Linux mint qiana

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Baca71
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 23 Aug 2018, 16:08

Linux mint qiana

Berichtdoor Baca71 » Do 23 Aug 2018, 16:21

Hoi ,

Ik heb op een oude pc linux mint 17? Qiana geïnstalleerd.
Draait al tijden prima.

Vandaag via bestandsbeheer updates gedaan, enkele bestanden, weet niet welke konden niet worden geïnstalleerd.

Pc normaal afgesloten , maar als ik nu opstart komt er een melding dat cinnamon is vastgelopen, en dat er in de terugvalmodus word gestart.

Vervolgens kan ik niks op het scherm, zie ook alleen in de statusbalk onder enkele vakjes zonder iconntjes, vandaar kom ik alleen in voorkeuren voor scherm tabbladen of zo.

Wat kan ik doen?

Alvast bedankt

Baca71
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Linux mint qiana

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 24 Aug 2018, 07:44

Als je voor de updates Timeshift hebt gebruikt om een herstelpunt te maken kan je teruvallen op de installatie voor de update. Indien niet, zullen andere personen moeten helpen. Mijn kennis hiervoor is te beperkt.

Als je updates doet en er zijn foutmeldingen dan ga je best niet door met de updates. Foutmeldingen zijn er dikwijls als er bepaalde bestanden neit goed of niet juist konnen gedwonload worden door internet problemen. Als je dan toch doorgaat zit je met een onvolledige update met onberekenbare gevolgen.
Baca71
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 23 Aug 2018, 16:08

Re: Linux mint qiana

Berichtdoor Baca71 » Vr 24 Aug 2018, 09:49

hoi,

dank je !

een herstelpunt heb ik niet zelf gemaakt, kan het zijn dat Linux er een maakt voor updates worden geintalleerd ?

dat er bestanden overbleven die niet te installeren waren zag ik pas aan het eind van de update. te laat :(

de volgende keer opnieuw opstarten kreeg ik een grijs bureaublad zonder icoontjes.

heb gisteravond alles afgezocht omdat ik dacht dat er een installatie USB moest zijn, zodat ik misschien de installatie kan voltooien ?

niet te vinden , maar vanmorgen op het werk vond ik wel een USB met volgens mij Linux , ga het thuis vanmiddag proberen.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Linux mint qiana

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 24 Aug 2018, 12:05

Met een live USB kan je eerst je home folder ergens veilig zetten zodat je geen belangrijke data verliest en eventueel een herinstallatie. Misschien ineens Linux Mint 19 proberen? Ik heb hem draaien op een vrij oude machine en werkt zeer goed. Als je eerst probeert met een live USB dan weet je al of alles compatibel is met de machine.

Je kan ook proberen te starten in veilige modus en misschien zo alles herstallen. Heb je in het begin (na boot van pc) een menu? Daar kan je dan kiezen. Als je geen menu hebt kan je het te voorschijn halen om direkt na het booten van de pc de shift toets in te drukken en ingedrukt te houden. Soms werkt alleen de linker of rechter shift toets.
Baca71
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Do 23 Aug 2018, 16:08

Re: Linux mint qiana

Berichtdoor Baca71 » Di 28 Aug 2018, 13:25

hoi,

heb uiteindelijk door op te starten via de USB drive met de oude installatie USB , opnieuw een aantal pakketten geinstalleerd.

nu doet hij het weer. niet heel snel. heb alle foto's en belangrijk spul er wel af gehaald.

wat zouden jullie adviseren , C formatteren en dan linux Mint 19 of zo installeren? of alle bestaande installaties laten staan?
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Linux mint qiana

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 28 Aug 2018, 13:46

Als je voldoende ruimte vrij hebt op je harde schijf, zou ik aanraden van een partitie bij te maken en daar de nieuwe versie op te zetten. Zo kan je eerst uittesten of alles naar behoren werkt. Als alles goed werkt copieer je je home folder zodat je alle data ook hebt in de nieuwe versie.

De partitie van de oude versie kan je laten om eventueel later terug te proberen op dezelfde manier als er terug een nieuwe versie is.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten