I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
WillemR
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Vr 13 Dec 2019, 22:44

I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor WillemR » Za 14 Dec 2019, 23:22

Ik ben net paar weekjes bezig met Linuxmint en heb wat algemene vraagjes.
Ik ben dus ook al aan het inlezen, al aardig wat pagina's van Pjotr gelezen, prima werk.
En ik ben bezig om Linuxmint op een, aardig grote 18,4" Asus N90sc uit 2008, laptop te installeren die ik dagelijks gebruik, bijna altijd online.

Echter ik begrijp nog niet echt wat de verschillende kernel versies voor invloed hebben op de security.
De info hierover die ik tot zover heb kunnen vinden is niet helemaal duidelijk en spreekt elkaar soms wat tegen.

Het gaat mij er vooral om dat ik zo veilig mogelijk online kan zijn .

Dus mijn vraag is, uit het oogpunt van beveiliging, is het dan aan te bevelen om de nieuwste kernel, of zo nieuw mogelijk, te gebruiken?

Ik begrijp dat de kernel vooral zorgt voor de communicatie tussen de hardware en de rest van de software maar lees zo nu en dan toch ook de er security updates in de kernel zitten.

En een andere reden voor mijn vraag, ik ben de lm installatie op mij laptop aan het uitproberen de versies 19 - 19.3 krijg ik zo 123 niet aan de praat, live krijg ik wel gestart en daarna lukt een installatie wel alleen daarna blijft het bij booten hangen, maar versie 18.3 cinamon 64, werkt wel, probleemloze installatie en,tot zover werkt het prima zonder problemen.

Echter tijdens updaten liep ik dus tegen een probleempje aan, na verschillende pogingen ben ik erachter gekomen dat kernel 4.10 die in 18.3 zit dus prima werkt, andere versies 4.11 en 4.13 starten dus tot zover ook zonder problemen, echter met kernel versie 4.15 een hoop boot problemen.
Diverse versies van 4.15 geprobeerd, echter geen succes.
( volgens mij een probleem met nvidia grafische chip die hierin zit)


Dus mijn vraag, is het gewoon veilig om kernel 4.10 te blijven gebruiken of is het toch beter om tijd en energie te steken in het proberen lopend te krijgen van een kernel van de 4.15 serie

En dan natuurlijk de extra vraag, kan ik met kernel 4.10 ook probleemloos upgraden naar lm 19 - 19.3.

Heb dit al getest en had het na beetje werk, geupgrade naar 19 - 19.1 - 19.2 op kernel 4.13, dit startte nog steeds zonder problemen, verder niet uitgebreid getest.


Dus ik hoop dat iemand mij wat duidelijkheid kan geven.


N.b. ik weet dat mogelijke bootproblemen in de release notes en diverse forum posts en door Pjotr al beschreven zijn, en al diverse oplossingen geprobeerd maar nog geen werkende oplossing kunnen vinden.
Dus als het advies is dat het toch beter is om naar kernel 4.15 te gaan, voor o.a. de LTS ondersteuning dan zal ik via een nieuwe post op de goeie plek wat meer ondersteuning vragen.

Bij voorbaat dank



stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor stegiman » Zo 15 Dec 2019, 00:08

Je bent totaal verkeerd bezig.
Installeert Linux Mint gewoon zoals Linux mint jou voorstelt en dat zonder enige nadenken over kernel versie.
Doe verder niks.......maar ook niks.
Linux Mint is bekwaam genoeg om bijna dagelijks jou laten weten dat er een update is en dan kan je bijwerken.
De huidige kernel van Linux Mint = 4.15.0-72

Een voorbeeld: ik heb een touchscreen scherm en na een tijdje heeft Linux Mint de juiste driver geïnstalleerd zonder mijn enige tussenkomst.
Dus kan ik op de beeldscherm met mijn vinger klikken.

Linux Mint 19.3 is beta en dat betekend dat er fouten in kunnen zitten en doe worden getest door mensen die kennis van hebben.
Dus 19.2 is voorlopig goedgekeurd.

Leer met Linux werken en langzaam kan je meer en meer.
De grote fouten die men maakt is teveel willen doen met Linux.
Begin met installeren van bijvoorbeeld printer, verbinding maken met uw smartphones, kaartlezer installeren.
Dat zijn normale dingen dat je ook doet bij Windows
Je kan in Linux ongelooflijk veel programma's installeren dat totaal gratis is.
Bij Windows moet je meestal voor betalen.
Dat is de sterkste van Linux

Ik ben van april bezig met Linux en heb geen Windows.
Tot op heden heb ik niet één probleem tegen gekomen.
Toch werkt alles prima.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor Joan » Zo 15 Dec 2019, 00:18

Veiligheidsupdates zijn aanpassingen van onderdelen van Linux Mint in verband met betere veiligheid. Dit kan in alle onderdelen van LM zijn en niet alleen de kernel.
De beste kernel voor een systeem is de kernel die wordt geleverd bij de distributie. Die is daar speciaal op getest en daar wordt ook speciale aandacht aan besteed om deze voor die distro up to date te houden. Een distro kernel zorgt er in eerste instantie voor dat de meest gangbare apparaten door de computer kunnen worden herkend en er op een veilige manier mee kunnen werken. Verder heeft elk programma zijn eigen beschermingniveau tegen ongewenst gebruik.
Oudere c.q. nieuwere kernels kunnen op oudere c-q. nieuwere apparaten iets beter werken. In de nieuwste kernels zitten de aansturingen voor de meer nieuwere apparaten maar kunnen ook meer onzekerheden (fouten) bevatten.

Ga er dus vanuit dat de kernel en programma's het veiligst werken en ook goed worden onderhouden in de distro waarmee het wordt geleverd.
Ga je andere dan Linux Mint kernels of programma's (externe) installeren dan wordt de werking en veiligheid al minder zeker en minder controleerbaar door de distro.
De veiligheid (instellingen) van je modem/router(s) zorgen ervoor dat de buitendeuren van je systeem bewaakt zijn op een niveau dat jij wilt.
Jij zorgt ervoor dat die bewaking niet kan worden omzeild door weg te blijven van ongure, onbetrouwbare of onbekende locaties.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
WillemR
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Vr 13 Dec 2019, 22:44

Re: I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor WillemR » Zo 15 Dec 2019, 00:37

Hallo Joan,
Dank voor de reactie.

Misschien zie ik het op de verkeerde manier maar om in te haken op jouw antwoord,
lm 18.3 wordt geleverd met 4.10.0-38, en als ik het goed begrepen heb is 4.10 dus eigenlijk geen LTS versie, de 4.10 krijgt dus geen updates meer.
Als ik het goed begrepen heb is in 18 - 18.3 de kernels 4.4 ilts en 4.15 lts, de rest zijn de HWE.
Als ik dit tenminste allemaal goed begrepen heb.

De update manager komt dan wel met de update naar 4.15.0-72, alleen die 4.15 geven bij mij flinke boot problemen.

Dus mijn vraag is het gewoon absoluut veilig om op 4.10.0-38 te blijven of kan ik beter tijd en energie steken om te proberen 4.15 draaiend te krijgen.
Ook meteen beetje naar de toekomst kijkend, upgrade naar 19 - 19.3, kan dat ook veilig en stabiel met 4.10.0-38 of misschien toch beter naar 4.15.0-72
WillemR
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Vr 13 Dec 2019, 22:44

Re: I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor WillemR » Zo 15 Dec 2019, 01:30

Hallo Joan.

Ter aanvulling, duidelijke communicatie is niet makkelijk en helaas ook niet mijn allersterkste punt.
Natuurlijk begrijp ik dat er veel meer factoren zijn aan een veilig internet gebruik.
En ik probeer altijd een context te schrijven zodat de reden van mij vraag duidelijk is, helaas werkt dit ook vaak averechts.

Dus mijn vragen heel simpel.

Is kernel 4.15,xxx veiliger dan 4.10.xxx.?
Wat te doen als je 4.15.xxx niet draaiend krijgt, kan je dan bij 4.10.xxx of 4.11.xxx of 4.13.xxx blijven?
Of kan je dan beter op 4.4.xxx terugvallen?
Is het verstandig om lm 19 - 19.3 op een oudere kernel te draaien?
Kan b,v, lm 19.2 veilig en stabiel op b.v. 4.10.0-38 draaien.?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor Joan » Zo 15 Dec 2019, 04:07

Er is niets mis met je communicatie, dat gaat prima. En als iets niet duidelijk is volgt vanzelf een vraag van andere leden.

Elke kernel die wordt geleverd in een distro is veilig voor die distro. Elke andere (buitenechtelijke ;) ) kernel kan problemen geven en is misschien niet helemaal veilig voor die distro.

Als LM 18.x met 4.10 wordt geleverd is dat de kernel die het best erbij past en is een LTS. Een tussentijdse (veiligheid) update heeft 4.10.x-xx en wordt ook automatisch bijgewerkt tot 2021,. Het blijft 4.10.

Als je zelf de kernel veranderd, veranderd ook de update van de kernels.
Je kunt de kernel kiezen die je wilt, maar een kernel die niet met de distro is meegeleverd heeft andere kenmerken en wordt misschien niet helemaal door de distro ondersteund.
Heb je de nieuwste apparatuur dan is een nieuwere kernel misschien een betere keus vanwege de herkenning van de nieuwste apparatuur die nog niet in de oudere kernel zit. Maar ze zijn nieuwer en hebben dus minder controletijd gehad en daardoor misschien niet foutloos.
Over het algemeen worden in de looptijd ook nieuwere apparaten ingevoegd met een kernel update van de gebruikelijke kernel.

Normaal kijk ik er niet naar maar voor jouw even gekeken welke kernel in mijn LM 19.2 zit, 4.15.0-72-generic.
(Ik zie nu ook dat er tien oudere versies zijn geïnstalleerd. Die ga ik nu even verwijderen op de voorlaatste na)
Weet je niet welke de beste is, neem dan 4.10 voor LM 18.x en als het je gerust stelt installeer je de veiligheidsupdates die worden aangeboden.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
WillemR
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Vr 13 Dec 2019, 22:44

Re: I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor WillemR » Ma 16 Dec 2019, 14:35

Dank voor de reactie.

Ter verduidelijking, ik gebruik alleen de kernels die in de Update manager van Linuxmint te zien zijn neem even aan die dat die allemaal wel veilig zijn voor de distro.
Linuxmint 18.3 wordt in de live installatie USB/cd met 4.10.0-38 geleverd en geïnstalleerd, echter de update manager komt na de eerste start meteen met een lijstje updates en daar zit ook een update naar kernel 4.15.0-72 bij.
Ik neem dus aan dat die kernel update dus een onderdeel is van de LTS updates.

Echter helaas met die kernel en met alle andere van die 4.15 serie heb ik bootproblemen.

En omdat 19.2 met 4.15.0-72 geleverd wordt denk ik dat het toch wel handig is om te proberen deze versie aan de praat te krijgen.
Als 18.3 over 15 maanden niet meer ondersteund wordt, en dus ook geen updates meer krijgt, is het toch nodig om over te stappen naar de 19 - 19.3 serie.

Dus maar een keertje een post aanmaken op de installatie & boot afdeling.
Kan het beter nu proberen met een eerste nieuwe verse installatie dan over een jaartje.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor Joan » Ma 16 Dec 2019, 18:11

Er is zeker een actieve kernel en kennelijk heb je ook zelf kernels geïnstalleerde.

De actieve werkt op dat moment in je systeem.
Geïnstalleerde kernels zijn wel geïnstalleerd maar niet actief.
Geïnstalleerde kernels worden ook in de update meegenomen.

Verwijder alle kernels behalve de laatste 4.10.x-xx en een reserve. Kijk daarbij ook naar de Details in dat venster, dan kan je zien wat er intern gebeurt.
Herstart daarna voor de zekerheid de pc.

Als LM 18.3 bij jouw nu goed werkt, zorg dan voor een goede backup en ga er lekker mee aan de slag en probeer alles uit. Over 1 1/2 jaar heb je zoveel ervaring met LM dat het installeren van LM 19.3 en het kiezen van programma's geen grote problemen meer zal veroorzaken.
LM 19.x is geen LM 18.x, dus de kernel die daarbij wordt geleverd zou ook bij jouw normaal moeten werken.

Wat betreft LM 19.x, kijk even naar de minimum systeem eisen en vergelijk dat met je eigen systeem. Werkt je pc met UEFI dan kan dat wat extra attentie voor de bios instellingen vragen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
WillemR
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: Vr 13 Dec 2019, 22:44

Re: I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor WillemR » Ma 16 Dec 2019, 22:51

Ik heb i.d.d. verschillende kernels geïnstalleerd, om te kijken wat er gebeurt, maar wel alleen die in de je in de update manager van lm kan zien, lijkt mij dat die wel geschikt zijn voor lm.

Ik heb toch maar besloten om verder te gaan met het proberen om lm 19.2 te installeren, en 19.3 als die klaar is, het lijkt mij niet handig nu 18.3 te doen en over 14 - 15 maande weer helemaal opnieuw.
Probleemoplossen gaat volgens mij het makkelijkste met een verse installatie., dus nu maar meteen de nieuwere versie proberen.
Het is me al gedeeltelijk gelukt om 19.2 te laten booten, en ga voor mijn laatste vragen een item aanmaken in de sectie , installatie & bootproblemen .

Volgens mij is mijn Laptop nog prima geschikt voor lm 19.2, 18,4" Asus N90s Laptop, 4 gb geheugen, 500 GB ssd , helft nu beschikaar voor lm, geen UEFI dus daar ook geen problemen mee, inxi -Fzx straks bij mijn nieuwe post in de sectie, Installatie & Boot.

Nog wel een vraag, bestaat er ook een handleiding voor probleem zoeken, probleem oplossen, ik begrijp dat je bijna alles in de logfiles kan vinden, echter ik kan niet vinden welke logfiles ik dan het beste kan bekijken, en met welke commando's je die het beste kunt lezen.

nogmaal bedankt voor de reactie's
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: I.v.m beveiliging, nut/noodzaak nieuwe kernel versie?

Berichtdoor Joan » Ma 16 Dec 2019, 23:22

Als de laptop niet ouder is dan 10 jaar moet het mogelijk zijn om Linux Mint goed te laten werken. De snelheid van de processor kan wel van invloed zijn op de snelheid van de programma's.
In de systeem map /var zit de map /log waar je aan de namen kunt zien wat de log inhoud zal zijn. Welke bestanden je wilt bekijken hangt af van wat je wilt weten. Een log bestand kan via de Bestandsmanager Nemo worden gelezen door ze als gewoon tekstbestand te openen (dubbelklik).
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten