Herstel directory na mislukte backup met rsync

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oftheair
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Di 15 Apr 2014, 19:20

Herstel directory na mislukte backup met rsync

Berichtdoor oftheair » Wo 26 Jun 2019, 17:34

Het systeem bestaat uit een Lenovo laptop met een externe USB harddisk en LinuxMint 18 Cinnamon 64 bit besturingssyteem.
Getracht met rsync een backup van de harddisk te maken op een USBstick genaamd TOSHIBA.
Tijdens het backup proces zag ik een deel van de bestanden in de prullenbak verdwijnen. Daarom rigoureus het backup proces gestopt door de USBstick uit de laptop te trekken. Ik meen de mappen uit de prullenbak te hebben kunnen terugzetten, maar niet naar de oorspronkelijke plaatsen.
Het terugzetten van mappen uit de prullenbak kon alleen wanneer ik de bestemmingsmap een andere naam gaf. Zo werden de bestemmingsmappen e en f veranderd in respectievelijk ex en fx.
Het resultaat is nu:
Op de harddisk bevindt zich een directory D met een totale opslagruimte: 60 GB en met een inhoud: 59405 elementen, in totaal 33,7 GB. In de directory D bevindt zich een map D met inhoud:12513 elementen, in totaal 9,3 GB. En op de USB stick een deel van D te weten: 11896 elementen, in totaal 10,3 GB.
Op de USBstick Toshiba vind ik ook weer de structuur van de directory D, dus TOSHIBA -a-b-c-d-e..z. De letters a t/m z en D staan voor gelijke mapnamen, maar inhouden van die mappen zijn verschillend of kunnen verschillen.
Schema huidige situatie:
Afbeelding
Vraag 1: Hoe herstel ik de oorspronkelijke structuur en inhoud van directory D uit de brokstukken:
D, submap D/D, prullenbakstukken ex en fx (prullenbak is nu geheel leeg) en stukken uit USBstick TOSHIBA ?
Vraag 2:
Hoe maak je met behulp van rsync een backup van D zonder dat er bestanden en/of mappen in de prullenbak verdwijnen? Alle geraadpleegde litteratuur over rsync vind ik onduidelijk.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Herstel directory na mislukte backup met rsync

Berichtdoor Joan » Do 27 Jun 2019, 04:08

Heb je het terminal commando rsync gebruikt of een programma met die naam?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Herstel directory na mislukte backup met rsync

Berichtdoor VuurVosje » Do 27 Jun 2019, 12:03

Luckybackup is een mooie GUi voor rsync.
Minder kans op fouten, en je kunt een 'Trail run' doen om het eventuele resultaat te zien zonder grote gevolgen.
Bovendien kun je makkelijk 'Tasks' aanmaken en die steeds weer gebruiken.
oftheair
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Di 15 Apr 2014, 19:20

Re: Herstel directory na mislukte backup met rsync

Berichtdoor oftheair » Do 27 Jun 2019, 17:17

Beste Joan,
Ik heb de backup trachten te maken met behulp van het terminalcommando rsync [-nav]... SRC [SRC]... DEST gevolgd door rsync [-av]... SRC [SRC]... DEST. Bij het bekijken van het resultaat van de "Dry Run" heb ik kennelijk over het hoofd gezien dat een deel van de backup naar de prullenbak werd gedirigeerd. De litteratuur over rsync geeft -althans voor mij- geen duidelijk antwoord op de vraag hoe het resultaat van de "Dry Run" moet worden geïnterpreteerd.
De passage onderaan uw reactie is dat een standaardpassage of is er iets mis met mijn 2 vragen en de afbeelding geplaatst met behulp van Imgur?

Geacht VuurVosje,
Het bestaan en de mogelijkheden van Luckybackup zijn mij bekend. Ook rsync via de terminal heeft de optie Dry Run. Daarvan heb ik gebruik gemaakt, maar kennelijk zonder de juiste reactie van mij.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Herstel directory na mislukte backup met rsync

Berichtdoor Joan » Vr 28 Jun 2019, 00:00

"De passage onderaan" is dat een standaardpassage.

Volgens mij worden er met -av bron doel geen bestanden in het doel gewist die niet in de bron staan.
Is het mogelijk dat je hebt gezien dat de te kopiëren bestanden in het doel eerst worden gewist voordat die bestanden uit de bron worden overgezet?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten