koppelen usb stick

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Hogebrugster
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Di 02 Okt 2018, 19:50

koppelen usb stick

Berichtdoor Hogebrugster » Di 02 Okt 2018, 20:31

Voor het eerst Linux geïnstalleerd en heb problemen met het koppelen van een USB-stick. Ik heb het volgende gedaan:
een terminalvenster geopend;
cd /mnt/
su
wachtwoord
De melding die ik dan krijg is : Authenticatiefout. Het wachtwoord is beslist juist.
Mijn vraag is: hoe kan ik dus een usb-stick FAT 32 koppelen aan Linux.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: koppelen usb stick

Berichtdoor Joan » Di 02 Okt 2018, 21:47

Welke Linux heb je geïnstalleerd?
Lees even de "De gouden regels" viewtopic.php?f=1&t=3264

Normaal hoef je niets extra's te doen om de inhoud van een usbstick op de pc te bekijken dan alleen de Bestandsbeheerder te openen waarin de stick dan zichtbaar is.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: koppelen usb stick

Berichtdoor nomko » Wo 03 Okt 2018, 08:53

Voor het eerst Linux geïnstalleerd en heb problemen met het koppelen van een USB-stick. Ik heb het volgende gedaan:
een terminalvenster geopend;
cd /mnt/
su
wachtwoord
De melding die ik dan krijg is : Authenticatiefout. Het wachtwoord is beslist juist.
Mijn vraag is: hoe kan ik dus een usb-stick FAT 32 koppelen aan Linux.
Jij krijgt namelijk geen authenticatiefout vanwege jouw USB stick, maar die authenticatiefout slaat op het feit dat je jouw wachtwoord wellicht verkeerd hebt ingevoerd (letter vergeten, letter in hoofdletter getypt terwijl deze een kleine letter had moeten zijn, 2 toetsen ongemerkt tegelijk ingedrukt, cijfer vergeten).

Normaal gesproken, en dit is Linux distro onafhankelijk, moet je een USB stick kunnen koppelen zonder hiervoor allerlei trucjes in een terminal uit te voeren (plug and play principe). Dat jouw USB stick niet gezien wordt kan te maken hebben dat je die op een andere systeem (en waarschijnlijk met een andere besturingssysteem) niet correct hebt ontkoppeld. Dit heb ik ook wel eens gehad en dat resulteerde in het feit dat mijn USB stick dan ook niet benaderbaar was. Wat je zou kunnen testen is de bewuste USB stick in een Windows machine douwen, de filemanager van Windows openen en kijken of deze dan wel benaderbaar is. Is dat het geval, rechtsklik op de USB stick en kies voor "veilig verwidjeren" of in het Engels voor "eject". Stop hem dan in jouw Linux machine en kijk of hij dan wel correct is gekoppeld en benaderbaar is.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: koppelen usb stick

Berichtdoor nomko » Wo 03 Okt 2018, 11:50

@ Hogebrugster

Let er ook op dat jouw USB stick niet geformatteerd is als exFAT stick. Linux kan met deze formaat niet zo goed overweg aangezien het een Microsoft proprietary filesystem is. exFAT is een upgrade of het FAT file system welke bestanden groter dan 4GiB ondersteunt, het FAT systeem ondersteunt dit namelijk niet. De oplossing hiervoor is simpel:
  • open een terminal
  • type de volgende commando

    Code: Selecteer alles

    sudo apt install exfat-fuse exfat-utils
  • toets jouw wachtwoord correct in. Let op, je zal geen invoer zien als je jouw wachtwoord invult!
Nu zal jouw exFAt geformatteerde USB stick gewoon moeten werken onder Linux.

Nog 1 nadeel van exFAT, het ondersteund geen journalling anders dan het NTFS formaat. Maar wil je de uitwisselbaarheid tussen Windows en Linux behouden en je hebt geen bestanden groter dan 4 GiB, dan raad ik je aan om de USB stick gewoon in het FAT formaat te formatteren.
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten