2 beeldschermen met HDMI-splitter

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

2 beeldschermen met HDMI-splitter

Berichtdoor KeesS » Za 03 Nov 2018, 17:09

ca-laptop met LinuxMint 18.3 cinnamon 64 bit.
Als ik onze oude vakantie-foto's en-filmpjes wil laten zien gebruik ik mijn Sony-TV-scherm als 2e beeldscherm omdat dat beeld lekker groot is.
Ik sluit mijn laptop dan met een HMDI-kabel aan de TV en kies daar poort HDMI-2. Hiermee heb ik beeld op de laptop én op het TV-toestel.
Open ik op de laptop Menu> Systeeminstellingen> Beeldscherm> dan zie ik daar de 2 schermen "Sony-TV" en "Laptop LVDS1"
Ik kan beide schermen apart instellen en de knoppen "Aan" en "Instellen als primair" werken. Ook "Schermen detecteren" en ook "schermen spiegelen" is mogelijk.
Kortom, alles op de laptop werkt naar behoren en ik kan mijn filmpjes kijken op 2 schermen.

Desktop-PC met LinuxMint 18.1 cinnamon 64 bit
Nu wil ik dat ook graag doen met mijn desktop-PC. Helaas zit daarop maar één HDMI-poort waar mijn Medion-monitor op aangesloten is.
Daarom heb ik een HDMI-splitter aangeschaft met 1 HDMI-ingang en 2 HDMI-uitgangen.
De splitter verbind ik met de HDMI-uitgang van de Desktop-PC
Aan HDMI-1 van de splitter komt mijn Medion-monitor (bedoelt als 'primair')
Aan HDMI-2 van de splitter komt het beeldscherm van mijn Sony-TV.

Nu mijn probleem:
Via de splitter heb ik op beide schermen hetzelfde beeld van mijn Desktop-PC.
Open ik op de desktop: Menu> Systeeminstellingen> Beeldscherm> dan zie ik daar slechts één scherm, namelijk mijn Medion-monitor
De knoppen "Aan" en "instellen als primair" zijn grijs (niet bruikbaar) en "spiegelen" is niet mogelijk. Ook klikken op "schermen detecteren" doet niets.

Mijn vraag:
Hoe krijg ik beide schermen zichtbaar op mijn monitor en hoe krijg ik de knoppen "aan" en "instellen als primair" en "spiegelen" werkend, zodat ik beide beeldschermen afzonderlijk kan instellen.?
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter

Berichtdoor dirkjanl » Za 03 Nov 2018, 19:30

Ja, dat klopt dat je hetzelfde beeld ziet. Een splitter geeft hetzelfde inkomende beeld weer op twee schermen. Je kan geen twee verschillende beeldschermen aanturen met ieder een ander beeld. Ik heb daar ook naar gezocht, en heb dat gevonden. Het beste is een extra HDMI aansluiting via USB of misschien wel via een pci-slot, maar dat laatste weet ik niet of dat bestaat.

Vriendelijke groet,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter

Berichtdoor KeesS » Za 03 Nov 2018, 22:50

@dirkjanl,
het is niet mijn bedoeling om 2 verschillende beelden aan te sturen, maar ik wil wél beide schermen afzonderlijk kunnen instellen met verschillende resoluties.
Bijvoorbeeld het Sony-scherm 1920 x 1080 (16:9) en het monitor-scherm 1280 x 720 (16:9).
Ze moeten dan wel hetzelfde beeld van mijn foto's of filmpjes op mijn PC laten zien.

Iets heel vreemds doet zich nu voor. (?????)
Mijn desktop-PC geeft nu bij Menu> Systeeminstellingen> Beeldscherm> op de Medion-monitor het beeldscherm weer van de Sony-TV (Sony 72 " . HDMI -1) terwijl deze helemaal niet in gebruik is.
Wederom zijn de knoppen: "Aan" + "instellen als primair" + "schermen spiegelen" grijs.
De knop: "schermen detecteren" is wel zichtbaar, maar bij aanklikken gebeurt er niets ????
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter

Berichtdoor KeesS » Zo 04 Nov 2018, 01:12

Iets heel vreemds doet zich nu voor. (?????)
Mijn desktop-PC geeft nu bij Menu> Systeeminstellingen> Beeldscherm> op de Medion-monitor het beeldscherm weer van de Sony-TV (Sony 72 " . HDMI -1) terwijl deze helemaal niet in gebruik is.
even een 'update'op dit bericht:
Ik heb zojuist gevonden dat als ik de HDMI-kabel van de Sony-TV loskoppel deze op het scherm verdwijnt en dat ik dan gewoon de Medion-monitor weer kan instellen en gebruiken.

Dit houdt in dat hetzelfde geldt voor de Medion-monitor; gewoon loskoppelen van de splitter en dan kan ik de resolutie voor het TV-scherm instellen.

Maar met beide schermen tegelijk via de splitter aangesloten kan ik geen schermen detecteren en/of spiegelen. Wel heb ik dan hetzelfde beeld en geluid op beide schermen.
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter

Berichtdoor DeBaas » Zo 04 Nov 2018, 11:25

Met een splitter kun je één signaal naar meerdere schermen sturen. De PC ziet die splitter als één apparaat.
Gebruik de DVI uitgang van je PC middels verloopsteker/snoer als 2e HDMI uitgang.
DVI is data compatibel met HDMI, al naar gelang de fabrikant specs van je PC met of zonder geluid.
Beide monitoren aangesloten direct op je PC kun je afzonderlijk resolutie, spiegelen enz. wél instellen.
Alie heeft zeer goedkoop de verloopstekers en/of (niet zo dikke) snoeren.
Afbeelding
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: 2 beeldschermen met HDMI-splitter

Berichtdoor KeesS » Zo 04 Nov 2018, 23:55

@DeBaas,
dank voor Uw reactie op mijn probleem. Het is een prima oplossing, maar helaas niet helemaal geschikt voor mij. Zoals ik 'elders' schreef is het voor mij lastig om verloopstekers of snoeren aan/achter mijn PC te bevestigen; ik kan er moeilijk bij komen. Maar ik heb wel meer inzicht gekregen in de mogelijkheden die U beschrijft.

Ik heb besloten om de situatie voorlopig gewoon met de HDMI-splitter op te lossen.
Dus de splitter aan de HDMI-uitgang van mijn PC.
De Medion-monitor met HDMI-kabel aan splitter-uitgang 1.
De TV-HDMI-2poort met HDMI-kabel aan splitter-uitgang 2.
Dan heb ik beeld en geluid van de PC op beide beeldschermen.
De instellingen (resolutie ed) van de Monitor kan ik regelen door de TV af te koppelen (stekker er uit).
De resolutie van het TV-scherm kan ik instellen door de Monitor af te koppelen.
Na het instellen gewoon alles weer even aansluiten en klaar is Kees; met mijn gasten kan ik dan fijn onze oude vakantie-films en -foto's bekijken op het grote TV-scherm.

Voor mij is hiermee het probleem opgelost! Dank aan allen die mij hiermee hebben geholpen !!
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten