filter 'defect'

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Joncheere
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 14 Aug 2019, 07:38

filter 'defect'

Berichtdoor Joncheere » Wo 14 Aug 2019, 07:47

Hallo, bij upgraden krijg ik de melding:
U heeft 5 defecte pakketten op uw systeem.
Gebruik het filter 'defect' om deze te vinden.
Ik heb geen flauw idee wat ik daar mee aan moet.

dank en groet
Ben
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: filter 'defect'

Berichtdoor Joan » Wo 14 Aug 2019, 14:25

Waar krijg je die melding en in welke Linux mint versie?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: filter 'defect'

Berichtdoor nomko » Vr 16 Aug 2019, 10:52

Waar krijg je die melding en in welke Linux mint versie?
Melding krijgt hij bij het upgraden van zijn systeem en dat kan op minimaal 2 manieren a) via Update manager en b) via de terminal met een commando. Dit is Mint versie onafhankelijk!

U heeft 5 defecte pakketten op uw systeem.
Gebruik het filter 'defect' om deze te vinden.
Het filter "defect" is te vinden in Synaptic. Als je Synaptic opent dan zie je aan de linkerkant onderin een aantal knoppen waaronder een knop filter. Klik op die knop en dan zie je welke pakketten een 'defect" veroorzaken. Deze pakketten kan je dan via Synaptic laten verwijderen of herinstalleren afhankelijk wat er moet gebeuren.

Ben je een terminal tijger, probeer dan eerst dit:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get -f install
Deze commando zal jouw "defecte" pakketten bijwerken door de ontbrekende onafhankelijke pakketten te installeren die deze "defect" veroorzaken.

Met de volgende commando kan je controleren of er nog "defecte" pakketten aanwezig zijn en welke pakketten het zijn:
sudo apt-get check
Als je de eerste commando uitgevoerd hebt, kan je de volgende commando's uitvoeren in de terminal om jouw systeem bij te werken. Er zijn gebruikers die zeggend at je dit absoluut niet moet doen omdat het jouw systeem naar de klote helpt, maar geloof me, dit is gewoon regelrechte flauwekul! De grafische update manager doet niks anders dan hetzelfde, in feite is de Update manager een (moeilijk ogende en te uitgebreide) grafische voorstelling van de onderstaande commando:

Code: Selecteer alles

sudo apt update && sudo apt upgrade -y
Zelf voeg ik er nog een commando erachter om mijn systeem compleet te update en dat is:

Code: Selecteer alles

sudo apt dist-ugrade -y
De sleutel -y is een sleutel welke ervoor zorgt dat jij niet elke keer op de J knop hoeft te drukken als er gevraagd wordt om wat te installeren, deze sleutel automatiseert het gehele proces. En neem aan van mij, ik kan je zo 1 doemdenker met mijn neus aanwijzen die halsstarrig vasthoud aan de fabel dat dit jouw systeem compleet vernagelt. Ik gebruik de 3 update commando's al sinds ik Linux gebruik vanaf 2007 en in al die 12 jaar nog nooit 1x een probleem gehad met het upgraden van mijn systemen op deze manier. Je moet je es afvragen op welke manier de grafische Update Manager het systeem update, vaak zijn dergelijke grafische hulpmiddelen niks meer dan een grafische tool cq. weergave van terminal command line instructies.


Succes ermee!
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: filter 'defect'

Berichtdoor Maik » Za 17 Aug 2019, 16:57

.......
Zelf voeg ik er nog een commando erachter om mijn systeem compleet te update en dat is:

Code: Selecteer alles

sudo apt dist-ugrade -y
.......
Het moet dist-upgrade zijn. Toch even opletten i.v.m. typfouten, zeker als het om commando's gaat. (gemodereerd)
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten