only

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 03 Aug 2018, 09:59

Het probleem kan blijkbaar te wijten zijn als je schijven gebruikt die NTFS-geformateerd zijn. Je dient een extra-pakket te installeren, namelijk NTFS-3G. De software steekt in het software-centrum,
ofwel installeer je via de terminal

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install ntfs-3g

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten