Widows partitie

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
VelikoFranc
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Do 13 Aug 2020, 12:11

Widows partitie

Berichtdoor VelikoFranc » Vr 21 Aug 2020, 21:41

Ik heb mijn Mint 19.3 destijds geïnstalleerd naast Windows 10 (dual boot), maar gaande weg heb ik wel zo ongeveer gemerkt dat ik Windows nauwelijks nog gebruik.

Ik had een paar programma's waaraan ik behoorlijk gehecht en gewend was geraakt in Windows, zoals Photoshop en het office pakket en een aantal programma's zoals capture X-D voor mijn Nikon camera's en Garmin voor mijn auto's navigatie systeem.

Ik heb Wine geïnstalleerd (ik volgde een op het internet gevonden procedure hiervoor) en toen ik klaar was had ik Wine 4.0 ipv Wine 5.x .... mijn Nikon programma's draaien er op, Garmin moet ik nog testen, Photoshop.... nou GIMP is ook best een mooi programma.

Stel dat ik mijn Windows partitie vaarwel zeg en de vrijkomende schijfruimte wil benutten voor Mint, kan ik die dan gewoon toewijzen of is het beter even te wachten op Mint 20.1 en een schone installatie doen met de hele schijf als target ?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Widows partitie

Berichtdoor stegiman » Za 22 Aug 2020, 00:09

Heb je Krita geprobeerd want dat lijkt heel veel op Photoshop? (vind je bij standaard bij software)
Nikon (verschillende programma doch niet getest)
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Widows partitie

Berichtdoor Pjotr » Za 22 Aug 2020, 10:18

Stel dat ik mijn Windows partitie vaarwel zeg en de vrijkomende schijfruimte wil benutten voor Mint, kan ik die dan gewoon toewijzen of is het beter even te wachten op Mint 20.1 en een schone installatie doen met de hele schijf als target ?
De kortste klap met de minste kans op problemen, is om de Windowspartitie simpelweg te formatteren in EXT4 en om 'm vervolgens te gebruiken voor "domme opslag". Bijvoorbeeld voor momentopnamen van Timeshift. Die zooi wil je sowieso liever buiten je systeempartitie houden...

Na het formatteren van de Windowspartitie zou ik even sudo update-grub doen.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
VelikoFranc
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Do 13 Aug 2020, 12:11

Re: Widows partitie

Berichtdoor VelikoFranc » Za 22 Aug 2020, 22:07

Krita ziet er veelbelovend uit.

Garmin Express kreeg ik niet geïnstalleerd in Wine, ik kreeg steeds een melding dat ik Microsoft .NET Framework 4.7.2 nodig had voor Garmin Express, accepteren in installeren gaat in het begin goed, maar op ongeveer 40% blijft dat hangen.

Stoute schoenen aangetrokken en Microsoft .NET Framework 4.7.2 offline installer opgehaald, tijdens het installeren hiervan krijg ik een melding dat een nieuwere versie hiervan al is geïnstalleerd, daarna nog eens geprobeerd om Garmin Express te installeren maar die blijft steken op het installeren van Microsoft .NET Framework 4.7.2.

iemand ideeën hoe ik hier voorbij kom, of moet ik dat maar op een andere Windows machine blijven gebruiken?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Widows partitie

Berichtdoor stegiman » Za 22 Aug 2020, 23:23

Misschien kan deze pagina (klik) jou helpen.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Widows partitie

Berichtdoor VuurVosje » Zo 23 Aug 2020, 09:59

thecyberkid
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 16 Mar 2021, 16:36
Locatie: Essen

Re: Widows partitie

Berichtdoor thecyberkid » Za 03 Apr 2021, 10:00

Krita nog nooit van gehoord!
Maar inderdaad lijkt veel meer op Photoshop dan Gimp waar ik als fervent Photoshop gebruiker ook op mijn werk volledig verloren was!
Wat een Forum! Ik ga er meteen mee aan de slag!
Bedankt voor deze tip! ;-)
thecyberkid
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Di 16 Mar 2021, 16:36
Locatie: Essen

Re: Widows partitie

Berichtdoor thecyberkid » Za 03 Apr 2021, 10:09

Stel dat ik mijn Windows partitie vaarwel zeg en de vrijkomende schijfruimte wil benutten voor Mint, kan ik die dan gewoon toewijzen of is het beter even te wachten op Mint 20.1 en een schone installatie doen met de hele schijf als target ?
De kortste klap met de minste kans op problemen, is om de Windowspartitie simpelweg te formatteren in EXT4 en om 'm vervolgens te gebruiken voor "domme opslag". Bijvoorbeeld voor momentopnamen van Timeshift. Die zooi wil je sowieso liever buiten je systeempartitie houden...

Na het formatteren van de Windowspartitie zou ik even sudo update-grub doen.
dit formatteren in EXT4 kan dit vanuit Windows 10?
ik kon de nieuwe SSD niet vinden in het bios zonder eerst er een driveletter aan te geven en te formatteren als NTFS standard!
dus was het voorlopig niet mogelijk om Linux mint direct vanaf een USB te installeren.
maar ik kom er wel met de hulp van dit forum
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Widows partitie

Berichtdoor stegiman » Za 03 Apr 2021, 13:27

Je kan Gparted (klik) ook downloaden voor Windows (alle soorten) en daarmee kan je alles doen wat je wilt.
usb-stick (klik) kan je ook doen.
Wel zorgen dat in de bios usb-stick als eerste boot staat.

Nota: je kan eveneens live Linux distro (eender welke) gparted laten starten zonder te moeten installeren.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten