Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
freetimeweb
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 24 Aug 2019, 16:11
Locatie: Wieringerwerf
Contact:

Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor freetimeweb » Za 24 Aug 2019, 16:41

Hallo, ben totaal nieuw hier. In Windows ben ik bijna expert, maar linux Mint is andere koek. Heb per ongeluk een handmatige Timeshift op de bootpartitie gemaakt. Daar ik werken met de microsoft muis niet gewend ben ( ik gebruik een Logitech mouse) heb ik in de handmatige Timeshift per ongeluk de boot partitie aangevinkt. Ik heb 3 partities: boot van 40GB, een Swap van 15GB en de home is ca.180Gb (en daar horen de backup bestanden thuis). En je raad het al, Timeshift vloog in een loop en draaide de bootpartitie vol (moest hard reset plegen), zodat nu na opstarten mijn aanmeldscherm in een loop zit. Ik kom er niet meer in. Ook kan ik de Timeshift bestanden niet de Linux Mint Usb live-stick verwijderen, want ik heb geen rechten. Via de terminal kan het ook niet, want daar kom ik dus niet bij. Via de live-Usb stick kwam ik erachter, dat de ruimte op de bootpartitie 0GB was. Wat moet ik doen, om mijn stomme fout weer te herstellen...
Bijvoorbaat alvast bedankt voor de hulp.
Mvgr,
Gerrit
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig problemen...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor Joan » Za 24 Aug 2019, 17:04

Zoals je zult weten worden bij het ostarten gegevens geschreven op voor systeem en gebruiker. Als de boot of home partitie vol ia kan dat niet.
Als je een swap partitie hebt gebruik je kennelijk niet de nieuwste Linux Mint versie, want die heeft een swapfile.

Start op met de live versie en verwijder (met beheerdersrechten root) de timeshift mappen uit de bootpartitie.
Start daarna normaal op.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
freetimeweb
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 24 Aug 2019, 16:11
Locatie: Wieringerwerf
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor freetimeweb » Za 24 Aug 2019, 19:53

Dank voor je antwoord. Mijn zoon is meer deskundig op dit gebied en dus heeft hij het zo gedaan. En ik heb nieuwste Mint 19.2 Tina Cinnamon gedownload. Volgens hem kan je beter een aparte partitie hiervoor nemen, daar slijt een SSD minder snel van, dan een steeds veranderende swapfile in de boot. Maar zoals gezegd, van Windows heb ik meer verstand. Ik heb een live versie opgestart en kreeg geen rechten. Maar ik probeer het nog een keer. Dank voor het snelle antwoord.
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig problemen...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor Joan » Zo 25 Aug 2019, 04:44

Ik denk dat de swap partitie niet werkt als dat niet is aangepast in 19.2 maar kan voor het systeem geen kwaad, kost dan alleen opslagruimte.

Lees eens viewtopic.php?f=7&t=2820&p=14272&hilit= ... ord#p14272
Open de terminal en gebruik daarin in jouw geval gksudo nemo of sudo nemo.
De bestandsbeheerder opent en je kan naar timesift zoeken als root.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
freetimeweb
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 24 Aug 2019, 16:11
Locatie: Wieringerwerf
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor freetimeweb » Di 27 Aug 2019, 12:33

De penquin draait weer. Met de live-cd kon je in een keuzemenu browsen en daar kon Timeshift/snapshots inhoud verwijderd worden. Meteen na opstarten Timeshift weer op de goede partitie/schijf gezet en die op de boot met beheerdersrechten verwijderd. Dank voor de hulp. Over die swapfile van 15GB in een aparte partitie op een ssd zal ik nog eens met een deskundige overleg plegen. Als er teveel slijtage met de Chipscellen wegens delete en schrijven in die kleine partitie is, dan is het beter, om een swapfile te hebben op een grote partitie. Ik zoek het nog uit. Dank voor de ondersteuning in deze.
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig problemen...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor Joan » Di 27 Aug 2019, 14:26

Swap wordt alleen gebruikt als het werkgeheugen vol is.
Als je minstens 8 GB werkgeheugen hebt, zal de swap in normale omstandigheden niet worden gebruikt. Ik heb 4 GB en swapt zelden (minder dan 1x per jaar)
Zet swappiness wel op 10. Kijk hiervoor op https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... iging.html
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor Maik » Di 27 Aug 2019, 14:30

Zie voor SSD optimalisaties hier: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html
Op een SSD wordt een swappiness van 1 aangeraden, zie daarvoor punt 10: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... .html#ID10
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
freetimeweb
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 24 Aug 2019, 16:11
Locatie: Wieringerwerf
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor freetimeweb » Wo 28 Aug 2019, 13:42

Dat swap verhaal is toch interressant. In Windows wordt met geen woord over gerept. Heb het uitgevoerd, zoals beschreven en kreeg de foutkreet in de terminal van:
WARNING **: 13:36:01.129: De opgegeven locatie is niet aangekoppeld. Daarna kreeg ik dat tekstfile en heb de toevoeging gedaan en gesaved. Maar de waarde bleef 60. Over welke lokatie heeft Linux het dan?
.
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig problemen...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor Joan » Wo 28 Aug 2019, 15:24

Of Windows iets met swap doet weet ik niet.

Vreemde foutmelding "WARNING **: 13:36:01.129: De opgegeven locatie is niet aangekoppeld". Was die actie in Windows of in Mint? In Mint 19.x is het logisch dat de melding "locatie niet aangekoppeld" kan verschijnen, want die gebruikt geen swap-partitie en staat dan ook niet in /etc/fstab.

Swappiness is geen locatie maar een systeem instelling. Swap-partitie en swap-file zijn locaties.
Veranderingen in het systeem worden pas actief na afmelden (gebruikers wissel) of herstart.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
freetimeweb
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 24 Aug 2019, 16:11
Locatie: Wieringerwerf
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor freetimeweb » Wo 28 Aug 2019, 16:40

Aha, de aktie was in Linux. Wat is dus nu beter : een swapfile of een swap partitie. Linux staat op een 250Gb Samsung SSD, dus veel schrijven zou dan niet erg voor de levensduur zijn. Er is GB ruimte zat. Waarom zoonlief een aparte swap partitie heeft aangemaakt, weet ik niet, Ik was daar niet bij. Waar stel je de swapgroote/partitie dan in. Voor Windows ga ik het schrijven op een swapfile nog even uitzoeken. Alvast bedankt om deze kennis te delen.
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig problemen...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor Joan » Wo 28 Aug 2019, 17:53

Partities kunnen in Linux Mint met Gparted worden bewerkt.

Swap-partities zijn tot Mint 19 de standaard reserveopslag geweest en is voor Mint 19 veranderd in swap-file om niet onnodig opslag te reserveren. Het werkgeheugen is tegenwoordig meestal groot genoeg om daarmee probleemloos te werken. Een swap-file wordt alleen aangemaakt als in Mint 19.x het werkgeheugen vol raakt tot de (rest)waarde van swappiness. Dus swappiness 10 betekent dat als er 90% werkgeheugen in gebruik is de swap wordt geactiveerd.
Met het programma Systeemmonitor kun je mooi zien hoeveel geheugen je hebt en hoeveel er wordt gebruikt.

Swap-partities hebben standaard iets meer ruimte dan werkgeheugen van de pc. Swap-files hebben ook betrekking op het werkgeheugen van de pc.
De grootte van de drive of systeem-partite heeft niets met swap te maken. Swap is een reserve opslag voor als het werkgeheugen van de pc vol raakt, anders zou de pc kunnen vastlopen.

Op de Linux Mint wiki staat ook een verhaal over swap.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor emvedeesje » Do 29 Aug 2019, 08:54

Je kan via de terminal gemakkelijk zien welke swap(s) in gebruik zijn:

Code: Selecteer alles

swapon -s
daar geeft dan vb:
Bestandsnaam Soort Grootte Gebruikt Prioriteit
/dev/sda6 partition 16383996 0 -2
OF
Bestandsnaam Soort Grootte Gebruikt Prioriteit
/swapfile file 1657876 0 -2

En je ziet het ook in bestand /etc/fstab

Basisregels:
-als je een linux-OS installeert op een computer waarop al een swappartitie staat, dan zal deze swap herkend worden en genoteerd worden in /etc/fstab en natuurlijk ook gebruikt worden.
-als je een linux-OS installeert op een computer waarop geen swappartitie staat, dan zal er een swapfile aangemaakt worden IN de installatie en genoteerd worden in /etc/fstab

Achteraf een swappartitie toevoegen, wil niet zeggen dat deze automatisch ook gebruikt wordt. Daarvoor moet ingegrepen worden in /etc/fstab
En het is ook mogelijk om meerdere swapfiles en/of swappartities in gebruik te hebben in 1 OS.

En ten slotte:
Een swappartitie kan interessant zijn als er vb. 2 linuxen op de computer staan.
Elke linux kan dan gebruik maken van deze ene swappartitie.
Dat is dan een plaatsbesparing van enkele GB op de schijf.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
freetimeweb
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 24 Aug 2019, 16:11
Locatie: Wieringerwerf
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor freetimeweb » Vr 30 Aug 2019, 12:40

Dank voor de waardevolle inf0. Linux weet dat de swap partitie bestaat, maar zoals boven beschreven kan ik de swappiness door een *WARNING* niet aanpassen, Swappiness blijft op 60 staan. Blijkbaar kan de wijziging daar niet bijkomen...
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig problemen...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor Joan » Vr 30 Aug 2019, 15:43

Bij mij werkt onderstaande.
- Open als beheerder (root)
/etc
- Open het bestand
sysctl.conf
- Onderaan in het bestand toevoegen
# Verminder de swapneiging
vm.swappiness=10
- Bestand opslaan
- De pc opnieuw starten, alleen afmelden werkt niet.

Op de LMNL wiki staat het hele verhaal.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
freetimeweb
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: Za 24 Aug 2019, 16:11
Locatie: Wieringerwerf
Contact:

Re: Bootpartitie vol, inlogscherm in een loop

Berichtdoor freetimeweb » Za 31 Aug 2019, 12:30

Ik vond het volgende en het werkt, swappiness staat nu op 10.
Eerst voor test onderstaande gedaan en waarde werd aangenomen.
Ook vastgelegd in sysctl.conf: swappiness op 10
Ga dit voor Windows (heet daar pagefile) ook nog even na, want dat draait ook op een SSD...
Pagefile draait nu op een HD partitie in Windows. Dus maakt het niet uit.
Bedankt allemaal voor de steun. Dit is een prima forum!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
The swappiness parameter value is stored in a simple configuration text file located in /proc/sys/vm and is named “swappiness”. If you navigate there through the file manager, you will be able to locate the file and open it to check your system's swappiness. You can also check it or change it through the terminal (which is faster) by typing the following command:

sudo sysctl vm.swappiness=10

or whatever else between “0” and “100” instead of the value “10” that I used. To ensure that the swappiness value was correctly changed to the desired one, you simply type:

cat /proc/sys/vm/swappiness

on the terminal again and the active value will be outputted.

This change has an immediate effect in your system's operation and thus no rebooting is required. In fact, rebooting will revert the swappiness back to its default value (60). If you have thoroughly tested your desired swapping value and you found that it works reliably, you can make the change permanent by navigating to /etc/sysctl.conf which is yet another text configuration file. You may open this as root (administrator) and add the following line on the bottom to determine the swappiness: vm.swappiness="your desire value here". Then, save the text file and you're done!
Mvgr,
Gerrit

Goed onderhoud is weinig problemen...

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten