toegang sd-card

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

toegang sd-card

Berichtdoor oldbutMint » Ma 18 Feb 2019, 16:20

Hallo,

Sinds een hele poos werkte ik op een laptop met een ingestoken sd-card en LM-Mate 19 op een bootable usb-stick,
Ik boot dan de computer met de ingestoken usb-stick, hij start dan daarmee op. Goed dus.
Om mijn data na het uitloggen te bewaren schreef ik die voor het afsluiten naar de sd-card.
Dit werkte goed.
NB de live-user is hierbij 'mint'.

Nu heb ik in deze laptop de harddisk (die ik dus niet gebruikte) vervangen door een ssd-drive die ik wel ga gebruiken.
Daarop heb ik LM-Cinnamon 19.1 geinstalleerd.
Als een van de users heb ik ook weer een user 'mint' aangemaakt.
Nu het probleem: als ik zonder de eerder genoemde usb-stick de laptop nu start, boot ie met Cinnamon 19.1 en -nadat ik de goede user gekozen heb- met user 'mint' (zoals de bedoeling is), maar ik kan de sd-card (die inmiddels weer in de laptop zit) wel benaderen, maar er geen files vanaf of naartoe copieren/verschuiven.
Hoe kan dat? Het gaat in beide gevallen om user 'mint' (alle files op de sd-card zijn er op gezet en 'van' user 'mint').

Dank voor hulp op dit punt.
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: toegang sd-card

Berichtdoor peer » Ma 18 Feb 2019, 16:54

Linux kent alleen de users die binnen het eigen systeem zijn aangemaakt, de rest is vreemd!
Dus Mate herkent de user 'mint' op de usb-stick maar niet die van cinnamon
en Cinnamon kent de user 'mint' op de ssd-schijf maar niet die van Mate
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: toegang sd-card

Berichtdoor Joan » Ma 18 Feb 2019, 18:19

Als ik het goed begrijp staan er op de SD kaart alleen bestanden van een gebruiker en geen systeem.
Waarschijnlijk hebben de oude en nieuwe gebruiker mint een ander wachtwoord. De SD bestanden horen dan bij een andere gebruiker mint.

Probeer de gebruiks groep eens aan te passen zodat alle mint gebruikers erbij kunnen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: toegang sd-card

Berichtdoor oldbutMint » Di 19 Feb 2019, 17:02

ik heb inmiddels de installatie van mint cinnamon 19.1 vervangen door mate 19.1

in de grafische desktop:
ingelogd als user 'piet'.
ik ben op de desktop van 'piet'.
ik steek de sd-card (die beschreven is toen ik vanaf een usb-stick met linux mint 19.1 'live' werkte) in gleuf, die wordt daarna zichtbaar op de desktop.
wanneer ik op het icoon van de sd-card klik, opent die in een venster
en laat files en andere inhoud zien.
op de desktop van 'piet' maak ik een tekst-file (met 'touch') en schrijf
er met 'nano' (op de commandline) wat tekst in.
na het sluiten van nano heb ik een icoon van de tekstfile op de desktop
van 'piet'.
wanneer ik 'cut' doe met dat icoon en het naar het nog geopende venster
van de sd-card wil verplaatsen, is daar de funtie 'paste' niet beschikbaar (is
grijzig).
'copy' en 'paste' gaat ook niet met die file ('paste' ook dan grijzig).

ik blijk dezelfde file wel te kunnen verplaatsen via de commandline met 'mv' en als ik daarvoor 'sudo mv ... ' gebruik.
(als tijdelijke root denk ik dan).

hoe krijg ik de grafische desktop ertoe het verplaatsen toch te doen?
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: toegang sd-card

Berichtdoor oldbutMint » Di 19 Feb 2019, 17:19

Als ik het goed begrijp staan er op de SD kaart alleen bestanden van een gebruiker en geen systeem.
Dat klopt, het OS stond op de usb-stick, de sd-card was voor opslag van bestanden en directories (met bestandern erin).
Waarschijnlijk hebben de oude en nieuwe gebruiker mint een ander wachtwoord. De SD bestanden horen dan bij een andere gebruiker mint.
Toen ik linux mint vanaf de usb-stick draaide had ik user 'mint' (de standaard die mij gepresenteerd werd), en was er geen pw nodig.
In die toestand heb ik dus langere tijd gewerkt en de files naar de sd-card geschreven.
Bij de nu door mij -op disk- geinstalleerde mate 19.1 kan ik wel een user 'mint' aanmaken (grafisch, users en groups), maar ik moet er perse een pw bij opgeven (anders kom ik niet verder).
Probeer de gebruiks groep eens aan te passen zodat alle mint gebruikers erbij kunnen.
Ik weet zo niet welke groep/group ik dan moet kiezen. Misschien moet ik als user 'mint' (op mijn nieuwe systeem (de hd-install van mate 19.1) een documentfile maken, dan kijken welke 'group' er bij eigenschappen staat, en een file (om te testen) van de sd-card om te noemen van bestaande group naar de group die ik daarnet gevonden heb. Dan zou ik die file na het omnoemen wel met cut en paste moeten kunnen verschuiven naam de desktop van 'mint'...
Is dit wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: toegang sd-card

Berichtdoor Joan » Wo 20 Feb 2019, 04:00

Als je via de live versie (usb-stick) werkt heb je geen wachtwoord nodig en is (was in jouw geval) alles van die mint. De gebruiker Mint met de interne naam mint van de geïnstalleerde versie is een andere gebruiker mint van de live versie, zelfde naam maar intern een andere entiteit.
Kijk maar eens met de geïnstalleerde versie naar de eigenaar van de live mint bestanden en mappen, daar zal waarschijnlijk root bij staan.

Als je via "Gebruikers en groepen" een nieuwe gebruiker aanmaakt is het ook niet verplicht om een wachtwoord in te stellen voor de nieuw aangemaakte gebruiker. Je MOET een wachtwoord invoeren als je een "Beheer" programma wilt gebruiken. Dat is een beveiliging zodat niet iedereen aan het systeem kan sleutelen. Als je zelf geen wachtwoord hebt kun je dat alsnog invoeren als je in het programma "Gebruikers en groepen" kan komen.

Ik bedoel dat je de mappen en/of bestanden die door een andere gebruiker moeten kunnen worden bewerkt ook de rechten voor die gebruiker hebben.
Je kunt je eigen groep-naam of een aparte groep aanmaken en die groep-naam vermelden bij de gebruikers die in bestanden/mappen van die groep mogen werken.
Bestanden va root kun je alleen als root bewerken, dus eerst in Bestandsbeheer de/een locatie met "Openen als beheerder" openen en dan kan je (bijna) alles bewerken en de eigenaar aanpassen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: toegang sd-card

Berichtdoor oldbutMint » Za 09 Mar 2019, 14:11

Even feedback: het is inmiddels gelukt user en group van de files / mappen op de sd-card te veranderen zodat de andere user erbij kan (er de eigenaar van is).
Dank voor de hulp op dit punt.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EduardB en 13 gasten