Laatste update internet verbinding gesloopt?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Laatste update internet verbinding gesloopt?

Berichtdoor linuxcar1 » Za 20 Apr 2019, 12:43

Hallo
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik kan sinds gisteravond geen verbinding meer maken met het internet op mijn pc.
Met andere apparatuur kan ik wel het internet op dus het ligt duidelijk aan de pc.
Nou begrijp ik niet helemaal waarom, misschien kwa laatste update?
Hebben jullie hier ook last van? en wat kan ik doen of dit probleem om te lossen?
(linux mint 19.1 cinnamon)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Laatste update internet verbinding gesloopt?

Berichtdoor dirkjanl » Za 20 Apr 2019, 13:07

Eerste gedachte:
Start eens op met de vorige kernel. Dat doe je door in Grub de tweede regel te selecteren.
Vr gr,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: Laatste update internet verbinding gesloopt?

Berichtdoor linuxcar1 » Za 20 Apr 2019, 18:13

Eerste gedachte:
Start eens op met de vorige kernel. Dat doe je door in Grub de tweede regel te selecteren.
Vr gr,
ik werk niet zoveel met linux mint en dus ben ik niet bekend mee.
Kunt u kleine stappen plan uitleggen wat ik moet doen?

Bijvoorbeeld: Schildje -> view -> linux kernels..
Dan zie ik aan de linkerkant staan: 4.18 en 4.15
en daarnaast nog een rij met allerlei nummers.

Wat moet ik precies doen?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Laatste update internet verbinding gesloopt?

Berichtdoor dirkjanl » Za 20 Apr 2019, 19:03

Computer afsluiten. Opnieuw opstarten, in het Grub menu de Geavanceerde opties selecteren en enter geven. Dan een kernel selecteren met één nummer lager. In mijn geval 46 aan het eind in plaats van 47.
En kijk even naar dit video-tje.
https://youtu.be/KddBou_o83M

Vr gr,
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Laatste update internet verbinding gesloopt?

Berichtdoor DeBaas » Zo 21 Apr 2019, 00:15

Rechts onderin op het netwerkicon.
Dan het schuifje uitzetten, 10 seconden wachten en weer aanzetten.
Andere optie, laat het systeem naar hardware zoeken, mogelijk is er een nieuwere driver, type hardware in het zoekvak.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: Laatste update internet verbinding gesloopt?

Berichtdoor linuxcar1 » Ma 22 Apr 2019, 10:43

Hallo
Bedankt voor de reacties.
Even een update:
Toen mijn pc geen internet verbinding maakte en dit probleem niet verhielp na het (2x) opnieuw opstarten van de pc.
Ben ik overgegaan naar mijn laptop gezien ik geen tijd had om verder te onderzoeken (ik heb toen ook dit topic geopend)
Vandaag had ik wat tijd over en wou ik jullie adviezen proberen.
Gek genoeg deed het internet het ineens weer na het opstarten van de pc
Wel is mijn internet super traag. Het duurt dik 5 a 6 sec om een pagina op te laden.
Om te kijken of dit probleem niet aan mijn standaard browser lag heb ik een andere geprobeerd, maar daar is het internet net zo traag. Geen browser probleem dus.
De laptop die op dezelfde internet verbinding hangt heeft wel de juiste internet snelheid. Dus het ligt duidelijk aan de pc.
Computer afsluiten. Opnieuw opstarten, in het Grub menu de Geavanceerde opties selecteren en enter geven. Dan een kernel selecteren met één nummer lager. In mijn geval 46 aan het eind in plaats van 47.
En kijk even naar dit video-tje.
https://youtu.be/KddBou_o83M

Vr gr,
Nou wou ik alsnog jou advies uitproberen met het mooie gemaakte filmpje van je, alleen krijg ik niet het grub menu tevoorschijn.
Nou kleine google zoek toch las ik dat je de shift toets ingedrukt moest houden tijdens het opstarten van de pc, maar dit werkt niet bij mij.
Niet bij de linker shift toets, niet bij de rechter shift toets, ook niet met de esc toets.
Hoe krijg jij het grub menu tevoor schijn?

Ik las ook op ubuntu forum dat het grub menu alleen tevoorschijn komt als er 2 distro's draaien. (gezien je dan tussen 2 distro's kan kiezen.)
Gezien ik alleen mint op de pc geïnstalleerd is grub niet mogelijk?
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: Laatste update internet verbinding gesloopt?

Berichtdoor shoshinsha » Ma 22 Apr 2019, 21:20

Kijk eens bij https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... b.html#ID4, tip nummer 4.
Bij mijn HP-laptop (geen dual boot, alleen Mint) werkt de SHIFT-toets ook niet om het Grub-menu te krijgen, de aanpassing van het bestand /etc/default/grub is bij mij iets anders dan nu door Pjotr in de linuxtips wordt aangegeven, waarschijnlijk doordat ik nog een Mint 18.3 gebruikt, terwijl de tips gericht zijn op Mint 19.x
Kijk maar hoe dit werkt, zo niet, dan kan ik mijn bestandsaanpassing wel een keer laten zien.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: Laatste update internet verbinding gesloopt?

Berichtdoor linuxcar1 » Di 23 Apr 2019, 10:04

Eerste gedachte:
Start eens op met de vorige kernel. Dat doe je door in Grub de tweede regel te selecteren.
Vr gr,
Computer afsluiten. Opnieuw opstarten, in het Grub menu de Geavanceerde opties selecteren en enter geven. Dan een kernel selecteren met één nummer lager. In mijn geval 46 aan het eind in plaats van 47.
En kijk even naar dit video-tje.
https://youtu.be/KddBou_o83M

Vr gr,

Kijk eens bij https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... b.html#ID4, tip nummer 4.
Bij mijn HP-laptop (geen dual boot, alleen Mint) werkt de SHIFT-toets ook niet om het Grub-menu te krijgen, de aanpassing van het bestand /etc/default/grub is bij mij iets anders dan nu door Pjotr in de linuxtips wordt aangegeven, waarschijnlijk doordat ik nog een Mint 18.3 gebruikt, terwijl de tips gericht zijn op Mint 19.x
Kijk maar hoe dit werkt, zo niet, dan kan ik mijn bestandsaanpassing wel een keer laten zien.
Okeeee, bedankt allemaal alvast.
Het is me gelukt het grub menu te activeren en de pc op te starten in de vorige kennel.
Helaas is het probleem van trage internet niet verholpen en is het nog steeds slaapwekkend traag.
linuxcar1
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 07 Okt 2017, 15:04

Re: Laatste update internet verbinding gesloopt?

Berichtdoor linuxcar1 » Di 23 Apr 2019, 10:40

Valt me nu trouwens op dat wanneer ik vpn activeer mijn internet snelheid weer normaal snel is.
Wanneer ik vpn deactiveer is het weer traag.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten