Mint 19 Tara probleem Citrix vertrouwd certificaat

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
241298
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 07 Sep 2020, 16:56

Mint 19 Tara probleem Citrix vertrouwd certificaat

Berichtdoor 241298 » Ma 07 Sep 2020, 16:59

Hallo,
Ik heb in februari voor het eerst de overstap gemaakt naar een Linux distro, Mint 19 Tara. Ben dus nog erg nat achter de oren in deze context.
Was trots dat de installatie lukte en ik de meeste hobbels kon verhelpen, vooral door fora en instructies te lezen, uiteraard.
Omdat ik ook al voor corona veel via telewerk deed, had ik ook nog de hobbel dat ik bij Citrix een ´trusted-certificate´- probleem had (Nederlandse staat).
Dat heb ik toen door een blik op forumdiscussies kunnen verhelpen. Helaas is het probleem er sinds vorige week ineens weer.
Ik heb geprobeerd met aanwijzingen van Dirkjan uit https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107535.0 Reactie #3 Gepost op: 2020/03/26, 15:58:00 » (zie beneden) op te lossen.
Ik heb nu al die stappen doorlopen, maar helaas zonder resultaat. Ik heb behalve Firefox ook Chrome geprobeerd na die stappen, maar lukt niet.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen of een aanvulling op de aanwijzingen?
Bij voorbaat dank!

----aanwijzingen Dirkjan----
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Ben dus gestopt met de lokaal geïnstalleerde client en gebruik citrix via de browser. Vreemd genoeg werkt dat bij weer alleen in Firefox en juist niet in Chrome, Chromium en Vivaldi. Vanuit die browsers wordt er een *.ica bestand gedownload wat bij openen (met de client) resulteert in diezelfde melding. Betreft ook hetzelfde certificaat.

Update: ik heb het werkend gekregen. Met dank aan de tip van Vanadium. Er van uitgaande dat je de laatste versie van de Citrix Workspace al hebt geïnstalleerd. Wat ik heb gedaan (in volgorde):

[aangepast n.a.v. onderstaande tips van @Ronaldus en @Vanadium, veiliger werkwijze]

1. Het certificaat opgehaald via

Code: [Selecteer]
cd /tmp && echo "" | openssl s_client -showcerts -connect portaal.cloud-wp.nl:443 | csplit --prefix cert.tmp. - '/END CERTIFICATE/+1' '{*}' > /dev/null && grep -l "BEGIN CERTIFICATE" cert* | while read fn; do cn=$(openssl x509 -in "${fn}" -noout -subject -nameopt sname | sed 's:^.*CN=::') && [ -n "${cn}" ] && openssl x509 -nameopt sname -in "${fn}" -out "${cn}.pem" -subject -issuer -dates; done && rm -f cert.tmp.[0-9]*

2. de certificaten staan nu in je /tmp directory en kopieer je naar de cacert directory in de installatiefolder. Bij mij is dat /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacert
Het kopiëren vind ikzelf het handigst door nautilus met rootrechten te starten met
Code: [Selecteer]
nautilus admin:///

NB: op Mint kan dat met
Code: [Selecteer]
pkexec nemo

3. Voer de rehash uit met
Code: [Selecteer]
sudo /opt/Citrix/ICAClient/util/ctx_rehash
De terminal laat dan zien welke certificaten zijn verwerkt.

4. Sluit je computer af (zonder werkte bij mij niet, waarschijnlijk omdat de certificaten bij opstarten worden geladen?)

De volgende stap was voor mij inloggen via de webinterface van Citrix van mijn organisatie. Na inloggen wordt er (automatisch) een *.ica bestand gedownload waarmee je na dubbelklikken de Workspace app opstart en direct in je werkomgeving zit
Robbie62
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 06 Feb 2023, 08:24

Re: Mint 19 Tara probleem Citrix vertrouwd certificaat

Berichtdoor Robbie62 » Zo 12 Feb 2023, 17:05

Hi, ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Het downloaden van de certificaten lukt prima, ik kan de certificaten alleen niet in de map /opt/Citrix/ICAClient/keystore/cacert plaatsen. Dat lukt niet met nautilus en niet met nemo, ik krijg dan de foutmelding 'toegangsrechten staan het plakken van bestanden in deze map niet toe'. ls -l op deze map geeft 'drwxr-xr-x 2 root root 12288 feb 4 18:54 cacerts'. Iemand een idee wat ik moet doen? Alle hulp is welkom. Gr, Rob
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 390
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Mint 19 Tara probleem Citrix vertrouwd certificaat

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 14 Feb 2023, 19:00

Om de certificaten in die map te kunnen plaatsen, heb je administratorrechten nodig. Je zal de bestanden met terminal moeten kopieren ofwel kan je bedoelde map openen met Nemo en daarbij de optie "Openen als administrator" kiezen (Rechtermuisknop)
Robbie62
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 06 Feb 2023, 08:24

Re: Mint 19 Tara probleem Citrix vertrouwd certificaat

Berichtdoor Robbie62 » Za 18 Feb 2023, 15:35

Ik krijg helaas de voglende foutcode bij het opstarten van nemo

==== AUTHENTICATING FOR org.nemo.root ===
Files
Authenticating as: Rob Rosenboom,,, (rob)
Password:
polkit-agent-helper-1: error response to PolicyKit daemon: GDBus.Error:org.freedesktop.PolicyKit1.Error.Failed: No session for cookie
==== AUTHENTICATION FAILED ===
Error executing command as another user: Not authorized

This incident has been reported.
Dus met nemo kom ik niet verder (ook niet met nautilus).
Gr, Rob
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Mint 19 Tara probleem Citrix vertrouwd certificaat

Berichtdoor stegiman » Za 18 Feb 2023, 15:59

Ik ken er niks van maar zou deze pagina (klik) jou kunnen helpen?
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 390
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Mint 19 Tara probleem Citrix vertrouwd certificaat

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 18 Feb 2023, 17:10

Als ik het goed begrijp, dan kun je Nemo niet meer openen? Ten eerste, welke versie van LM gebruik je? Wat staat standaard geïnstalleerd? Nemo of Nautilus? Hoe open je Nemo (hopelijk door het icoon in de toolbar aan te klikken)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten