Usb verwijderen

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
petersteinmeijer
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: Za 07 Jul 2018, 09:15

Usb verwijderen

Berichtdoor petersteinmeijer » Za 19 Okt 2019, 11:50

Hallo allemaal

Ik draai Mint op mijn computer en zet wel eens een andere distributie op een USB - drive. Nu moet je in Windows die stick veilig verwijderen anders ontploft de wereld of zoiets. In Windows is dat geen probleem, maar hoe zit dat in Linux ?

Ik wist niet dat in Mint zo 'n Iso schrijver was ingebouwd; is het zo dat het 'unmounten ' ( zo heet dat in het buitenlands ) ook automatisch gebeurt zoals in Bale etcher ?

Groeten

Peter.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Usb verwijderen

Berichtdoor Joan » Za 19 Okt 2019, 16:00

Het is altijd goed om bestanden en programma's te sluiten voordat een opslagapparaat wordt verwijderd of uitgezet.
Er verschijnt ook een melding "Kan veilig worden verwijderd" als een externe opslaglocatie wordt gesloten.
Linux heeft echter niet veel moeite om de gegevens opnieuw te gebruiken bij het opnieuw starten, maar daar mag men niet van uitgaan.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 805
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Usb verwijderen

Berichtdoor DeBaas » Za 19 Okt 2019, 20:23

In de Linux verkenner wordt naast verwisselbare media meestal een pijltje getoond, klik daarop om veilig te verwijderen
of
Met rechtermuisklik op de verwisselbare media, optie (veilig) verwijderen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Usb verwijderen

Berichtdoor Jamint » Zo 20 Okt 2019, 13:51

Het is altijd goed om bestanden en programma's te sluiten voordat een opslagapparaat wordt verwijderd of uitgezet.
Er verschijnt ook een melding "Kan veilig worden verwijderd" als een externe opslaglocatie wordt gesloten.
Linux heeft echter niet veel moeite om de gegevens opnieuw te gebruiken bij het opnieuw starten, maar daar mag men niet van uitgaan.

M.b.t. USB sticks heb ik hierover nog een aanvulling. Sommige USB sticks hadden vroeger een indicatie ledje dat read/write acties zichtbaar maakte. Ik heb er nog enkele in gebruik. 1GB (groen doorzichtige) en 2 GB (blauw doorzichtige) exemplaren van de Hema. Toen en nu zag/zie ik (nog) altijd hetzelfde.... Of het nu Linux is of Mac OS of Windows : Het LEDje van de USB stick knippert nog enkele seconden na de melding dat de USB stick verwijderd kan worden.

Ik denk voorzichtig dat het met modernere USB sticks niet anders is: dat er nog schrijf- of lees actie is kort na de melding dat de USB stick verwijderd kan worden. Daarom wacht ik altijd nog zo'n 5 seconden voor de Stick te verwijderen na de melding.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Usb verwijderen

Berichtdoor emvedeesje » Zo 20 Okt 2019, 16:52

M.b.t. USB sticks heb ik hierover nog een aanvulling. Sommige USB sticks hadden vroeger een indicatie ledje dat read/write acties zichtbaar maakte. Ik heb er nog enkele in gebruik. 1GB (groen doorzichtige) en 2 GB (blauw doorzichtige) exemplaren van de Hema. Toen en nu zag/zie ik (nog) altijd hetzelfde.... Of het nu Linux is of Mac OS of Windows : Het LEDje van de USB stick knippert nog enkele seconden na de melding dat de USB stick verwijderd kan worden.

Ik denk voorzichtig dat het met modernere USB sticks niet anders is: dat er nog schrijf- of lees actie is kort na de melding dat de USB stick verwijderd kan worden. Daarom wacht ik altijd nog zo'n 5 seconden voor de Stick te verwijderen na de melding.
Ik denk dat hier een grond van waarheid in zit.
Reeds 2 maal heb ik het voor gehad dat een USB-drive opeens readonly geworden was. Ook met een USB-stick had ik hetzelfde.
Voor de veiligheid wacht ik zelfs nog wat langer dan die 5 sec.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten