mint 64bit

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
bas
Guru
Guru

mint 64bit

Berichtdoor bas » Za 29 Mei 2010, 21:22

Ik gebruik op dit moment Ubuntu 10.04 64bit op mijn dell inspiron 1525 met 4gb geheugen, ik merk met grote rar bestanden uit pakken dat bijv. FireFox even blijft hangen.
Hoe zijn jullie ervaringen hier mee met mint 64bit? ik wil evt. mint 9 installeren, maar wil dan niet het zelfde probleem mee maken als het even kan.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Acer Aspire 5749: Linux Mint Debian Edition Cinnamon

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
midas
Held
Held

Re: mint 64bit

Berichtdoor midas » Zo 30 Mei 2010, 09:47

Hallo Bas, ik heb eerst een paar weekjes met Lucid Lynx (64 bits) gedraaid en nu dus sinds een weekje met Mint 9 (ook 64 bits). Veel verschil is er niet, alleen merk ik dat flash (onder Firefox) het beter doet en het systeem wellicht ietsjes lichter draait met Mint. Ubuntu draait met Evolution en dat is soms een flinke aanslag op menig systeem.

Wat bedoel je trouwens dat Firefox even blijft hangen? Het uitpakken van een groot bestand (vooral beeldbestand) is altijd een flinke kluif voor welk systeem dan ook. Ben je dan ook nog aan het multitasken en heb je andere programma's openstaan dan kun je soms even een knipperend beeld krijgen en zo.

Vind je dat een probleem?
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Zo 30 Mei 2010, 09:58

Het scherm van FireFox word zwart en dan kan je even niks meer doen.
Ik wel wat open staan maar dat zijn nooit meer dan FireFox en Thunderbird, lijkt mij dat dat niet mag uitmaken.
Waar draait mint dan op ?

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
Winkey
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Winkey » Zo 30 Mei 2010, 11:10

Het uitpakken van bestanden uit een archief kost nu eenmaal veel kracht. Meestal komt het bevriezen door het uitpakken omdat als je iets uitpakt schrijft die dat direct weg naar je harde schrijf, als andere programma's ook willen lezen of schrijven krijg je een wachtrij naar je harde schijf dus zullen sommige programma's even blijven hangen. Dit zul je dus waarschijnlijk op alle besturingssystemen (distro's) houden.
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Zo 30 Mei 2010, 11:16

Ik heb een kleine aanpassing gemaakt in mijn etc/fstab kijken wat die nu doet.
als het iets is wat elk os heeft dan moet ik daar gewoon mee leven, alleen dan wil ik nog wel naar een stabieler systeem dan Ubuntu.

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
midas
Held
Held

Berichtdoor midas » Zo 30 Mei 2010, 11:55

Mint 64-bits is de meest stabiele 64-bitter die ik ken. Bij Mint (bij gebruik Mint-update) worden niet alle updates gelijk geinstalleerd, alleen level 1 t/m 3. Bij Ubuntu zijn het vaak de updates die roet in het eten gooien. Raar maar waar. Buiten het feit dat je met Mint (vanaf installatie DVD) een compleet werkend systeem 'out of the box' hebt. Binnen een half uurtje installeren heb je immers een compleet werkend systeem.

Ga dan ook altijd voor een fresh-install (zowel Mint als Ubuntu)...dat levert altijd het meest stabiele systeem op en is bij Mint een fluitje van een cent.

Kortom, Mint heeft het meest stabiele 64-bits systeem dat ik ooit op mijn laptop heb gehad ;)
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Ma 31 Mei 2010, 23:59

Nou ik heb Debian op mijn laptop gezet wat tot nu toe erg bevalt.
Ik maak er misschien nog wel een keer een dualboot van met mint natuurlijk.
Want die is volgens mij Ubuntu voorbij gegaan in alle opzichten.

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding
midas
Held
Held

Berichtdoor midas » Di 01 Jun 2010, 17:38

Bas, Debian Lenny staat hoog op het lijstje van menig Mint-gebruiker op dit en op het internationale forum. Er wordt hier en daar al geexperimenteerd om de mint-tools te laten draaien op een zuivere Debian-install (maar ook op Arch-linux bijvoorbeeld). Mogelijk dat in de toekomst de banden met Ubuntu steeds op lossere schroeven komen te staan...

Maar terug naar Debian. Ikzelf ben ook hevig benieuwd naar hoe Debian zal draaien op mijn systeem...en hoe het installeren zal gaan en alle eigenaardigheden die erbij komen kijken. Ook ben ik die telkens terugkerende halfjaarlijkse releasekoorts meer dan zat en zou weleens een rolling-release willen uitproberen en die gewoon een jaartje of 2 willen laten draaien.

Hou ons dus op de hoogte van je Debian-experimenten! Maak even een aparte topic aan met dit onderwerp. Een aantal forumgenoten zal dit gebaar zeer waarderen (waaronder ikzelf)...

Groet, midas
Maik
Forumbeheerder
Forumbeheerder

Berichtdoor Maik » Di 01 Jun 2010, 18:46

Dat Minttools, Mintmenu etc geport worden naar andere distro's wil nog niet zeggen dat de band met Ubuntu op lossere schroeven komt te staan.

Ik denk eerder dat Linux Mint als basis altijd Ubuntu zal gebruiken. Pas als ze zelf hun eigen Mint repo's hebben en zich nergens op baseren maar een Independent distro worden zoals Pardus bijvoorbeeld, dan wel. :)
Winkey
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Winkey » Di 01 Jun 2010, 19:09

midas schreef:Maar terug naar Debian. Ikzelf ben ook hevig benieuwd naar hoe Debian zal draaien op mijn systeem...en hoe het installeren zal gaan en alle eigenaardigheden die erbij komen kijken. Ook ben ik die telkens terugkerende halfjaarlijkse releasekoorts meer dan zat en zou weleens een rolling-release willen uitproberen en die gewoon een jaartje of 2 willen laten draaien.

Tja het nadeel van Debian voor een desktop gebruiker is dat ondersteuning voor bepaalde hardware of nieuwe software pas later in de repository komt en dan pas in debian stable (voor servers is dit wel ideaal) komen.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Di 01 Jun 2010, 20:17

Mr. B schreef:Ik denk eerder dat Linux Mint als basis altijd Ubuntu zal gebruiken.
Net zoals ze nu de ubuntu repo's gebvruiken, kunnen ze net zo goed de Debian repo's gebruiken, waar bij ze dan nog kunnen kiezen tussen stable, testing en unstable
Afbeelding
bas
Guru
Guru

Berichtdoor bas » Di 01 Jun 2010, 21:06

Midas ik zal een topic aan maken voor debian evaringen van mijn kant en die van andere natuurlijk.

dropbox

Twitter @bdekruijf

Afbeelding

Terug naar “Newbie vragen”