Software installeren en de-installeren.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Software installeren en de-installeren.

Berichtdoor Nightwing » Di 09 Jun 2020, 23:19

Ik werk met Linux Mint 19.3 Cinnamon.

Net als onder Windows, ben ik weer van plan om Virtualbox te gaan gebruiken. Onder anderen, omdat mijn vrouw een Windows 10 laptop heeft en ik vrij wil kunnen experimenteren.
Maar als ik dan in 'Programmabeheer' dat ga opzoeken, dan lees ik (net als bij veel programma's) dat je die het beste vanaf de site van de organisatie kunt installeren. De programma's in Programmabeheer zouden niet, of te laat worden bijgewerkt.

Vraag 1 is dan ook: Van waar uit kan ik het beste programma's installeren.

Dan het de-installeren.
Bij Windows ben ik gewend, dat er bestandsmappen (en registerwaarden) op de computer aanwezig blijven.

Vraag 2 is dus: Ruimt Linux bij het de-installeren alles wel netjes op? Ik weet dat Linux geen register gebruikt.

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Software installeren en de-installeren.

Berichtdoor stegiman » Wo 10 Jun 2020, 00:22

Gewoon bij programmabeheer installeren en ook daar verwijderen.
Dat is het gemakkelijkste.
Het kan zijn dat op het moment dat je installeert misschien niet de laatste versie is maar Linux mint kijkt regelmatig of er een update is voor u programma en zal dat ook voorstellen. (Tot nu toe heb ik nog niet tegengekomen dat het niet de laatste versie is)

Wel nu en dan in terminal onderstaande doen:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Eventueel moet je indien terminal opmerking maak:

Code: Selecteer alles

sudo apt autoremove
100% zal Linux nooit alles verwijderen maar toch zeker 95%

Loop er iets mist; dan altijd zoals ik Windows 10 herstelpunt terugzetten is dat bij Linux Bijwerkbeheer / Bewerken / Momentopname van het systeem
Opgelet: Momentopname wordt enkel het systeem van die datum terug gezet.
Dus geen data of andere dingen.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Software installeren en de-installeren.

Berichtdoor Nightwing » Wo 10 Jun 2020, 00:48

Bedankt voor de snelle reactie.
Wat doen de beide opdrachtregels?
De eerste voert een update uit, maar van wat?
De tweede is een autoremove, maar van wat?

Ik ben goed bekend in de Windows opdrachten, ik moet mij alleen nog (veel) verdiepen in de commando's van Linux. Maar ik kom er wel, zeker met jullie hulp.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Maik
Senior
Senior
Berichten: 251
Lid geworden op: Za 12 Dec 2009, 09:51

Re: Software installeren en de-installeren.

Berichtdoor Maik » Wo 10 Jun 2020, 04:53

sudo apt update ververst de repositories en kijkt of er updates beschikbaar zijn, sudo apt upgrade haalt de updates binnen en installeert ze.
sudo apt autoremove verwijdert overgebleven pakketten en kernels die niet meer noodzakelijk zijn voor het systeem. Dit is geheel veilig.

Overigens kan het updaten van Mint gewoon geheel via het Update Beheer gedaan worden en zonder die terminal opdrachten. Behalve die sudo apt autoremove dan.

Het web staat vol met informatie en dit hierboven is basis kennis van linux die makkelijk terug te vinden is, zoek het eerst zelf eens op, daar leer je van. :) ;)
Neem eventueel de Mint NL Wiki door voor info en tips: https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=Hoofdpagina
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
Wil je een afbeelding plaatsen? Kijk dan hier: Afbeeldingen plaatsen
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Software installeren en de-installeren.

Berichtdoor Nightwing » Wo 10 Jun 2020, 09:27

Dat 'Autoremove' hadden ze misschien beter in het update menu kunnen onderbrengen.

Voor de rest is alles duidelijk, bedankt.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 818
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Software installeren en de-installeren.

Berichtdoor DeBaas » Wo 10 Jun 2020, 11:42

Instellingen die je gemaakt hebt worden per account in je persoonlijke map gezet.
Als deze achterblijven kun je ze daar vinden.
Bijvoorbeeld (Ctrl+H om zichtbaar te maken) ~/.mozilla/firefox ~/.config/google-chrome/ ~/.adobe ~/.thunderbird
~ (tilde) vult automatisch /home/[gebruikersnaam] voor je in.
Ook kunnen er soms (bijna) lege programma mappen achterblijven in /usr/bin/ of /usr/lib64/

Met de terminal:
Standaard kun je een programma verwijderen met
sudo apt remove [programmanaam]
Of, in plaats daarvan, dieper, inclusief configuratie
sudo apt purge [programmanaam]
Restanten van vorige installaties
sudo apt clean
en/of
sudo apt autoclean
Niet meer aan programma's gekoppelde libraries en overtollige kernels
sudo apt autoremove

Verstandig is vóór je zaken met apt gaat doen te zorgen voor een "de laatste" programma index,
sudo apt update
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Software installeren en de-installeren.

Berichtdoor Nightwing » Wo 10 Jun 2020, 11:53

Voor ik mij ga verdiepen in de terminal, ga ik eerst eens kijken hoe ver ik kom met de grafische interface. Ik ben niet van plan om veel dingen te gaan installeren en de-installeren, daar heb ik in het verleden mee geleerd. Maar ik heb al wel in de gaten, dat er in het terminalvenster meer mogelijkheden zijn dan in de grafische schil. Dat was bij Windows ook zo. Wat ik daaruit heb geleerd, is dat je goed moet weten, waar je mee bezig bent.
Aangezien ik volledig Windows vrij wil zijn, is Linux op mijn standaard PC geïnstalleerd. Zodra ik mij wat meer heb verdiept in de Linux commando's, zal ik bovenstaande nog eens rustig terug lezen en kijken in hoeverre ik alles nodig denk te hebben.

Bedankt voor de tips zover.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Wilfried1954
Held
Held
Berichten: 327
Lid geworden op: Ma 08 Dec 2014, 11:26
Contact:

Re: Software installeren en de-installeren.

Berichtdoor Wilfried1954 » Do 11 Jun 2020, 07:24

Vraag 2 is dus: Ruimt Linux bij het de-installeren alles wel netjes op? Ik weet dat Linux geen register gebruikt.
Misschien een sidenote: als je een programma installeert en dat programma maakt zelf mappen en bestanden aan, dan kunnen die uiteraard niet door Linux opgekuist worden. Op dat punt is er geen verschil tussen de operating systemen. Waar er data wordt aangemaakt is de keuze aan de auteur van de software en is meestal niet goed gedocumenteerd. Maar dat is normaal gezien altijd in de persoonlijke folder in een hidden map.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Software installeren en de-installeren.

Berichtdoor Nightwing » Do 11 Jun 2020, 18:03

Bedankt voor de tip Wilfried.
Ik kom onder Android ook wel eens 'verloren' mapjes tegen, maar die zijn niet verborgen.

Tot nu toe ziet mijn systeem er nog schoon uit.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten