nieuwe map maken

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
MRoubos
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 17 Sep 2012, 00:12

nieuwe map maken

Berichtdoor MRoubos » Za 06 Okt 2018, 20:31

Ik heb linux mint 19 geinstalleerd en heb Darktable geinstalleerd. Nu wilde ik vandaag mijn fotoś importeren en dat lukte, maar heeft ie ze in de map afbeeldingen een map darktable gemaakt en daar staat de map met mijn afbeeldingen in. Ik heb een 2e harde schijf met mijn fotoś, nu wil ik ze daar heen hebben.
Ik kan op die harde schijf fotoś geen nieuwe map maken of plakken. Hoe krijg ik dit wel voor elkaar?
MRoubos
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 17 Sep 2012, 00:12

Re: nieuwe map maken

Berichtdoor MRoubos » Za 06 Okt 2018, 21:12

Ik zie nu dat de schijf op alleen lezen staat, hoe los ik dit op dat ik er ook op kan schrijven?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: nieuwe map maken

Berichtdoor Joan » Za 06 Okt 2018, 21:26

Ga als Beheerder (root) naar die partitie en wijzig met Eigenschappen de rechten zoals jij ze wilt hebben.
In het muismenu van de partitie staat de mogelijkheid "Open als beheerder" en ook "Eigenschappen".
Wat een muismenu is kun je vinden op de wiki https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?t ... _menu_knop
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
MRoubos
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 17 Sep 2012, 00:12

Re: nieuwe map maken

Berichtdoor MRoubos » Za 06 Okt 2018, 21:55

Heb het open als beheerder gedaan en dan zie ik een rode balk verschijnen en er staat in: extra rechten. Vervolgens klik in eigenschappen aan en klik op rechten en verander bij Eigenaar, Groep en Maptoegang de Bestandstoegang op lezen en schrijven en klik op Rechten op bestanden in de map toepassen. Klik vervolgens op sluiten, maar er veranderd niets. Als ik de eigenaar probeer te veranderen krijg ik de melding dat het bestandensysteem op alleen schrijven staat. De schijf is onder Windows 10 geformateerd in NTFS, maar als ik bij de eigenschappen in Linux kijk dan staat er, bestandensysteem: fuse

Heb nu alleen linux mint, zit op een nieuwe ssd te wachten voor windows, dus kan nu niet kijken wat windows zegd.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: nieuwe map maken

Berichtdoor Joan » Za 06 Okt 2018, 22:03

NTFS zou door Linux Mint herkent moeten worden. Of Windows10 daar een ander indeling van maakt kan ik niet controleren.
Voorheen was het wel mogelijk om in Mint een speciaal NTFS onderdeel te installeren via Programmabeheer, of dat nog goed werkt mer Min19 weet ik ook niet.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
MRoubos
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 17 Sep 2012, 00:12

Re: nieuwe map maken

Berichtdoor MRoubos » Za 06 Okt 2018, 22:15

Heb gelukkig een backup van de foto's en heb de schijf met gparted opnieuw ingedeeld met NTFS en kan er nu wel naar toe schrijven.

Ben nu dik 800Gb aan foto's ernaar toe aan het schrijven.

Heb de laatste dagen, op zoek naar het voor mij lekker werkend linux systeem, verschillende geprobeerd en geinstalleerd. Dit is dan wel op de C schijf, maar misschien is er toch iets gebeurd.
MRoubos
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 17 Sep 2012, 00:12

Re: nieuwe map maken

Berichtdoor MRoubos » Za 06 Okt 2018, 22:15

Alvast bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: nieuwe map maken

Berichtdoor Joan » Za 06 Okt 2018, 22:31

Fijn dat het nu lukt.
Kennelijk eerder toch iets geks gebeurd met de NTFS indeling.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten