server maken voor xmpp gebruik? assistentie gevraagd.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

server maken voor xmpp gebruik? assistentie gevraagd.

Berichtdoor linuxcar1 » Vr 04 Jan 2019, 12:44

Hallo mensen.

ik wil graag een eigen server maken om gebruik te maken van Conversations op Android.

Na wat searchen op google lees ik hier en daar dat prosody.im het meest simpelste is om te gebruiken.
Maar na zelf te proberen installeren via deze website: https://prosody.im/download/
kom ik niet verder dan prosody te installeren met sudo apt-get install prosody.
Ik begrijp niet wat ik nu verder moet doen ook al word het op deze website https://prosody.im/doc/configure verteld, het is in mijn ogen allemaal hocus pocus:
dus ben er maar mee gestopt gezien ik geen duidelijke installatie instructies kan vinden.

Toen heb ik wat rondgesnuffeld op youtube en ik zag dat Prosody helemaal geen webinterface heeft maar commandline/filebased is?
Daar heb ik nooit wat van gesnapt, vandaar ik ook altijd Linux mint ben gaan gebruiken.

In iedergeval, ik zag op youtube dat Openfire wel een handig duidelijk webinterface had dus ben ik deze gaan proberen.
Maar ook hier kom ik niet ver mee gezien ik hier ook geen duidelijke installatie instructies kan vinden.
Het begint al met welke bestanden ik hier moet downloaden en hoe het daarna verder moet:
http://download.igniterealtime.org/open ... guide.html
Choose either the RPM or tar.gz build. If using the RPM, run it using your package manager to install Openfire to /opt/openfire:
ik heb de .rpm bestand gedownload, hoe installeer ik deze via package manager?

of:
If using the .tar.gz, extract the archive to /opt or /usr/bin:

tar -xzvf openfire_X_Y_Z.tar.gz
mv openfire /opt
ik begrijp dat ik het gedownloade bestand moet uitpakken maar en dan?

Kan iemand mij hierbij helpen?
Het maakt mij niet uit welk programma het word, als ik het maar aan de praat krijg ;-)

Het doel is nu om het uit te proberen op mijn pc, en als ik het eenmaal allemaal onder de knie hebt het op een raspberry pi 3 te installeren zodat die 24 uur p/d aan kan blijven staan.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: server maken voor xmpp gebruik? assistentie gevraagd.

Berichtdoor Joan » Vr 04 Jan 2019, 21:29

Als Newbie lijkt het mij ook niet verstandig om meteen een server met android op te willen zetten.
Als je de gebruiksaanwijzing niet begrijpt, begin er dan niet aan. Servers zijn heel speciale apparaten waarbij de vele instellingen stuk voor stuk belangrijk zijn.

Probeer eerst eens om intern een samba server op te zetten. Daarover is veel informatie te vinden en heb je meteen een beetje idee wat een server is en hoe het werkt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten