Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor zonnebloem » Ma 24 Aug 2020, 12:26

Sinds een weekje heb ik een nieuwe ASUS Zenbook 431D met een AMD Ryzen 7 en daarop heb ik Linux Mint 20 geïnstalleerd. Dit is voor het eerst dat ik met Linux werk en dankzij de geweldige hoeveelheid informatie op internet raak ik aardig wegwijs. Er is echter één probleem waar ik het antwoord niet op kan vinden: Als ik de computer opstart terwijl deze via het stroomnet is aangesloten, gaat alles goed. Echter, als ik opstart terwijl hij op de batterij draait, kom ik niet verder dan een zwart scherm. Wat gaat hier mis?
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor Pjotr » Ma 24 Aug 2020, 16:32

Begin eens met kijken op de webstek van ASUS, of er een nieuwer BIOS beschikbaar is voor je machine. Zo ja, installeer het: dat kan bij ASUS heel makkelijk, het enige wat je nodig hebt is een USB-geheugenstaafje waar je het nieuwe BIOS-bestand op zet. Vervolgens kun je in de instellingen van het BIOS / UEFI kiezen voor EZ Flash.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Re: Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor zonnebloem » Di 25 Aug 2020, 21:16

Dank voor je antwoord Pjotr. Ik heb de Bios geactualiseerd, maar het probleem is niet verholpen.
Wanneer ik op de batterij opstart, lijkt het alsof Linux Mint opstart, ik zie kort het groene logo, maar daarna blijft het scherm zwart. Als ik op de laptop op het stroomnet aansluit, dan verschijnt na het linux mint logo wel het introductiescherm en kan ik inloggen. Daarom denk ik dat het iets met de installatie van linux mint te maken moet hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor Pjotr » Di 25 Aug 2020, 23:50

Hmmm, dat is jammer.... Ik ben bang dat je daar pas van af komt door een nieuwe systeemkern. Wachten op de actualiseringen dus...
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Re: Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor zonnebloem » Wo 26 Aug 2020, 16:08

Ik vond precies hetzelfde probleem op een engelstalig forum, en in onderstaande reactie wordt een oplossing aangedragen:
Re: Can't boot when not plugged into AC power
Post by Kadaitcha Man » Wed Jul 01, 2020 1:23 am
rthwm wrote: ↑Tue Jun 30, 2020 6:08 pm
CODE: SELECT ALL

[1.506778] Initramfs unpacking failed: decoding failed
[1.520344] pci 0000:00:00.2: AMD-Vi: Unable to read/write to IOMMU perf counter.
[1.606653] tpm-crb MSFT0101:00 can't request region for resource [mem 0xda5
The first one can be ignored, or you can fix it by going here: viewtopic.php?p=1836169#p1836169

Be aware that it might break again when the devs 'fix' it by switching to lz compression.

The second two are probably related. First, you should check for a BIOS update at the manufacturer's website and update your BIOS if one is available. Second, if you didn't start the installation in compatibility mode and if you didn't boot into the new OS with nomodeset, it might pay to reinstall using the instructions in the release announcement: https://linuxmint.com/rel_ulyana_cinnamon.php

You need the section titled "Solving freezes during the boot sequence". Don't use the nouveau.noaccel=1 option. The release notice assumes you have an nVidia card, which you don't have. All the other instructions are fine, just choose the AMD driver in driver manager. Once the driver is installed, you should be able to boot without nomodeset.
Dus heb ik deze richtlijnen gevolgd, echter.... Nu heb ik een nieuwe clean install met dezelfde fouten.
In de sectie "Solving freezes during the boot sequence" is een video opgenomen hoe het op te lossen, maar als volstrekte newbie, weet ik niet hoe ik deze verouderde versie moet vertalen naar Grub version 2.04 en Linux Mint 20 Cinnamon. Ik kwam na Grub> dus geen spat verder helaas.
Wel heb ik begrepen dat het niet opstarten met de batterij een veelvoorkomend probleem is, ook in oudere versies van Mint.

Uit de tekst maak ik op dat er een ontbrekende AMD driver geinstaleerd moet worden. Kan dat niet makkelijker dan met een volledig nieuwe installatie via de compatibility mode?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1608
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor stegiman » Wo 26 Aug 2020, 23:47

Zet de stroomkabel weer aan en probeer het volgende:
opstart en dan naar systeemrapporten. (je kan ook bij start en dan zoekvak syst typen zoals bij Windows)
Daar zou je normaal gezien voorstelling om driver of iets anders te moeten installeren.
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Re: Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor zonnebloem » Do 27 Aug 2020, 14:33

Oké, ook gedaan, maar er wordt nergens om geen enkel stuurprogramma gevraagd.
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Re: Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor zonnebloem » Wo 02 Sep 2020, 13:57

Het probleem houdt me al dagen bezig en inmiddels ben ik al wel een stap verder.
Ik heb Linux Mint 20 nu geinstalleerd via de compatibility mode en quiet splash gewijzigd in nomodeset, wat maakt dat ik inderdaad op de batterij op kan starten.
Echter, als ik de laptop daarna uitschakel en weer aanzet zonder de stroomkabel is het scherm weer zwart. Dus ik sluit de stroomkabel weer aan, start op en zie dat de nomodeset in Grub weer gewijzigd in quiet splash.
Is er een manier om dit blijvend in nomodeset te wijzigen,en zo ja hoe, of creer ik dan allerlei andere problemen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 513
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor Pjotr » Wo 02 Sep 2020, 17:13

Deze foutmelding is sowieso makkelijk te verhelpen:

Code: Selecteer alles

Initramfs unpacking failed: decoding failed
Namelijk als volgt:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... .html#ID30
(punt 30)

Pas dit eens toe en kijk dan eens of het verschil maakt voor je hoofdprobleem.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Re: Zwart scherm bij opstarten op de batterij

Berichtdoor zonnebloem » Wo 02 Sep 2020, 21:11

Inmiddels heb ik gevonden hoe ik de grub aan kon passen via, inderdaad Makkelijke Linuxtips. Geweldige site, waarvoor dank!
Afijn, in deze file heb ik de quiet splash vervangen door nomodeset en nu kan ik ook op de batterij opstarten. Misschien is dit niet de netste of zelfs niet de juiste methode, maar voorlopig werkt het.
De foutmelding over initramfs had ik al aangepast, maar was geen oplossing voor het opstartprobleem van het zwarte scherm.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten