Zoeken in Nemo file manager

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Zoeken in Nemo file manager

Berichtdoor ppk0 » Di 14 Jan 2020, 14:19

Ik ben een tijd geleden begonnen met LM, maar heb het meeste werk nog steeds op mijn Windows 7 notebook gedaan. Sommigen zeggen dat LM net zo makkelijk is als Windows (maar wel anders). Op zich heb ik al veel uitgepuzzeld, maar ik loop tegen een vrij simpel probleem aan. Wel essentieel voor als ik volledig op Linux wil overstappen.

Installatie: 19.3 met Cinnamon

Hoe kan ik een bestand op mijn HD vinden als ik de juiste naam en folder niet meer weet. Er zijn twee dingen die ik wel weet: een woord dat in de bestandsnaam voorkomt en de extensie. Alleen zoeken op extensie geeft teveel resultaten. Nemo heeft volgens mij geen uitgebreide zoekmogelijkheid. Of zie ik iets (een vinkje o.i.d.) over het hoofd?

Tweede vraag: Hetzelfde als het bestand op een Synology NAS staat. De NAS is in Nemo zichtbaar. Ik kan door de bestandsstructuur wandelen. Maar omdat ik de uitgebreide zoekfunctie in Nemo niet kan vinden weet ik niet hoe ik naar het bestand kan zoeken waarvan ik een deel van de bestandsnaam en de extensie weet. Ik weet ook niet hoe ik dit in de CLI (terminal) moet doen, omdat ik niet weet hoe de NAS in het systeem wordt genoemd anders dan davs://192.168.0.10:5006 (vast IP adres).

mvg, PP
aartje
Senior
Senior
Berichten: 200
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Zoeken in Nemo file manager

Berichtdoor aartje » Di 14 Jan 2020, 15:06

Ik doe dat in een terminalwindow met het commando "locate".
Doe eerst maar eens in een terminalwindow "man locate" , dan kan je de mogelijkheden zien.
bv.
"locate pietje" geeft alle bestanden en directories weer met "pietje" als string in de naam.
"locate -i pietje" geeft ook de bestanden met "Pietje" weer (dan kijkt het commando niet naar
hoofd- en kleine letters.
Houd er wel rekening mee dat de database waar naar de namen instaan maar één keer per
dag wordt ge-update.

Je kan natuurlijk ook het volgende doen:
sudo find / -print | grep -i pietje

Die zoekt dan echt door het hele systeem naar "pietje" (met of zonder hoofdletters),
maar dat duur veel langer.
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: Zoeken in Nemo file manager

Berichtdoor ppk0 » Di 14 Jan 2020, 15:45

@aartje De oplossing werkt. Alleen heb ik find gebruikt zonder sudo. Volgens mij is dat niet nodig. Dus: find ~/ -print | grep -i *woord*.pdf De twee sterretjes omdat woord ergens in de bestandsnaam kan staan. Bedankt.

Nu alleen nog kunnen zoeken op mijn NAS.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Zoeken in Nemo file manager

Berichtdoor Pjotr » Di 14 Jan 2020, 16:04

Probeer het eens met Catfish:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install catfish
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: Zoeken in Nemo file manager

Berichtdoor ppk0 » Di 14 Jan 2020, 16:36

@Pjotr Bedankt. Catfish is wel een mooie oplossing voor de lokale HD. Ik kan inderdaad de NAS kiezen, maar geen map in de root. Het programma gaat de hele 2TB afzoeken. Blijft zoeken en zoeken en zoeken, ik weet niet hoe lang het gaat duren. Dat is niet de oplossing. Dat duurt te lang; 40 min. [PS: Folder werkt wel.]

Oplossing: Ik heb via de webbrowser maar inhelogd op de NAS. Zoeken duurde maar een minutje. Daarna terug naar Nemo en naar de bewuste subfolder genavigeerd om het bestand op te halen. Iets omslachtig, maar het werkt wel redelijk snel.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Zoeken in Nemo file manager

Berichtdoor stegiman » Wo 15 Jan 2020, 00:11

Ik heb getest op mijn Synology NAS.
Als ik *.jpg laat zoeken in nemo/netwerk/nasnaam dan gaat het zeer snel.
Hetzelfde als je simpel bijvoorbeeld op ard laat zoeken omdat ik de naam niet weet en ik heb het meteen.
Je hebt hiervoor totaal geen andere programma voor nodig, zelfs geen browser.

Het enige wat ik kan denken is dat je uw NAS foutief had ingesteld en niet voldoende rechten gegeven.

Indien je meerdere netwerkkabels werkt dan moet je voor ieder netwerkkabelverbinding een aparte IP adres geven.
Je kan in principe NAS een Ip adres geven zoals je wilt maar kies wel een boven de 100 of 100
Poort 5006 heb je zelf ingesteld.
Maar dat heb je niet nodig in uw browser: gewoon de ipadres is voldoende.

Wil je via terminal naar NAS?
ppk0
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Do 24 Okt 2019, 17:30

Re: Zoeken in Nemo file manager

Berichtdoor ppk0 » Wo 15 Jan 2020, 02:24

@stegiman Dank je voor de reactie.

Ik heb het vanavond nog een keer geprobeerd. Nu ging het wel snel. Kan het zijn dat de eerste keer de index nog opgebouwd moest worden en dat het daarom zo lang duurde?

Als het via terminal snel(ler) gaat wil ik dat wel proberen.

In de navigatiebalk van Nemo staat nu: "davs://192.168.0.10:5006/PICTURES"
In het zoekveld geef ik een deel van de naam van het bestand op. Dit werkt.

Ik weet hoe ik moet zoeken, maar weet het pad naar de NAS niet. Bovenstaande pad werkt niet.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Zoeken in Nemo file manager

Berichtdoor emvedeesje » Wo 15 Jan 2020, 09:21

Het kan ook nog via de terminal:

Code: Selecteer alles

kfind
groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten