Printermanager zegt geprint, in printer geen output

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Printermanager zegt geprint, in printer geen output

Berichtdoor oldbutMint » Wo 25 Sep 2019, 13:31

Hallo,

LM 19.1 hier, Mate desktop, op HP laptop welke over wifi aan router hangt, rest netwerk is bedraad, ook naar de router toe.
De HP Laserjet printer is via een standalone printserver aan het bedrade netwerk. Heeft een IP nummer.
Probleem: ik kon altijd van de laptop een tekstfile naar de printer sturen, die werd dan vlot geprint (int het geval van een tekstfile uit een editor).
Sinds kort merk ik het volgende: ik verstuur een tekstfile naar de printer (print opdracht in de file geopend met de teksteditor),
In de taakbalk komt meteen het printericoontje.
Na vele minuten staat het er nog steeds (4-6 minuten b.v.) -terwijl er over het netwerk geen ander verkeer is.
Wanneer ik het icoontje aanklik opent de printermanager en laat zien dat de job wacht op printen.
Dan eindelijk komt er een popup bovenin mijn desktop dat de file naar de printer is verstuurd, en verdwijnt uit de wachtrij in de manager.
Wanneer ik onder de button V kijk, zegt de manager dat de file geprint is.
Maar als ik in de printerlade kijk is er geen output aanwezig. (er zit dus wel papier en een gevulde toner cartridge in de printer, en hij staat ook aan).

Wat is hier aan de hand en wat kan ik doen om e.e.a. te onderzoeken?

oldbutMint
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Printermanager zegt geprint, in printer geen output

Berichtdoor emvedeesje » Wo 25 Sep 2019, 17:54

Je kan wat proberen: start HPLIP Toolbox en je komt in de HP Device Manager.

Klik daar in de linkerkolom op de printer en wacht een tijd.
Na maximum 1 min moet je daar bij Actions 8 onderdelen terugvinden, 9 indien de printer ook kan scannen.
Bij die Actions kan je vb. een Testpagina afdrukken.

Komt er niets bij Actions, dan is dat zeker mis.

In de statusbalk onderaan het venster van HP Device Manager zie je de printer zijn IP-adres (ooit hier ingesteld).

Open nu je browser en geef in de zoekbalk dat IP-adres in.
Je moet daar nu in je printer terecht komen.
Lukt dit niet, dan heeft je printer een ander IP-adres gekregen, en moet dat op de printer opnieuw ingesteld worden.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten