Slecteren in GRUB lukt niet

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Tomandjerry
Junior
Junior

Slecteren in GRUB lukt niet

Berichtdoor Tomandjerry » Zo 20 Feb 2011, 21:08

Ik installeerde Mint Julia 10.
Bij de opstart zie ik de GRUB netjes verschijnen met de mogelijkheid om een ander OS te kiezen of in de recovery mode te starten.
Normaal gezien ga je door dit menu met de pijltjestoetsten.
Standaard staat het zo ingesteld dat Windows 7 als standaard OS ingesteld staat.
Van zodra ik nu met de pijltjestoetsen naar een andere mogelijkheid wil gaan ( Mint, recovery mode of memtest) start hij door naar mijn Linux Mint.
Ik heb m.a.w. geen selecteermogelijkheid meer.
Heb ik iets over het hoofd gezien in de opstart-manager?
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Slecteren in GRUB lukt niet

Berichtdoor Arie » Zo 20 Feb 2011, 21:18

bedoel je met opstart-manager dat grafische tooltje om grub aan te passen?
zo ja dan denk ik dat je het daar weer mee goed kan zetten

wijzigingen aan grub kan je trouwens beter in de config files doen, ik heb al vaker gemerkt dat dit soort " tooltjes " meer verkloot dan goed doet
Afbeelding
Gijsbert
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Gijsbert » Ma 21 Feb 2011, 16:55

Je hebt inderdaad een punt Arie. Alleen zijn die programma's erg makkelijk voor beginners en leuk om mee te spelen. Ik heb de Startupmanager ook een tijdje gebruikt tot grub2, toen waren niet alle mogelijkheden meer beschikbaar, Burg heb ik ook getest en nu Grub Customizer, werkt best goed. Maar gaat er wat mis, heb je wel een probleem als je niet weet hoe je met Grub zelf om moet gaan. Leer eerst dat en ga dan lekker spelen met dat soort programma's.
Albert
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Albert » Wo 23 Feb 2011, 19:54

Startup manager verandert anders /etc/default/grub en niet direct grub.cfg, dat laatste zou inderdaad wat riskant zijn. En vanuit /etc/default/grub maakt update-grub een nieuwe grub.cfg als je Startup Manager afsluit en iets hebt veranderd. Sinds we Grub 2 hebben gaat dit naar mijn idee betrouwbaar (al mis ik de resolutie 1280x800 na het installeren van de nVidia driver, maar die heb ik handmatig in grub.cfg gezet).

Terug naar “Newbie vragen”