Pauzestand Linux Mint

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Barrel69
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: Vr 15 Nov 2019, 09:41

Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor Barrel69 » Do 28 Nov 2019, 06:32

Hallo, wederom een vraag, als ik de PC wil uitzetten kan ik kiezen uit 4 opties : pauzestand, opnieuw opstarten, afbreken en uitzetten.
Als ik de pauzestand gebruik dan kan ik de PC alleen maar actief krijgen door de aan/uit knop van de PC in te drukken, dan wordt het scherm weer zichtbaar maar alles lijkt vast te lopen. Toetsenbord en muis blijven 'bevroren' De enigste optie is dan schijnbaar de stroom eraf en opnieuw opstarten.
Doe ik iets niet goed of zijn het de instellingen ?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor stegiman » Do 28 Nov 2019, 09:07

Welke processor en hoeveel geheugen heb je?
Barrel69
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: Vr 15 Nov 2019, 09:41

Re: Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor Barrel69 » Do 28 Nov 2019, 09:13

Intel© Core™ i5-4460 CPU @ 3.20GHz × 4
7.7 GiB
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor dirkjanl » Do 28 Nov 2019, 12:49

Waar het precies staat weet ik niet, maar het wordt afgeraden de pauze- of slaapstand bij Linux Mint te gebruiken. Met die snelle afsluit en starttijden is het tijd-voordeel van zo'n stand ook gering. In het begin heb ik de pauzestand vaak gebruikt, maar zo af en toe werkte iets na het opnieuw in bedrijf zijn niet goed meer. Ben er mee gestopt. Zoek er maar eens op.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor stegiman » Do 28 Nov 2019, 16:43

Waar het precies staat weet ik niet, maar het wordt afgeraden de pauze- of slaapstand bij Linux Mint te gebruiken
Ik doe dat heel veel per dag en dat maanden lang.
Totaal geen probleem hoor.
Je kan dan startknop ofwel spatie klikken.

Klik op start en dan systeeminstellingen en daar bij apparatuur klik je op energiebeheer en daar zou je zo moeten instellen:

Afbeelding
Barrel69
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: Vr 15 Nov 2019, 09:41

Re: Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor Barrel69 » Do 28 Nov 2019, 18:18

Ok, zo heb ik het ingesteld, echter hoe kom ik uit de pauze stand ? Als ik de aan/uit knop in druk gaat het scherm wel weer aan en krijg ik het schermpje 4 opties : pauzestand, opnieuw opstarten, afbreken en uitzetten. Maar ik kan niets kiezen want de muis reageert niet...
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor Joan » Do 28 Nov 2019, 21:44

Het is niet slim om de Aan/Uit Stroom knop op pauze te zetten omdat dan elke optie om de pc uit te zetten wordt onderbroken door het programma en dat kan, zoals in dit geval, problemen geven.
Zet hem eens op Vragen, dat krijg je hetzelfde venster en zit er geen programma tussen.
Kijk ook eens of na het uitschakelen van het scherm opnieuw moet worden aangemeld.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor stegiman » Vr 29 Nov 2019, 00:32

Door op pijltje te klikken met de muis krijg je verschillende mogelijkheden. (in mijn geval is dat pauzestand)

Code: Selecteer alles

Het is niet slim om de Aan/Uit Stroom knop op pauze
Zelfs in de pauzestand haal ik mijn usb-stick eruit en kan nog altijd op startknop of spatie klikken om weer wakker te maken zonder usb-stick
Zo handig is Linux Mint
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor Joan » Vr 29 Nov 2019, 04:59

stegiman, werkt de Aan/Uit knop normaal als er een probleem is met de pauze stand of schermblokkering als deze wordt gebruikt voor de pauze stand?

"Zo handig is Linux Mint" maar je mist waarschijnlijk de basiskennis van bestanden openen en sluiten.
Elk systeem Wi Ap Li maken werkbestanden aan die moeten worden gesloten om verwarring met het origineel te voorkomen. Windows gaat daar lastiger mee om en kan bij heropenen van het niet afgesloten bestand of programma de melding "Niet te openen" geven. Linux laat het werkbestand staan waar het staat waardoor je de volgende keer daarmee weer verder kan werken, je kan zelfs direct het oude bestand openen.
Als een pc/laptop direct afsluit doordat iemand over het netsnoer struikelt of een extern opslag apparaat eruit wordt gehaald zonder deze vooraf te hebben afgesloten, zullen de actieve bestanden en programma's open blijven staan en resten niet afgesloten delen achterlaten. De Uit knop kan nog wel eens een waarschuwing geven dat er nog iets in behandeling is. Deze resten zullen worden gecontroleerd als je de bewuste bestanden of programma's weer vanaf dat medium start en mogelijk met de instelling zoals je het eruit had getrokken, met of zonder waarschuwing.
Dit is makkelijk te controleren met Firefox door de PC uit te zetten zonder FF af te sluiten. Herstart de pc en je krijgt de vraag of je FF wilt herstellen. Of open met LibreOffice een bestand en sla het op in het bureaublad. Je vindt daar dan het .~lock. werkbestand. Lastig als je dat bestand ergens anders had bewerkt en later op het medium met het niet afgesloten bestand de vraag krijgt of het moet worden bijgewerkt. Je weet dan niet wat er zal worden bijgewerkt, maar met die link naar .config vind je haarfijn het oude bestand wat je direct kan openen om de verschillen te ontdekken.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Pauzestand Linux Mint

Berichtdoor stegiman » Vr 29 Nov 2019, 12:50

Code: Selecteer alles

"Zo handig is Linux Mint" maar je mist waarschijnlijk de basiskennis van bestanden openen en sluiten.
Ik denk zelfs dat je in verleden denk.
Als ik weg moet en Linux staat in pauzestand denk je echt dat ik eerst wakker maakt?
Nee, gewoon voor de tweede keer startknop drukken en usb-stick eruit.
Nooit probleem mee gehad.

Trouwens dat doe ik toen ook bij Windows 10 hoor.
Men zegt ook dat je in veilig verwijderen moet klikken.

Bovendien is mijn usb-stick al een paar jaar oud.
Trouwens: alla data's staan op usb-stick 3.0 en niet op SSD
Zo werk ik al jaren zo.
Een per week of veel data verandering maak ik een tweede backup op usb-stick 2 en derde backup op NAS.

Het enige wat je wel moet opletten dat je geen vaste taken geeft aan usb-stick zoals backup.
Dat is iets anders.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten