Linux Mint start traag op

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Linux Mint start traag op

Berichtdoor Blokker » Do 25 Okt 2018, 11:53

Opstarten versnellen.

Op de site van Pjotr staat bij 29 fouten... pnt 15 een aanwijzing hoe dit kan verholpen worden.
systemd-analyze blame in de terminal geplakt.
Nu komt er een lange lijst, maar die blijft open staan. Wil ik de terminal sluiten, dan komt de melding dat er een proces actief is.
Gaat er iets verkeerd, of duurt dit heel lang?
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 25 Okt 2018, 16:57

Ik begrijp je vraag niet goed. Het onderwerp is "Linux Mint start traag op", maar er kan geen proces actief zijn tijdens het opstarten. Welke lijst komt er op je scherm?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor DeBaas » Do 25 Okt 2018, 17:00

Mogelijk met partitie(s)/disk(s) aan het schuiven geweest?
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Blokker » Do 25 Okt 2018, 17:42

@Wilfried Mestdagh
Zoals aangegeven heb ik het onderstaande in de terminal geplakt en dan verschijnt er een overzicht wat dit commando uitvoert. Alleen blijft er onderaan de lijs in de terminal een cursor knipperen, maar ik kan er verder niets mee.
systemd-analyze blame

@DeBaas
Niets met de partitie uitgevoerd.

Blokker
Gebruikersavatar
Jane
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Do 09 Aug 2018, 10:47
Locatie: België

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Jane » Do 25 Okt 2018, 19:26

Afbeelding

Afbeelding
Lenovo Thinkcentre M70 , Intel Core2Duo E5300  , 8 GB Ram , 160 HDD ,Intel Corporation 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller

Mint 20 Cinnamon ( 64 )
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor mutse » Do 25 Okt 2018, 20:41

@ Blokker
Even een vraag: waarom wil je het startproces van Linux Mint versnellen?
Linux Mint start, met mijn bescheiden mening, toch snel op? Is dat, volgens jou, dan te traag?
Zoals aangegeven heb ik het onderstaande in de terminal geplakt en dan verschijnt er een overzicht wat dit commando uitvoert. Alleen blijft er onderaan de lijs in de terminal een cursor knipperen, maar ik kan er verder niets mee.
Een terminal kan soms wat bedenktijd nodig hebben om verder te gaan omdat er inderdaad iets in de achtergrond gebeurd -- geduldig blijven wachten tot de processen, die bezig zijn, beëindigd zijn.

Een terminal ALTIJD afsluiten door het commando exit in te typen .

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Blokker » Do 25 Okt 2018, 21:22

Het komt bij mij wat traag over en toen ik de computertips aan het volgen was kwam ik dus deze aanbeveling tegen en gedacht baat het niet dan schaad het niet.
Dit zijn inderdaad de beelden die ik krijg.
Of het wat uitwerkt weet ik eigenlijk niet.

Groet, Blokker
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 26 Okt 2018, 13:54

Wat is je totale opstarttijd? Vanaf na GRUB tot het zichtbaar zijn van het bureaublad?
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Peterbeter » Vr 26 Okt 2018, 18:02

De lijst die u na ¨system-analyse blame¨ in de terminal te typen geeft de tijd weer (bij u in seconden..!) die nodig waren voor het starten van de verschillende systeemonderdelen van Mint. Zijn inderdaad respectabel lange tijden als ik ze vergelijk met die op mijn pc. Bij mij zijn dat allemaal tijden in milliseconden (1/1000 seconde). De opstart tijden hangen af van uw systeemconfiguratie: zeg maar ¨de hardware¨ maar ok hoe die wordt gebruikt.
De tijden in uw afbeeldingen gelden voor uw PC met de hardware die u heeft.
Als u in de terminal intypt:

Code: Selecteer alles

inxi -Fxz
krijgt u een overzicht van uw systeem.
Groen is er in vele soorten
Blokker
Junior
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: Do 31 Dec 2015, 14:45

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Blokker » Vr 26 Okt 2018, 22:06

@Wilfried Mestdagh

Dit is niet zo eenvoudig, want de grub komt niet daar er alleen Linux op de HD staat.
Na het Bios opstarten duurt het 40 sec en na het verschijnen van het Linuxsymbool is het 30 sec. (Waar praat ik eigenlijk over)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Joan » Za 27 Okt 2018, 01:45

systemd-analyze blame betekend dat het programma aan het analyseren is (in de terminal). Logisch dat er een waarschuwing komt dat er nog een programma (analyze) bezig is.
Gebruik in de terminal de toetsen CTRL+C om het programma te stoppen voor je het afsluit.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Peterbeter » Za 27 Okt 2018, 13:29

Die ´blame´ in het commando system analyse blame slaat niet op de waarschuwing zoals getoond in de plaatjes hierboven, die waarschuwing krijg je als het systeem nog bezig is.
Er zijn een groter aantal systeem analyse commando´s mogelijk in Linux:
zie bijv: https://www.freedesktop.org/software/sy ... alyze.html
Over sytem analyse blame meldt men:
systemd-analyze blame prints a list of all running units, ordered by the time they took to initialize. This information may be used to optimize boot-up times. Note that the output might be misleading as the initialization of one service might be slow simply because it waits for the initialization of another service to complete.

De opstartijden analyseren is door die onderlinge samenhang met wachttijden behoorlijk complexe materie.
Groen is er in vele soorten
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Linux Mint start traag op

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 28 Okt 2018, 11:04

Na het Bios opstarten duurt het 40 sec en na het verschijnen van het Linuxsymbool is het 30 sec.
Dat is inderdaad traag. Ik heb na 7 seconden het Linux Mint symbool en desktop is actief na 33 seconden. Misschien toch de moeite om uit te vissen wat er traag verloopt tijdens het opstarten.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten