Newbie vragen voor aanvang met Mint

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Brutus
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 18 Okt 2018, 14:24

Newbie vragen voor aanvang met Mint

Berichtdoor Brutus » Do 18 Okt 2018, 14:42

Hai, zoals de titel vermeldt moet ik Mint nog gaan installeren.

Even wat Technische specs van mijn laptop:
ACER Aspire 5742G met een Intel Core I5 M460 2.53 GHz (alles uit 2011 - ja, we benne zunig! ;) )
Geheugen uitgebreid tot 8 GB DDR 3
Harde Schijf vervangen door een 456 GB SSD, waarvan 214 GB vrije ruimte
Draait momenteel Windows 10, versie 1803

Ik wil nier nu Mint naast Windows op installeren om te testen.

Wordt er tijdens de installatie automatisch een extra partitie aangemaakt om Mint te installeren, of moet ik van tevoren aan de slag met Partition Magic o.i.d.?
Als ik tevreden ben over Mint en besluit om Windows van de laptop te verwijderen, Kan ik dan gewoon de partitie verwijderen en wordt deze ruimte dan toegevoegd aan de partitie voor Mint?
Zo ja, dan moet ik dus wel eerst mijn Windows data bestanden overhevelen naar Mint. Is daar misschien een tool voor beschikbaar?

Mochten jullie nog andere tips hebben, ook deze zijn uiteraard welkom!

Ik wens jullie nog een Mintvolle dag! ;)
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 100
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Newbie vragen voor aanvang met Mint

Berichtdoor shoshinsha » Do 18 Okt 2018, 15:00

Welkom (ook gij?) Brutus.
Het beste als beginner is: kijk op de site van Pjotr (ook deelnemer aan dit forum) https://sites.google.com/site/computertip/
Een flink aantal antwoorden op je vragen zul je daar terugvinden, wat dan nog niet beantwoord of niet duidelijk is, leg dat dan hier voor,

Ik heb zelf aan de hand van de tips op die site in de loop van de tijd al vier verschillende versies van Linux Mint Xfce geïnstalleerd (o.a. ook op een Acer).

Sterkte er mee,

初心者
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Newbie vragen voor aanvang met Mint

Berichtdoor Joan » Do 18 Okt 2018, 15:06

Linux Mint kan je zelf alles laten doen door bij installatie te kiezen voor "Er naast", waarmee je dan alleen de grootte voor de Mint partitie hoeft te kiezen met een schuifbalkje. Je kunt het ook helemaal zelf instellen met de keuze "Iets anders.
Ik adviseer wel om met de live versie eerst goed te testen en te controleren of alle apparaten onder Mint goed werken. Het grote voordeel is dat je dan weet of Mint goed op die pc werkt en je krijgt ervaring met de programma's en het werken onder Linux Mint.

Als alles goed werk kan je de Windows wissen.

Er zijn in Linux Mint diverse programma's waarmee je de Windows bestanden kunt verplaatsen naar een andere partitie. Merk op dat Linux wel uit Windows partities kan lezen, maar Windows niet uit Linux partitie Dus zorg voor een vrije Windows partitie voor je bestanden of zet ze met Mint over naar een Linux partitie.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Newbie vragen voor aanvang met Mint

Berichtdoor Joan » Do 18 Okt 2018, 15:21

@shoshinsha:
In dit stadium en aan de hand van de vraagstelling vind ik de site van Pjotr te overweldigend. De beste manier om te zien of een distributie op een pc werkt is de distributie uitproberen om de werking van alle apparaten te controleren en wat ervaring op te doen met Linux Mint. Vooral het uitproberen van kopiëren of verplaatsen van bestanden is voor Brutus een belangrijk controle onderdeel voordat hij gaat installeren.

De site van Pjotr kan je gebruiken als je weet of alles goed werkt of als je achteraf toch nog problemen ondervind of iets wilt aanpassen. De vaktaal die daarin voorkomt is voor een beginner in dit stadium vaak onbegrijpelijk.

Ook op de Linux Mint wiki staan beschrijvingen met afbeeldingen hoe Linux Mint werkt.
Linux Mint naast Windows
Linux Mint installeren
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten