Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor HoewieLoewie » Zo 10 Feb 2019, 14:20

Hoi. Ik ben al jaren een tevreden Ubuntu-gebruiker (het begon ooit met 12.04.LTS) maar sinds kort heb ik op twee oude laptops Linux Mint 19 en Linux Mint 18.3 Xfce Sylvia geinstalleerd. En over de laatste gaat mijn vraag.
Ik ben vandaag bezig om een aantal tips en trucs uit te voeren die op deze site staan:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... html#ID1.5

Onder andere wil ik de swapneiging veranderen en de slaapstand van de CPU. Bij beiden moet met Xed een Admin-bestand worden bewerkt. Ik krijg echter bij dit commando (voor het veranderen van de swapneiging) xed admin:///etc/sysctl.conf in het programma Xed de volgende foutmelding:

Afbeelding

Het lijkt alsof ik de benodigde rechten niet bezit. Wat moet ik doen om die rechten wel te hebben? Ik gebruik het standaard account wat bij installatie is aangemaakt. Ik heb geen andere account aangemaakt.

Alvast hartelijk dank voor jullie moeite. :D
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Joan » Zo 10 Feb 2019, 16:12

Alles buiten je gebruikersmap is van root. Je kunt root worden door sudo te gebruiken en je wachtwoord in te toetsen.
Zet sudo voor is bewerkbaar.
sudo xed admin:///etc/sysctl.conf en sysctl.conf

foutje, sudo xed admin:///etc/sysctl.conf en sysctl.conf
Moet zijn sudo xed /etc/sysctl.conf
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor HoewieLoewie » Ma 11 Feb 2019, 23:12

Hoi. Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het meteen uitgeprobeerd maar het resultaat is hetzelfde met dat verschil dat er bovenin de rode balk nu nog staat "Extra rechten". Verder nog dezelfde foutmelding. :-x
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Joan » Di 12 Feb 2019, 00:57

probeer eens sudo xed /etc/sysctl.conf
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Pjotr » Di 12 Feb 2019, 10:58

Geen "sudo xed" gebruiken! Je verpest dan rechten in je gebruikersmap.

Waarschijnlijk probeer je "xed admin://" te gebruiken in 18.3, en daarin werkt dat niet. In 18.3 moet je nog, als vanouds, "gksudo xed" gebruiken.

Zet eerst je rechten weer goed:

Code: Selecteer alles

sudo chown -R -v $USER:$USER $HOME

Daarna:

Code: Selecteer alles

gksudo xed /etc/sysctl.conf
In Mint 19.x zit geen gksudo meer, en moet je dus wel admin:// gebruiken. De handleidingen op mijn webstek zijn volledig gericht op 19.x.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Joan » Di 12 Feb 2019, 17:11

Een deel van de vervolgberichten is verplaatst naar het Mintcafe
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor HoewieLoewie » Vr 15 Feb 2019, 00:36

Hoi. Het is me inmiddels op een andere manier gelukt. Als je je persoonlijke map opent, zie je linksboven "Bestandssysteem". Een klik met de rechtermuisknop geeft een afrolmenu met o.a. "openen als beheerder". Als je dat aanklikt, moet je je wachtwoord ingeven en opent een nieuw scherm van de bestandsbeheer met een waarschuwing bovenin: "Let op: u gebruikt het root-account, u kunt uw systeem beschadigen". Vervolgens heb ik het pad in het commando volgend het betreffende bestand opgezocht (submap "etc", bestand sysctl.conf voor de swapiness en submap "etc/default, bestand grub voor de CPU-slaapstatus). Een dubbelklik op het bestand opent de Xed bewerker waarna de gewenste commando's kunnen worden opgenomen in het bestand. Opslaan en sluiten, opnieuw opstarten en de gewenste wijzigingen zijn doorgevoerd.

Overigens heb ik als basis dit gebruikt. Volgens mij zijn dat tips en trucs voor Linux Mint 18.3 Xfce want dat staat er boven:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... e-oud.html

Punt 1.5 "Verlaag de swapneiging".

Punt 1.7 "Sla dit niet over". Dit is een link naar deze pagina: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/fouten.html. Bij punt 16 wordt het verlagen van de CPU-slaapstatus behandeld. Nu zie ik dat er boven staat "Oplossingen voor 30 fouten in Linux Mint 19.1" wat me eerder niet was opgevallen. Maar goed, ik was doorgelinkt vanuit tips en trucs over Linux Mint 18.3 Xfce dus ging er vanuit dat deze tips en trucs voor Mint 18.3 golden.
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor Pjotr » Vr 15 Feb 2019, 11:59

ik was doorgelinkt vanuit tips en trucs over Linux Mint 18.3 Xfce dus ging er vanuit dat deze tips en trucs voor Mint 18.3 golden.
Ja, je hebt gelijk dat er wel wat duidelijker gewaarschuwd had kunnen worden. Dat heb ik inmiddels ook gedaan:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... e-oud.html
(rode tekstblok boven de inhoudsopgave)

Voor alle duidelijkheid: mijn webstek is eigenlijk uitsluitend bedoeld voor 19.x, want het bijhouden van de documentatie voor één Mintserie (in het Nederlands en in het Engels) is al werk genoeg voor dit eenmansproject.... Maar terwille van mensen met heel oude computers heb ik daar een kleine uitzondering op gemaakt; vandaar de twee pagina's over Mint Xfce 18.1. Dat blijft echter wel een uitzondering, met alle beperkingen van dien. ;)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
HoewieLoewie
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: Zo 10 Feb 2019, 14:05

Re: Kan de admin-bestanden niet bewerken met Xed.

Berichtdoor HoewieLoewie » Zo 17 Feb 2019, 21:26

Bedankt dat je die uitzondering maakt. Ik vind het erg handig.
HP Probook 6550b met Linux Mint 20.1 Cinnamon 64-bit. :D

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten