wegvallen internet bij gebruik pauzestand

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
sjaakstraver
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Zo 11 Feb 2018, 23:14

wegvallen internet bij gebruik pauzestand

Berichtdoor sjaakstraver » Do 23 Aug 2018, 19:13

Beste Mensen,

Ik heb een probleempje met de pauze stand. Als ik deze langere tijd in pauze stand zet meer dan 10 minuten. Als ik dan weer uit pauze stand haalt is mijn internet weg ik heb een bekabeld internet van KPN. Als ik op het internet icoontje drukt staat er de melding kabel niet aangesloten. Zit dit soms in een afstelling? Ik moet dan de computer opnieuw opstarten zodat de pauze toets weinig zin meer heeft.

Met vriendelijke groet,
Sjaak
Lunix mint 21.3 cinnamon
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: wegvallen internet bij gebruik pauzestand

Berichtdoor Joan » Vr 24 Aug 2018, 04:11

Wat de oorzaak is kan ik niet uit je verhaal opmaken. Een oplossing is even de internet kabel loshalen en weer aansluiten.
Er zijn willigt andere oplossingen, maar dan is er meer info nodig.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: wegvallen internet bij gebruik pauzestand

Berichtdoor aartje » Vr 24 Aug 2018, 15:26

Wat de oorzaak is kan ik niet uit je verhaal opmaken. Een oplossing is even de internet kabel loshalen en weer aansluiten.
Er zijn willigt andere oplossingen, maar dan is er meer info nodig.
Ik heb Mint Mate, daar heb je rechtsonderin op de balk een netwerkicoontje, het kan zijn met een rood kruisje er bij, dan is het
netwerk niet ingeschakeld, of zonder rood kruisje dan is het netwerk wel aangesloten. Het zit er in dat dat bij Cinnamon ook zo is.
Zo ja, dan kan je er met de cursor op gaan staan, rechtermuistoets en kiezen voor "Netwerk inschakelen" als er geen vinkje bij staat.
Als er wel een vinkje bij staat haaal je dat weg met je rechter muistoets en daarna zet je het weer aan met je rechtermuistoets.
Misschien helpt dit ... ?
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: wegvallen internet bij gebruik pauzestand

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 24 Aug 2018, 17:58

Goed idee Aartje, en dat brengt mij bij het volgende: gewoon links klikken en op het juiste netwerk klikken. Dat schakelt het netwerk uit en terug aan. Dat euvel had ik met een wifi netwerk met Mint (mate) 18.x
aartje
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: wegvallen internet bij gebruik pauzestand

Berichtdoor aartje » Za 25 Aug 2018, 14:59

Beste Mensen,

Ik heb een probleempje met de pauze stand. Als ik deze langere tijd in pauze stand zet meer dan 10 minuten. Als ik dan weer uit pauze stand haalt is mijn internet weg ik heb een bekabeld internet van KPN. Als ik op het internet icoontje drukt staat er de melding kabel niet aangesloten. Zit dit soms in een afstelling? Ik moet dan de computer opnieuw opstarten zodat de pauze toets weinig zin meer heeft.

Met vriendelijke groet,
Sjaak
Wat je ook zou kunnen proberen is om de "Lease tijd" in je router te verhogen. Als je je computer echt vanaf nul opstart (dus niet vanuit slaapstand)
dan zal die computer bij het opstarten aan je router (kastje van je provider) om een lokaal IP-nummer (internet protocol) vragen. Dat IP-adres stuurt
je router via een zogenaamd DHCP protocol terug aan je computer. Dat noem je ook wel het uitdelen van een lokaal internet-adres aan je computer
door je router. Je router heeft een heel stel nummers uit te delen aan alle apparaten die om zo'n nummer vragen bij het opstarten.
Maar het aantal nummers is wel beperkt. Daarom kan je op je router instellen hoelang het duurt voor het nummer komt te vervallen als je computer
niet aan staat. Als je computer in de slaapstand staat zal dat nummer in de router na verloop van tijd vervallen. Na het ontwaken van je computer
na de slaapstand zal je computer niet opnieuw om een nummer vragen, de computer gaat gewoon verder waar hij gebleven is.
Bij een gehele start van de computer vraagt hij wel aan je router om een IP-nummer uit te delen, die krijg je dan ook netjes weer uitgedeeld, of de
router ziet dat je computer nog in zijn interne tabel van uitgedeelde IP-nummers staat. Vanuit slaapstand opstarten doet hij dat niet en
heb je daardoor geen verbinding.
Bij mij (V10 router van KPN) kan je de tijd voor het vervallen van het IP-adres instellen en wel door in te loggen als admin en te gaan
naar LAN-instellingen->DHCP->DHCPserver. Daar zie je een ingevuld getal bij "Lease tijd" . Deze staat bij mij op 86400 sec (24 uur)

Bij mij zou je dit probleem dus niet krijgen als je computer maar binnen 24 uur weer ontwaakt. Ik heb dit probleem nooit gehad omdat ik altijd
mijn computer geheel down breng en weer opbreng (duurt ca. 20 seconden). Ik ben eigenlijk principieel tegen slaapstanden van computers.
sjaakstraver
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Zo 11 Feb 2018, 23:14

Re: wegvallen internet bij gebruik pauzestand

Berichtdoor sjaakstraver » Za 25 Aug 2018, 17:20

Bedankt voor de heldere uitleg van het probleem, aartje.

onnodig grote quote verwijderd door Joan.
Lunix mint 21.3 cinnamon

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten