Configuratie bij draaien LM vanaf usb-stick.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Configuratie bij draaien LM vanaf usb-stick.

Berichtdoor oldbutMint » Za 26 Jan 2019, 12:14

Hallo,

Op een laptopje hier draai ik LM 19 vanaf een usb-stick.
De laptop heeft wel een harddisk, maar daar staat Windhoos op, die installatie wil ik om redenen niet verwijderen.
Ik blijf dus zitten met de stick. (de harddisk is te klein om hem in twee te delen t.b.v. een dual-boot setup).
Na het booten van de stick moet ik steeds allerlei instellingen wijzigen om de desktop naar mijn zin te krijgen, en elke keer weer Firefox nieuw installeren en zo verder.

Is er een methode om dit te omzeilen?

Ik zou bijna zeggen: boot LM, doe de aanpassingen en schrijf het resultaat naar een andere usb-stick en boot daar dan voortaan van, maar mijn gevoel zegt me dan weer dat dat niet kan. (ik ben geen computertechneut of -nerd).

Heeft iemand hier een suggestie voor?

Dank.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Configuratie bij draaien LM vanaf usb-stick.

Berichtdoor Joan » Za 26 Jan 2019, 18:07

De live versie van Linux Mint kun je alleen instellen na het starten. De wijzigingen worden daarop niet bewaard.

Installeer de distributie op een usb-staafje of externe drive.
Zet de grub bootlader dan wel op de MBR van het staafje/drive.
Daarna blijven alle instellingen in de installatie bewaard.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Configuratie bij draaien LM vanaf usb-stick.

Berichtdoor emvedeesje » Zo 27 Jan 2019, 10:50

1- Je zou ook kunnen overwegen om er een externe HD aan te hangen.
Daarop een linux installeren met de opstartlader op deze externe schijf.
Dan werk je met deze USB-linux-schijf als je van deze USB-schijf opstart, je originele bestaande installatie blijft intact.
De snelheid zal afhankelijk zijn van de versie van de USB-poort.

2- Haal een testbak in huis. Een 64 bitter die te traag werd voor win kan prima dienen.
Trouwens, een testbak is onmisbaar om eerst op te proberen vooraleer iets definitief te doen.

3- Er is ook een "oplossing" op een USB, zoals jij zou willen.
Maar daarvoor heb je een werkende linux installatie nodig om deze USB voor te bereiden.
Met Multisystem kan je meerdere ISO naast elkaar op een USB-stick plaatsen.
En er is een mogelijkheid om een persistence-modus toe te voegen.
De grootte van die zone zal bepalen hoeveel je kan opslaan.
Alle instellingen, vb. taal + toetsenbord + firewall + scherm... blijven daarin opgeslagen.
Je kan ook een beperkt aantal programma's installeren die je meest nodig hebt, vb. chromium...
Alle updates komen ook in deze ruimte terecht. Ook wat je downloadt en bestanden die je opslaat.
Doch dit is eigenlijk een situatie die je niet lang kan aanhouden.
Updates en eigen bestanden gaan die ruimte in een mum van tijd vol krijgen op die kleine USB.
Zo'n Multisystem-USB is eigenlijk enkel interessant om een LIVE-USB op te zetten, persistence toe te voegen, in te stellen, en op deze manier steeds direct op te starten met je eigen instellingen.
Je hebt dus een LIVE-USB volledig in je taal + toetsenbord + enz...
http://liveusb.info/dotclear/index.php?

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Configuratie bij draaien LM vanaf usb-stick.

Berichtdoor Joan » Zo 27 Jan 2019, 19:19

Het is niet altijd mogelijk om op het gereserveerde deel (persistend) de wijzigingen op te slaan viewtopic.php?f=5&t=4302#p23455.

Er is geen werkende Linux Mint nodig om Mint op een USB stick/drive te instaleren. Je moet er wel voor zorgen dat de grub starter voor de externe Mint op de externe MBR komt.
Als je na installatie een interne Linux Mint opstart kun je de externe zelfs in het interne grub-menu opnemen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten